Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Gustaf_A

Delar till sweet sixteen nr 887

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skall inom kort börja slutföra renoveringen av den sweet sixteen som jag köpt. Skrovet är redan vidgjort men nytt däck och inredning skall på plats. Jag saknar några delar till min gamla klenod. Dels är det sweet sixteen loggan som skall sitta på sidorna vid aktern. Har sett att det diskuterats utfräsning av dylika i rostfritt. Någon som kan hjälpa mig?

Jag saknar även de svarta plastlisterna som skall sitta runt sittbrunnarna. Någon som har någon idé om hur/var man kan få tag på nya lister av denna typ?

Sist men inte minst så står jag i valet och kvalet och skall bestämma mig för vilken typ av däck jag skall lägga: mahognyplaywood där spår fräses och nåtas (den typ som låg på original om jag förstått rätt) eller en tunnare playwood och därefter massiva mahognystavar som sedan nåtas imellan. Någon som har några tips eller förslag som kan hjälpa mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag i mina SS emblem genom Maringuiden i den diskussionen ang emblem.

Mässing gjutna, fick kroma själv, har försökt få tag i killen som gjorde detta men inte lyckats.

Ska du ha orginal mahogny plywood däck med målade vita nåt och svarta plastlister?

Då måste du fräsa ur en 2-3mm spår i kanten/mitten på plywooden och slå fast en plastlist.

Som gjort för fukt att tränga in.

Sen måste du tänka på att lägga fördäcks skarven så att du skruvar på en utanpåliggande fisk som döljer skarven.

Eller 2st 6mm plywood som limmas ihop som däck och täcks med mahogny skarndäck och oregonpine ribbor.

sten

post-3061-1394235739,1145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag håller också på att renovera min SS16 (http://hem.bredband.net/sw16ren/)

Jag har inte hunnit så långt dock. Just nu håller jag på att ta bort färg från insidan av skrovet för att kunna förstärka.

Mitt däck har jag planerat att göra av två tunna playwood som limmas ihop. Ovanpå dessa epoxy-limmar jag stavar som görs av mahognyplaywood som det sedan notas mellan.

Jag skippar de svarta plastlisterna och tillverkar lister av mahogny i stället.

Jag har heller ingen logga. Vi kanske kan gå ihop och beställa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!.

Just nu lutar det åt två lager plywood á 6 mm och massiva mahognylister som epoxilimmas ovanpå.

Sten, har du kvar någar kontaktuppgifter varifrån du fick emblemen. Hade varit kanon om det hade gått att beställa fler. Alternativt om det finns några ritningar, inscannade bilder etc.

//

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har nu kommit lika långt som hade i Januari 2009. Alltså skrovet iordning. Vinterjobb blir inredning och däck. Om du får ngn briljant idé ang. emblem så vore jag tacksam för tips. Hälsn. Nettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hur har det gått med inredning och nya däcket? Jag sätter igång med samma jobb nu under vintern. Eventuellt kommer jag att låta gjuta nya loggor till min ss. Har du fått tag i dom eller vill du vara med i så fall?

en fundering... Det talas om att SS skulle fått sitt namn pga sin längd i fot. Enligt den katalog jag sett var den 15 fot även på tidigt 60-tal. I meter mätt blir hon inte heller längre än 5,70 hur jag än sträcker måttbandet. Är det någon som har en förklaring på detta? Kanske bara en skröna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tyvärr har jag inte kommit längre. Andra projekt som tar för mycket tid. Jag är intresserad av att beställa om du hittar ngn som kan gjuta eller fräsa ut nya loggor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er har nu tagit tag i renoveringen av min sweet oxå mycke har kommit i

mellan.Intresserad av emblem!! någon som har fått tag i någon som fixar sådana.

Själv tänker jag göra som på min polares sweet,  plywood däck och sedan stripsa ränderna med vit tejp lack uppe på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...