heartbreaker 0 Postad 7 Januari , 2009 Någon som kan råda vid ett kommande köp? Tänkte att en planande båt kan vara bra att ha när familjen (2 vuxna 2 barn) ska ge sig ut till holmarna. Men det är ju dumt att lägga onödigt mycket i bensin. Kan tänka mig att lägga runt 100 000. 5 meter känns lagom. Såg en 5 m pulpet som var ca 10 år gammal med en 90 hk på för det priset. Hur mycket skiljer det i driftsekonomi mellan en 90 och 50 hk? Tänker också att jag nog inte kommer vilja å ligga å köra i 30 knop men det kanske är bra att ha lite extra motor om det går sjö och/eller man råkar vara 5 eller 6 personer i båten? jag tänker också att det är dumt att köpa en båt och redan första säsongen inse att den är för liten. Är 100 tkr för liten budget för familjepulpet? Ok, flummiga frågor och inga givna svar antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 7 Januari , 2009 Insjö eller ute på havet? Inbillar mig att det är väldigt stor skillnad på vad som är lite sjö beroende på var man bor... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heartbreaker 0 Postad 7 Januari , 2009 Havet. Blekinge skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 7 Januari , 2009 Jag var i samma sits som dig förra året.Och till slut så köpte vi en Yamarin 5220 med en 90hk på. En perfekt dagsbåt lagom motor även med fyra vuxna å fyra barn.Båten är riktigt bra i sjön,priset är dock lite högre än 100.000:- vi köpte våran för 175 årsmodell -05. nu är det ju sässong för att köpa båt så priset är nog lägre på dessa båtar nu..... Men kolla på Blocket. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 7 Januari , 2009 Hej, Min rekomendation är Ockelbo b-16. En stabil lite båt på 4,8x1,8m, om du hittar en med 65hp (som jag hade på min) så planar du lätt med 5 vuxna och 3 barn. Toppar kring 35 knop och drar runt 1 l/M om jag inte missminner mig. Den här kanske http://www.blocket.se/vi/18953099.htm?ca=15_s Då får du lite pengar över till en bra kärra Sök lite här på forumet om ockelbo b16 för mer info om du gillar båten. Lycka till mavh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 7 Januari , 2009 Det är knappast bensinförbrukningen som kommer göra dig fattig oavsett 90 eller 50 hk. Försäkring, båtvård etc brukat oftast vara dyrare än bensinen för en normal styrpulpetsägare. Jag gör av med ca 5 liter olja till min Optimax på en säsong. Dvs ungefär 350 liter bensin. 350 liter är ungefär 5000 kr. Min försäkring, 4000 kr samt lite båtprodukter å vi är lätt över 5000 kr. Köp så mycket båt du kan för dina pengar. Du har ju gott om tid att välja å sedan pruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser