Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Swat

Bästa utombordaren!

Rekommendera Poster

Förslag på bästa utombordaren i 50 hk klassen...2 takt i årsmodellerna 90-00..??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! fråga vem som helst och du kommer få olika svar!

Personligen tror jag inte det finns någon som är direkt dålig av de gamla hederliga tvåtaktarna, de brukar tuffa och gå med lite kärlek.

Ofta är det samma tillverkare åt flera fabrikat så det finns väl egentligen inte så många att välja på, det handlar nog mest om vad du själv vill ha och vad som blir den bästa affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har bra erfarenheter av Yamaha och kan rekommendera dem.
Tror också att det kan fungera med de flesta märken.
Min filosfi när det gäller båtar och motorer är att köpa kända märken som också går att avyttra lätt om man skulle behöva, samt att det finns delar att få tag i när man behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I denna generation tror jag att Yamaha motorer är de bästa. De jag skulle vilja varna för är OMC motorerna (johnson och Envinrude), de skruvades ihop i Belgien på den tiden med katastrofalt dåligt kvalité som följd !!

Men eftersom du söker så gamla motorer, så måste ändå kvalité och skick på just den motor du är intresserad av vara helt avgörande !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ägt motorer av alla märken.Men enligt mig är yamaha bäst. ps titta vad fiskaren brukar ha för utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha 50 hk 2-takt med förgasare och Mercury 50 ELPTO dito är väl rätt säkra kort i alla fall men skicket är nog trots allt viktigare än fabrikatet om man letar motorer som börjar närma sig 20 års strecket.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 januari 2009 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kuggfråga givetvis.

90-00 fanns det endast förgasarmodeller och då finns ingen bra motor.

Alltså svar: ingen alls, finns ingen bästa bara miljömässigt katastrofer

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut. Om nu bara alla som kör förgasarmotorer ville lyssna på Roland och kasta bort sina motorer för att köpa nya fina dyra 4-taktare så skulle världsekonomin må lika mycket bättre som miljön. Skit samma att man på det egna planet kanske har andra ekonomiska förutsättningar. Letar man en motor som är runt 20 år gammal så gör man det troligen på grund av den krassa ekonomiska verkligheten i ens egen värld, och förtjänar åtminstone ett relevant svar på sin fråga

Ärligt talat Roland, i varje tråd som innefattar miljömässigt mindre bra val så dissar du totalt allt som inte är miljömässigt o politiskt korrekt. Trådskaparen undrade vilken som var bäst, inte om motorerna är att föredra ur miljöperspektiv.

Själv föredrar jag de japanska motorerna. Jag har haft ett antal av dessa 2-taktsmotorer och gillar inte Mercury el OMC-motorerna då jag haft en hel del problem med mer el mindre svårstartade motorer och tomgångsbesvär. Yamaha samt Suzuki har däremot alltid varit klockrena för min del.

Senast ändrad av KillerBoo | 12 januari 2009 | 10:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rubriken lyder

Bästa utombordaren              jo det finns en hel del att välja på

Förslag på bästa utombordaren i 50 hk klassen    krympt0e en del men fortfarande ett antal

...2 takt    opps nu minskade det men finns ju en hel del nyare med insprutning

Och sedan

i årsmodellerna 90-00..??        tog det slut helt.

Äldre tvåtaktare är dyra i drift, fel miljömässigt och borde hamna på återvinning allihop.

Under tiden kanske man kan göra lite åt den man redan äger men aldrig skaffa en,

Läs om vad man kan göra åt den man redan har

http://www.stockholm.snf.se/battrim03.pdf

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Bosse Yaman och mercyn är att föredra skottsäkra konstruktioner båda 2. Byggda för att hålla och inte krångla.. Har en Yamaha 40hk sedan 00-01 och en Yamaha 4hk sedan sent 80-tal. Samt en äldre murcla med okänd årsmodell.

2-taktare är hur man än räknar d billigaste konceptet d är den bistra saningen för alla miljöfanatiker.. Vad är d som ni inte gillar med dessa??? Ge er på mopeder, radiostyrda leksaksbilar eller andra saker som nyttjas året om och inte bara några få timmar om året.

En 2-takare kan dom flesta svensson laga och serva själva, En 2-taktare tar inte tjuven i första hand, En 2-taktare är billigare att försäkra, En 2-taktare kostar mindre att serva, En 2-taktare gör båten snabbare, En 2-taktare är snällare mot plånboken. Alla desa erfarenheter är från mitt verkliga liv med dom snurror man ägt och fixat genom åren. Få se har nog något skrotat Ventilpaket i verkstan från en Mariner 4-takatre. Motor knappt 7 sesånger och redan rassell i ventilerna. Hmm Kosta 4 000kr plus moms. Ska jag räkna eget arbete så går kostnaden långt över 10 lax. Det är inte billigt med 4-taktare fatta, krånglar d är du rökt om du inte kan skruva själv. Oftast är d den där lilla packningen som läcker och du måste lyfta hela maskinen för att komma åt den. Jag säger bara 2-taktCool...

!!!MVH REXCO!!! Åker självklart 2-takt i snurrebåten, 4-takt kan dom som vill skruva och dom som är rika köpa..

Nåja back on topic..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo att din inställning är att man ska kasta motorerna det vet vi ju. Om du läser rubriken ÄNNU en gång då.. Tror du fortfarande att du svarat på frågan då?

Det finns säkerligen en anledning till att trådskaparen anger den tidsram han gör, och det är troligen inte så att han önskar veta vilken motor som skadar miljön mest. För att sen kunna orsaka mesta möjliga skada när han gasar över fjärdarna med ett plakat där det står JAG ÄLSKAR ATT SVINA NER, hojtande NER MED MILJÖNISSARNA, på väg till närmaste sjömack, där han flott tankar fullt och sen skjutsar ner ett par extra tiotal liter bensin i sjön, med orden Där fick du Ringhede.

Vi vet alla att 2-taktarna smutsar ner. Och att dom smutsar ner ordentligt, men det behövs inte påpekas i ALLA trådar. Man får snart sluta Googla också, eftersom det med förstör miljön....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha Killerboo vi kanske får byta namn på 2-taktaren till Fattigmans snurran.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...