Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Trim

Onödigaste prylen.

Rekommendera Poster

Tjena!

Eftersom jag är en prylnörd så skulle jag veta vad ni tycker är det onödigaste prylen ni har i er båt.

Och den den viktigaste prylen.

Tyst / Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det mycket skräp ombord, men någon direkt onödig pryl.

En av saker jag uppskattar mest är Autopiloten, Speciellt när jag seglar själv, vilket jag gör 95 % av den tiden jag är till sjös.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en städning hittade jag och lyfte ur många onödiga prylar. Bl a ett extrafäste till Lagun-bordet känndes som om jag inte behövde ha liggande i båten.

Av prylar som ligger kvar, men som inte används så ofta är en tubkikare i mässing av sjörövarmodell med tveksam optik som jag fick av min brorsa i present. Han köpte den billigt på en marknad i Indien. Den är snygg, cool, men inte så bra tyvärr. Men med ska den, varje år!

Viktigaste prylen... det är svårare... sjökorten kanske? Lite tråkigt svar, men jag har inte så mycket prylar i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...ett handtag till vattenskidlinan ???? Ingen i min familj åker vattenskidor !!!!!!  :-)   vi äger inte ens ett par vattenskidor !   hahahahah

Viktigaste ???.... ( mirakeltrasan kanske , gillar att putsa och hålla rent på båten Skäms )

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor trunk med camingprylar, tält, sovsäckar, liggunderlag m.m. ligger som balast någonstans under förpiken.  Har aldrig och kommer förmodligen aldrig att tälta.

När det gäller det viktigaste måste jag hålla med Peter-K, vad är en båt utan sjökort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapsylöppnare - aldrig använd! :-)

Sjökort är viktigast. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min onödigaste pryl.Måste vara min ihopfällbara armyspade (skit tung och aldrig använd) och den viktigaste måste bli sjökorten och ekolodet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dummaste jag släpat ombord..... en 12volts vattenkokare, och vad jag inte vill vara utan? Håller med Tommy, Piloten är en kär vän och rodkicken uppskattar jag mer och mer

Senast ändrad av smoegen | 07 januari 2009 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför va den dummaste saken du tagit  med på båten en vattenkokare?

Jag älskar vår vattenkokare.  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom vissa reservdelar som borde ligga hemma (exvis extra gaswire köpt av förre ägaren, extra lång till Scampi svår att få tag på) så kan jag nämna :

onödigt (?):

en spirbom till genuan som jag aldrig använt, antingen försöker jag segla helt plattläns så genuan spiras automatiskt, lite knepigt men funkar, eller så hissar jag spinackern om det är fråga om längre undanvindsseglingar i bra väder.

nödigt:

förutom självklara saker som kompass, sjökort, logg, lanternor etc

voltmetern vad den visar påverkar på något sätt all annan verksamhet ombord

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onödigt: En domkraft låg i båten ett par år. Fn vet varför, men den låg där iaf.

Allra viktigaste: Ett par flaskor singelmalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en gästflagga till Marocko. Har åkt dit med flygplan en gång. Hoppas att jag slipper åka dit igen.

Den mest nödvändiga prylen ombord är verktygslådan.

Mvh Lasse litenGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska (resp. Åländska, Finska, Norska, Danska etc för övriga skandinaver som råkar vara här (?)) flaggan är väl den i särklass onödigaste prylen numera, lika onödigt som att raka sig på semestern men som man ändå sätter/gör för att vara prydlig...

Vad hände i Marocko ?

Senast ändrad av Strega | 07 januari 2009 | 21:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det mest onödiga jag har haft med ombord är fruntimmer! är bara ivägen, fattar ingenting om båtar och har inget som helst tålamod!

Det bästa är väl ett gott humör, lite gott å dricka och några trevliga polare!

post-10006417-1394235739,4975_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där under sista veckan i ramadan. Väldigt hungrigt folkslag det där.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt svar Johan. Nu blev jag Glad.

Bästa är motor.

Handen på hjärtat så är du säkert inte ensam att tycka så.

skämt och sido, nu tar vi mc mässan nästa gång.

Ringer krille ikväll.

Senast ändrad av nyfiken11 | 09 januari 2009 | 20:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*ASG* instämmer Cool

Minst använt(helt oanvänt på 6 år) och mest skrymmande är ett kubb-spel

Mest saknade prylen skulle vara datorn som innehåller ekolod, gps, internet, tv, dvd-spelare, tv-spel till grabben etc.

Senast ändrad av Decoy | 08 januari 2009 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hoppas du inte tycker som johanRynkar (ha,ha) nurse! båtmässa då? (ha,ha)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minst använt(helt oanvänt på 6 år)  De ska va punkt här va för det var väl ditt fruntimmer du pratade om??

Tungan sorry, de va så ja först tolkade detFlört

Senast ändrad av sethakan | 09 januari 2009 | 17:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag ledsen johanGråter ! det värmade i vintermörkret( ha, ha) hoppas du inte mednade det på allvar. Nurse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan ju gubbar vara lika värdelösa ombord.

Innan jag träffade min man så provade jag några andra exemplar men de bara gick och gömde sig i ruffen så fort det började blåsa lite, fina sommardagar ville de vara på krogen i stan (när man kan sitta i sittbrunnen eller på en klippa med grillmat och något gott att dricka!!!). Det blev inga långvariga förhållande med de gubbarna kan jag lova.

Inte förrän jag träffade en kille som också hade segelbåt blev det allvar av.

Lika barn leka bäst Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle behålla gasviren ombord, det är alltid den som går först. Brukar hålla ca 5 år.

Har en extra som är dragen på plats, bara att byta när den gamla har gått av. Dom går alltid av uppe i reglaget om det är enspaks.

Onödigast ombord är en uppsättning extra hopfällbara pallar, har åkt med dom utan att de har kommit till användning se 1980. Bästa, kartplottern med radar i PCen.

post-571-1394235740,3751_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan väll höras av(om det blir av)Glad, när är den?Nurse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det onödigaste är nog en gammal släplogg  från 1960- talet. det viktigaste är min man annars hade jag inte tagit mig fram i världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De onödigaste är ett hemmasnickrat verktyg som jag inte kan klura ut vad det skall vara bra till. Men efterssom det är någon som lagt ner tid på de så passar det säkert till någonting viktigt. (hoppas jag aldrig får reda på vad det är bra till då är ju grejen hel) . Viktigaste är ju absolut seglen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flört Kan vi få se en bild på manicken. Men du ville ju inte ha en lösning på den. Fast det skulle vara intressant att få klura ut vad det kan vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rensade båten totalren i höstas. Även en gammal Fjord har utrymmen som man sällan är i. 2st! kubbspel aldrig använda!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...