cctop 0 Postad 6 Januari , 2009 Hej! Min Eber låter som en efterbrännkammare då den är under power-up fasen. En lösning skall tydligen vara att byta insugsslangen till en liknande men med en ljuddämpare inbyggd. Är det någon som har efarenhet av detta och som vet var man kan köpa en i 08-området? //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Januari , 2009 Erfarenhet av montering och hur det funkar - NEJ. De flesta större båtillbehörsaffarer har nog tex här; Hjertmans http://www.hjertmans.se ljuddämparen; http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=686&xartnr=4954-2148&artname= eller Erlandssons brygga; http://www.bryggan.nu/ Ljudämparen se sidan 82 i katalogen tommy Senast ändrad av toaen | 06 januari 2009 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Januari , 2009 Kan rekomendera att du pratar med Peter ute på Sealcomfort på Lidingö. Han är jätteduktig på just eberspächer installationer och kan också sälja grejorna du behöver. Ring honom för han brukar vara lite svår att finna på sin firma då han åker omkring och installerar. Han har hjälpt mig flera gånger med mina värmare och han kan mycket om installation och att få det tyst. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 7 Januari , 2009 Har samma problem med min D4, pratade med Eber på båtmässan förra året och dom menade på att det behövdes en ljuddämpare på insuget, kunde ej prova detta pga platsbrist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 7 Januari , 2009 Jag har en ljuddämpare på insuget till min Eberspächer D4. Låter inte mycket alls. Har även skaffat en likadan att sätta på utblåssiden, skall tydligen reducerad det lilla brus som ändå hörs litet till. Har inte hunnit montera den ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 7 Januari , 2009 Har monterat en ny D4 i min Maxi 999:a. Har det nyare avgassystemet på den. Hörs lite grann under uppvärmningen, men sedan blir den nästan ljudlös. Risken är att man glömmer den på när man lämnar båten. Har lagt mycket jobb på att ta bort tickandet, med bla skumisolering runt slangen från bränslepumpen Det går troligen att uppdatera ljudämparen till din eb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 7 Januari , 2009 Hej! En ljuddämpare til insugning kan du göra själva! På et stykke vanlig värmare-slang hugger du hål på fx. 12mm Ø over en længde på 30 - 50 cm, nogra cm mellan varje hål. Sedan lægger du en vanlig isoleringsmatta (glasuld, Gullfiber) fx. 50mm tjock rundt om stycket med perforeringarna og lägger sen et passende tyg runt om det hele. Mycket effektivt! - Jag har också gjort en sådan til utblåsning af varmluft, hvor värmarens fläktljud kan vara generende. Hans-Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 9 Januari , 2009 Hej alla goa båtägare. Tusen tack för era råd, även för tipset att tillverka den själv. Jag skall testa detta. Vi ses på sjön! /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 10 Januari , 2009 Nu har jag monterat ljuddämparen på utblåset från värmaren. Samma som insugningsdämparen som ingår i grundsatsen från Eberspächer. Den kostar ca 400-500 kr och jag tycker efter en kort kontrollkörning att den dämpar ljudet en hel del. Det susar nu bara svagt från utblåsen inne i båten. Det var liksom ett vassare ljud innan dämparen monterades. Däremot är det ett jäkla tickande från bränslepumpen. Det hörs mest i akterkabinen och naturligtvis beroende på att den sitter monterad på skottet mellan motorummet och akterkabinen. Nu är det inte ofta någon sover där, men jag tror att tickandet kan störa sömnen för ev. övernattande gäst. Någon som har något bra tips hur man minskar det ljudet? Helst utan att behöva flytta pumpen till en annan plats. Går det överhuvudtaget? Senast ändrad av Segelbo | 10 januari 2009 | 12:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 10 Januari , 2009 Yep, sånt har jag också gjort sjalva! Du monterar pumpen omvecklat med et stycke motorrumsisolering (skumplast, 25mm tjock). Lämpligt er i et stycke 100mm luftslang (ca. 30cm lång) om man har. Sedan gör du 2 cirkelstykker som endebunde, och skära radielt i dom för placering av rör och ledningar. Sen kan det hela monteres t.ex. på ett skot med passande bygel el. strips. Så er pumpen tyst! Hans-Henrik Beason 31 D404 Lynæs Danmark Senast ändrad av hhmcsv | 10 januari 2009 | 14:03 Senast ändrad av hhmcsv | 10 januari 2009 | 14:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser