Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
frejo

(O)täta winchar?

Rekommendera Poster

Jag misstänker att det kan finnas risk för vatteninträngning i däcket genom wincharna. Bör man någon gång lossa wincharna och täta? Båten fyller ändå nitton år i år och det kanske är dags? I sådana fall, hur ska man gå tillväga? Vilket tätmedel ska man använda?

Tacksam för alla idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex elle liknande, men absolut inte silikon, fö då får du problem! Finns det silikon där nu så måste du skrapa riktigt rent först. Silikon fäster inte på Silikon så det funkar inte, därför är det Sikaflex som ska till.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha det riktigt tätt å det är sandwich dä de sitter monterade:
- Täta först skruvhålen med marinepoxy och borra sedan om dem.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=149266
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=102974
- Montera sedan wincharna med poyurethanmassa under, t ex Sikaflex enligt inlägg ovan.

Är det däremot homogen plast i däcket där wincharna sitter kan du bortse från punkt 1 helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tillägg, när beslaget monyteras i sikaflexen, dra bara fast muttrarna för hand. Låt sedan massan härda helt i ett eller ett par dygn innan du efterdrar hårt.

På det sättet får man en mycket bättre tätning än att dra hårt från börja så att i princip all massa pressas ut och kvar blir bara en tunn film.

F.ö på en båt som är runt 20 år eller äldre är det inte bara vincharna som bör monteras om, del gäller alla beslag, fönster och luckor. Särskilt viktigt är det om du har sandwichdäck - då handlar inte ev. läckage bara om lite irriterande takdropp utan om fukt i distansmaterialet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var ett riktigt begåvat tips. Såklart att man skall göra så. Att man inte tänkt på det....

Tack för tipset!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.  Tio winchar, sex skotskenor och jag vet inte hur många beslag... Det blir en del arbete. Men då jag har sandwich så är det bara att sätta igång alltså. Skönt, då är vårarbetet räddat Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men ibland är det homogen plast lokalt under winchar och andra punkter som belastas kraftigt, så ta bort en och kolla. Notera också arbetstemperaturen på epoxy, tror det är mist 15°c som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det är förstärkt vid winchar och beslag. Jag tror dock att det är gjort med plywood. Bör man ändå borra ur och fylla med epoxi? Sedan är ju skruvarna till wincharna genomgående, hur löser man det lämpligast när det gäller fyllning av epoxin. Det blir väl lätt att det rinner in i båten via skruvhålen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...