Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Micklar

Topplocksfråga B20

Rekommendera Poster

Håller på planera en ny båtmotor till vår Selco, som jag nämnt i något tidigare inlägg. Nu funderar jag på vilket topplock jag ska välja att använda av de två jag har att tillgå.

En topp är av den äldre modellen med de mindre insugsventilerna på 42 mm. Det är en konverterad biltopp. Denna topp har också portade insugskanaler ca 2 mm. Däremot har jag ingen aning om ifall det är rätt gjort eller ett hafsjobb.

Den andra toppen har de större insugsventilerna på 44 mm, däremot ingen som helst portning här. Än så länge okonverterad biltopp.

Så min fundering är om jag ska satsa på den portade toppen, och eventuellt fräsa in 44 mm ventiler i den, eller om jag ska ta toppen som redan har större ventiler och fila bort de vassa kanterna i insug och avgaskanalerna.

Jag kan ju också tillägga att jag absolut inte ska bygga något fart monster, utan vill bara ha lite mer vridmoment och ork. I övrigt kommer blocket borras till ca 2,1 liters slagvolym.

Lägger upp bild på den portade toppen ifall det skulle hjälpa någon.

/Micke

http://rodemar.brfloke.se

post-4838-1394235738,8719_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska trimma motorn har du nog ingen glädje av den portade toppen. Det är ju dessutom enklare att ha centreringsringarna i insugen kvar när man ska montera packning och insugningsrör. Kolla så att toppen du ska använda inte är planad allt för mycket, det kan ge problem med spikningar, speciellt om du borrar till 2,1 l. Max komp du ska ha är 10:1 enligt mig fast då krävs 98 oktan om man ska kunna ha en vettig tändinställning men även en std AQ130 ska ju ha min. 97 oktan. Jag byggde förresten en sådan 2,1 l B20 till min båt förra vintern. Jag marinkonverterade inte mitt topplock utan kör med bilens cirk.pump och en värmeväxlare. Kör du i saltvatten ska du definitivt ha färskvattenkylning om du borrar upp motorn, de tunnare cylinderväggarna rostar allt för snabbt bort annars. Däremot är toppen konverterad för blyfritt för att slippa hålla på med tillsatser i bensinen. Jag valde en P-kam som ska ge bättre vrid och stabilare tomgång. Båten, en Ancas Queen 24, går skapligt och gör 25-26 knop vid 5200 v/min utan passagerare. Det finns lite info om mitt motorbygge i min sjöbod och i några gamla trådar om du är intresserad.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att den största flaskhalsen på b20,n är avgaslimpan, bygga en egen kanske borde göra susen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipps när du väljer topplock. Se till att det är friskt t.ex. att ventilstyrningar inte är slitna mm. Ger onödigt hög oljeförbrukning och rykande båt.

Kolla även så toppen inte är nedfräst vilket är vanligt på vissa hemmatrimmade B20 motorer. (planade för ökad kompression) Inte alltid man önskar denna form av trimning

När du sedan sätter ihop delarna är det viktigt att kamaxale är i god kondition och att lyftare är nya eller precis samma som en gång jobbat ihop med denna kamaxel och då även för respektive nock. De sliter in sig ihop och blandning ger att kamaxeln snabbt slits ned.

Sedan beroende på kanaler, ventilstorlekar mm så krävs rätt anpassning av insug och förgasare.

Om detta ämne finns massor för gamla Volvo bilar. Även gott om delar. B20:n var tidigare (många år sedan) flitigt använd i rallysammanhang och gatbilar. Så en del gamla prylar borde säkert gå att hitta om man gräver lite.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med lite input! Än så länge kan jag inte mer om motorer än vad som går att läsa sig till, så det här kommer bli min läromotor, och jag kommer säkert fråga om många tips längs vägen. Målet är som sagt att få en väl fungerande motor med lite bättre ork än original.

Ingen av topparna är planade, och vi har ingen avsikt att plana toppen. Kamaxeln är i gott skick och har C-profil och lyftarna är sorterade i samma ordning som dom satt. Förgasarna som vi kommer använda är dubbla solex som sitter på AQ130 (basmotorn som sitter i båten nu)

Det här med värmeväxlare, går det att bygga själv? Förutsatt att man kan svetsa förstås. Ska titta in i din sjöbod och kolla på ditt motorbygge.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående vilken topp;

Satsa på den med större ventiler - bättre genomströmning-.

Den var konverterad - är det med förstärkta ventilsäten om

inte är det förkastligt. Det finns reservdelsringar att pressa i

Ge Ce Motor & Marin

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...