BigDog 0 Postad 6 Januari , 2009 Efter att ha haft en sommar med stora problem med att få fram diesel till motorn, så blev det att ta fram sticksågen och såga upp sittbrunnsdurken. Jo, där fanns den lilla rackaren på ca 50 liter - Penta originaltank i rostfritt från mitten av 70-talet. Ja, ni kan ju gissa hur den var invändigt. Fick ta till aceton för att rengöra den rostfria tanken. Men nu till min fråga, eftersom detta är en originaltank, så finns där en kombinerad bränsle och avluftsledning. Bränsleledningen har en fastlödd sil se bild. Denna sil var helt igenkorkad och spröd. Behövs verkligen denna lösning? Räcker det inte med att låta röret gå till en bit ovanför tankbotten? Eller finns det alternativa lösningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Januari , 2009 Behövs..nej, men gör nytta..ja. Den grovsilar precis som ett förfilter, men fördelen med ett filter direkt i tanken är att skiten aldrig kommer fram till pump etc, nackdelen är att om man inte vet att man har ett sånt filter så blir det med tiden igenkorkat (som du nu upptäckt). Samma konstruktion som på min gamla Volvo BM traktor, sitter ett filter av finmaskig koppar i tanken för att hålla grovskiten borta från motorn. Det är nog tänkt att man regelbundet ska ta ur och rengöra denna typ av filter..gör man inte det samlas det ju med tiden en hel del skit i det och samtidigt är väl det också tänkt att man ska rengöra tanken också (på traktorn tömmer man tanken när man monterar bort filtret eftersom det sitter tankens botten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Januari , 2009 Att sätta en sil på sugsröret från tanken verkar seriöst. En stor yta löper mindre risk att bli igensatt än det tunna röret. Hade säkert kunnat hjälpa många från bränslestopp. Men efter några decennium kan även den silen korka igen så rengöring och inspektion av tanken hamnar ändå på säkerhetslistan. Ett rör som går ned till lägsta punkten klarar bottensatsen och bör sugas/tömmas minst en gång per säsong. Två stopp i inloppet från tanken på två olika båtar under en säsong gör mig patetiskt känslig för dieseltankar och bottensatser. Turligt nog med segelbåt annars hade det kunnat sluta tråkigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 7 Januari , 2009 Jag har under åren kommit fram till att en mera korkad lösning knappast finns!!! Mitt recept är att förlänga sugröret ända ner till LÄGSTA PUNKTEN i tanken och natirligtvis ta bort silen, Vem vill väl ha kvar skiten i tanken??? Om sugröret sitter längst ner så sugs VARJE LITEN SMUTSPARTIKEL och VARJE VATTENDROPPE upp och hamnar i GROVFILTRET! Ställ er själv frågan: Vilket är enklast att göra, Tankrengöring när det blir stopp, eller att enkelt byta grovfiltert o sen kunna köra läääänge till. Resultatet blir att du har ALLTID rent bränsle i tanken, och det är väl det du helst vill ha? Lycka till PS, du kan förlänga röret med en slang som tål bränslet, skär sen nederänden snett så att inte slangen kan suga sig fast i botten. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Januari , 2009 Jag har också tänkt den tanken och säkert skulle den fungera om man kör då och då. Över vintern eller längre stillestånd på sommaren kan lite vatten och miljödiesel bilda klegget som sätter igen röret. Då krävs kraftigt sug för att få in snorblobban till grovfiltret/vattenavskjiljaren. En vanlig matarpump klarar inte alltid detta med stopp som följd. Det är annars den bästa lösningen. Skulle säkert fungera bra med ett skapligt grovt rör mellan tank och grovfilter. Det tunna röret som brukar användas (c:a 5-6 mm inner) har det blivit stopp för mig. Fick blåsa med kompressor bakvägen från grovfiltret för att lösa proppen. En grov sil kan göra att trots att det ligger klegg på sina ställen kan fortfarande nån liten öppning få dieseln att släppas vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BigDog 0 Postad 9 Januari , 2009 Tackar för dom fina tipsen! Tog med röret till jobbet och si, det fixar sig så att den kommer att bli i nyskick, blästrad och med nytt nät. Dessutom kommer jag nu efter håltagningen i sittbrunnsdurken att få möjlighet att inspektera tanken när det känns nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser