frejo 0 Postad 7 Januari , 2009 Jag misstänker att det kan finnas risk för vatteninträngning i däcket genom wincharna. Bör man någon gång lossa wincharna och täta? Båten fyller ändå nitton år i år och det kanske är dags? I sådana fall, hur ska man gå tillväga? Vilket tätmedel ska man använda? Tacksam för alla idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 7 Januari , 2009 Sikaflex elle liknande, men absolut inte silikon, fö då får du problem! Finns det silikon där nu så måste du skrapa riktigt rent först. Silikon fäster inte på Silikon så det funkar inte, därför är det Sikaflex som ska till. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 7 Januari , 2009 Det Sikaflex som man brukar använda heter 291. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 7 Januari , 2009 Om du vill ha det riktigt tätt å det är sandwich dä de sitter monterade: - Täta först skruvhålen med marinepoxy och borra sedan om dem.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=149266http://www.maringuiden.se/forum/;thread=102974 - Montera sedan wincharna med poyurethanmassa under, t ex Sikaflex enligt inlägg ovan. Är det däremot homogen plast i däcket där wincharna sitter kan du bortse från punkt 1 helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Januari , 2009 Ett tillägg, när beslaget monyteras i sikaflexen, dra bara fast muttrarna för hand. Låt sedan massan härda helt i ett eller ett par dygn innan du efterdrar hårt. På det sättet får man en mycket bättre tätning än att dra hårt från börja så att i princip all massa pressas ut och kvar blir bara en tunn film. F.ö på en båt som är runt 20 år eller äldre är det inte bara vincharna som bör monteras om, del gäller alla beslag, fönster och luckor. Särskilt viktigt är det om du har sandwichdäck - då handlar inte ev. läckage bara om lite irriterande takdropp utan om fukt i distansmaterialet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 8 Januari , 2009 Det där var ett riktigt begåvat tips. Såklart att man skall göra så. Att man inte tänkt på det.... Tack för tipset!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 8 Januari , 2009 Tack för tipsen. Tio winchar, sex skotskenor och jag vet inte hur många beslag... Det blir en del arbete. Men då jag har sandwich så är det bara att sätta igång alltså. Skönt, då är vårarbetet räddat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 8 Januari , 2009 Jo, men ibland är det homogen plast lokalt under winchar och andra punkter som belastas kraftigt, så ta bort en och kolla. Notera också arbetstemperaturen på epoxy, tror det är mist 15°c som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 8 Januari , 2009 Jag vet att det är förstärkt vid winchar och beslag. Jag tror dock att det är gjort med plywood. Bör man ändå borra ur och fylla med epoxi? Sedan är ju skruvarna till wincharna genomgående, hur löser man det lämpligast när det gäller fyllning av epoxin. Det blir väl lätt att det rinner in i båten via skruvhålen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser