Trim 0 Postad 6 Januari , 2009 Tjena! Eftersom jag är en prylnörd så skulle jag veta vad ni tycker är det onödigaste prylen ni har i er båt. Och den den viktigaste prylen. / Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Januari , 2009 Visst blir det mycket skräp ombord, men någon direkt onödig pryl. En av saker jag uppskattar mest är Autopiloten, Speciellt när jag seglar själv, vilket jag gör 95 % av den tiden jag är till sjös. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 7 Januari , 2009 Efter en städning hittade jag och lyfte ur många onödiga prylar. Bl a ett extrafäste till Lagun-bordet känndes som om jag inte behövde ha liggande i båten. Av prylar som ligger kvar, men som inte används så ofta är en tubkikare i mässing av sjörövarmodell med tveksam optik som jag fick av min brorsa i present. Han köpte den billigt på en marknad i Indien. Den är snygg, cool, men inte så bra tyvärr. Men med ska den, varje år! Viktigaste prylen... det är svårare... sjökorten kanske? Lite tråkigt svar, men jag har inte så mycket prylar i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Januari , 2009 ...ett handtag till vattenskidlinan ???? Ingen i min familj åker vattenskidor !!!!!! :-) vi äger inte ens ett par vattenskidor ! hahahahah Viktigaste ???.... ( mirakeltrasan kanske , gillar att putsa och hålla rent på båten ) //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Januari , 2009 En stor trunk med camingprylar, tält, sovsäckar, liggunderlag m.m. ligger som balast någonstans under förpiken. Har aldrig och kommer förmodligen aldrig att tälta. När det gäller det viktigaste måste jag hålla med Peter-K, vad är en båt utan sjökort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 7 Januari , 2009 Kapsylöppnare - aldrig använd! :-) Sjökort är viktigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 7 Januari , 2009 Korkskruven - jag är allergisk mot vin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 7 Januari , 2009 Min onödigaste pryl.Måste vara min ihopfällbara armyspade (skit tung och aldrig använd) och den viktigaste måste bli sjökorten och ekolodet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Januari , 2009 Dummaste jag släpat ombord..... en 12volts vattenkokare, och vad jag inte vill vara utan? Håller med Tommy, Piloten är en kär vän och rodkicken uppskattar jag mer och mer Senast ändrad av smoegen | 07 januari 2009 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trim 0 Postad 7 Januari , 2009 Varför va den dummaste saken du tagit med på båten en vattenkokare? Jag älskar vår vattenkokare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 7 Januari , 2009 Förutom vissa reservdelar som borde ligga hemma (exvis extra gaswire köpt av förre ägaren, extra lång till Scampi svår att få tag på) så kan jag nämna : onödigt (?): en spirbom till genuan som jag aldrig använt, antingen försöker jag segla helt plattläns så genuan spiras automatiskt, lite knepigt men funkar, eller så hissar jag spinackern om det är fråga om längre undanvindsseglingar i bra väder. nödigt: förutom självklara saker som kompass, sjökort, logg, lanternor etc voltmetern vad den visar påverkar på något sätt all annan verksamhet ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Januari , 2009 Onödigt: En domkraft låg i båten ett par år. Fn vet varför, men den låg där iaf. Allra viktigaste: Ett par flaskor singelmalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 7 Januari , 2009 Jag har en gästflagga till Marocko. Har åkt dit med flygplan en gång. Hoppas att jag slipper åka dit igen. Den mest nödvändiga prylen ombord är verktygslådan. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 7 Januari , 2009 Svenska (resp. Åländska, Finska, Norska, Danska etc för övriga skandinaver som råkar vara här (?)) flaggan är väl den i särklass onödigaste prylen numera, lika onödigt som att raka sig på semestern men som man ändå sätter/gör för att vara prydlig... Vad hände i Marocko ? Senast ändrad av Strega | 07 januari 2009 | 21:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 7 Januari , 2009 Det mest onödiga jag har haft med ombord är fruntimmer! är bara ivägen, fattar ingenting om båtar och har inget som helst tålamod! Det bästa är väl ett gott humör, lite gott å dricka och några trevliga polare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 7 Januari , 2009 Jag var där under sista veckan i ramadan. Väldigt hungrigt folkslag det där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 8 Januari , 2009 Rätt svar Johan. Nu blev jag . Bästa är motor. Handen på hjärtat så är du säkert inte ensam att tycka så. skämt och sido, nu tar vi mc mässan nästa gång. Ringer krille ikväll. Senast ändrad av nyfiken11 | 09 januari 2009 | 20:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decoy 0 Postad 8 Januari , 2009 *ASG* instämmer Minst använt(helt oanvänt på 6 år) och mest skrymmande är ett kubb-spel Mest saknade prylen skulle vara datorn som innehåller ekolod, gps, internet, tv, dvd-spelare, tv-spel till grabben etc. Senast ändrad av Decoy | 08 januari 2009 | 21:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nurse 0 Postad 9 Januari , 2009 hoppas du inte tycker som johan (ha,ha) nurse! båtmässa då? (ha,ha) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 9 Januari , 2009 Minst använt(helt oanvänt på 6 år) De ska va punkt här va för det var väl ditt fruntimmer du pratade om?? sorry, de va så ja först tolkade det Senast ändrad av sethakan | 09 januari 2009 | 17:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nurse 0 Postad 9 Januari , 2009 Nu blev jag ledsen johan ! det värmade i vintermörkret( ha, ha) hoppas du inte mednade det på allvar. Nurse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Januari , 2009 Nu kan ju gubbar vara lika värdelösa ombord. Innan jag träffade min man så provade jag några andra exemplar men de bara gick och gömde sig i ruffen så fort det började blåsa lite, fina sommardagar ville de vara på krogen i stan (när man kan sitta i sittbrunnen eller på en klippa med grillmat och något gott att dricka!!!). Det blev inga långvariga förhållande med de gubbarna kan jag lova. Inte förrän jag träffade en kille som också hade segelbåt blev det allvar av. Lika barn leka bäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 9 Januari , 2009 Bogpropeller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Januari , 2009 Jag skulle behålla gasviren ombord, det är alltid den som går först. Brukar hålla ca 5 år. Har en extra som är dragen på plats, bara att byta när den gamla har gått av. Dom går alltid av uppe i reglaget om det är enspaks. Onödigast ombord är en uppsättning extra hopfällbara pallar, har åkt med dom utan att de har kommit till användning se 1980. Bästa, kartplottern med radar i PCen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 9 Januari , 2009 Båt mässa bokad, när åker vi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nurse 0 Postad 9 Januari , 2009 Vi kan väll höras av(om det blir av), när är den?Nurse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2009 det onödigaste är nog en gammal släplogg från 1960- talet. det viktigaste är min man annars hade jag inte tagit mig fram i världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 14 Januari , 2009 De onödigaste är ett hemmasnickrat verktyg som jag inte kan klura ut vad det skall vara bra till. Men efterssom det är någon som lagt ner tid på de så passar det säkert till någonting viktigt. (hoppas jag aldrig får reda på vad det är bra till då är ju grejen hel) . Viktigaste är ju absolut seglen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Januari , 2009 Kan vi få se en bild på manicken. Men du ville ju inte ha en lösning på den. Fast det skulle vara intressant att få klura ut vad det kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 15 Januari , 2009 Rensade båten totalren i höstas. Även en gammal Fjord har utrymmen som man sällan är i. 2st! kubbspel aldrig använda!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser