forgus31 139 Postad 7 Januari , 2009 I år har jag inte täckt båten med pressenning utan den står bara med spruthuvan uppe. Det har inte varit några problem men idag när jag var uppe i båten såg jag vatten som droppat från taket. Det har tydligen blivit kondens på däcksluckornas insida och även på takets insida på ett ställe. Det är troligen vid snabba nedkylningar som fukten inuti båten fälls ut. Fuktigheten i båten var vid nu nere under 85% men troligen kan den gå uppåt när tempen ändras. Lite mögelfläckar i taket som är plast och ganska lätt att skura rent. Troligen i matfett som jag missat att rengöra. Tömde två liter vatten ur torkmojarna med kalciumklorid. I toan hade plötsligt kommit fram lite vatten i skålen som frusit. Förhoppningsvis har inte pumpen frusit sönder då jag slog i en halv liter matolja efter sista utpumpningen. Då var skålen nästan snustorr från vatten men vatten har en förmåga att rinna tillbaks från oanade skrymslen. Annars mådde hon bra och verkar vara på gång för ny säsong. Jag tyckte hon log mot mig när jag lämmna henne men det kan vara solen som blänkte till. En härlig dag med lite vårkänsla trots kylslaget. Vårrustning om ett par månader. Håll ut! Det finns en ljusning i mörkret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 7 Januari , 2009 Hon log inte, det var en tår. Hon blev lessen att du lämnade henne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Januari , 2009 Jag har ju också min båt otäckt, fast i sjön och utan värme. Om du lämnar samtliga däcksluckor/skylights öppna med någon millimeter springa slipper du detta problem. Att fånga upp kondens med salt funkar ju bara riktigt bra om du har båten 100% tät, med alla ventiler och luftintag förseglade/tejpade. Det kan ju vara svårt och då är det nog bättre att ventilera massor istället. Det är i alla fall min princip och det funkar bra, så bra att jag inte tömmer båten på något. Fast, som du skriver - om kondensproblemen inskränker sig till litet lätt borttorkbart mögel i taket är det knappast ett större problem. Bilden är från igår, en torr men iskall båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser