ossy 26 Postad 12 Maj , 2014 (redigerade) Jag tycker nog att det känns som en bra ide att montera ett skiljerelä mellan förbtuknings- och ankarspelsbatteriet. Rätta mej om jag har fel. Redigerad 12 Maj , 2014 av ossy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikita33 0 Postad 13 Maj , 2014 Ang unika signaler tror det är många som kör på fabriks inställda kombinationer i fjärren. Jag har vid två skilda tillfällen både styrt och haft någon annan styra mitt ankarspel. Kan meddela att det är en obehaglig känsla alltid precis vid tilläggning en gång höll tom grannbåten förgast på att rasa i när jag drog upp mitt spel varvid deras spel drog upp när hon nästan skulle hoppa...Tog ett tag innan vi fattade att vi stod med exakt likadana fjärrkontroller och visst det gick att styra båda spelen från båda fjärrkontroller :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stihoo 0 Postad 13 Maj , 2014 Jag tycker nog att det känns som en bra ide att montera ett skiljerelä mellan förbtuknings- och ankarspelsbatteriet. Rätta mej om jag har fel. Det låter klokt så man inte drar ur ankarbatteriet när förbrukningsbatteriet börjar sina. Har du en aning om hur grova kablarna nåste vara. Kan det gå kraftig ström via dessa "tunna tex 2.5 mm2" laddningskablar när man kör ankarspelet. De sitter ju kopplade på samma poler på ankarbatteriet. Eller blir det så att ankarpselt enbart tar strömmen från ankarbatteriet. Som förmodligen märks är el inte min staka sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2014 Att ha ett eget skiljerelä till ankarbatteriet är en bra ide. Jag har ett "manöverrelä" som styrs av D/61 på generatorn. Sen har jag kraftrelän till hus resp ankarspel. Jag har också brytare så jag kan välja vilket/vilka relä som ska dra. Ankarbatteriet laddar jag dock aldrig, jag har en 20W solpanel som håller ankarbatteriet laddat. Ang. fjärrkontroll så bör man välja en sk självlärande dvs där man ska "para" sändare och mottagare. Dessa har en enorm mängd koder och sannolikheten för att störas/störa andra är väldigt liten. Anekdot: Till min första radiokontrollerade garageport medföljde en fjärrstyrning med 256 koder. Alltså åkte man runt i villakvarteren, tryckte på fjärren och såg vilka portar som åkte upp. Därefter ändra jag koden och åkte en ny tur. Efter några turer hade jag en kod som nästan ingen annan hade! Det intressanta är att vissa koder var väldigt populära! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 13 Maj , 2014 Jag har ett skiljerelä från biltema mellan start- och förbrukningsbatteri, som har en begränsad kapacitet (tror det är 100 ampere). Har även bogpropeller kopplat på startbatteriet. För att inte plåga skiljerelät för hårt, när jag kör bogproppen, har jag kopplat ett relä som bryter den tunna styrkabeln till skiljerelät, när bog proppen jobbar. Då kommer strömmen bara från startbatteriet. Du kan ju koppla ett relä som bryter ditt eventuella skiljerelä, när du kör ankarspelet. Beträffande kabelarean, så är 2,5 mm2 lite klent till laddning. Arean beror på längden på kablarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swe2009 0 Postad 13 Maj , 2014 Följer detta ämne med intresse. Har just installerat ett Balder 900 W ankarspel på akterspegeln. Och trådarna om man kopplar på start eller förbrukning uppenbarligen ett hett ämne. Jag tyckte förslaget från Hedersmelem och Vice amrial mfl med ett separat batterie nära ankarspelet lät förståndigt och därför köpt ett 50A (för att få plats). Då blir det korta grova kablar till spelet. Men nu frågan var kopplar man de tunnare kablarna för att enbart få laddström till det extra batteriet. Jag vill få det laddat på samma sätt som förbrukningsbatteriert. Utan att dra 2* 8 meter tjock kabel till övriga batterier. Kan jag koppla de tunnare kablarna direkt mot föbrukningsbatteriets poler? Hej. Nu startades tråden 2009 men verkar ha fått fart igen. Är också på g att montera ett Quick balder 900 på min bayliner 285. Skulle vara bra att få ta del av lite bilder på monteringen om det finns. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 Juni , 2016 Vilka kabeldimensioner ska jag använda från Autostop och handkontroll? Sitter på ELFA nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni , 2016 Ankarspel kopplas till startbatteribanken och ingen annanstans, dessutom manövreras ankarspelet endast då motorn går och generatorn laddar, basta! Ja iallafall i motorbåt. På segelbåtar kan jag tänka annorlunda, men vill nog ändå koppla till startbatteriet där också, men öppen för diskussion. Alla funktioner till ankarspelet (inklusive dess fjärrkontroll) kopplas över ankarspelets automatsäkring, varvid mottagaren till fjärrkontrollen vanligvis kräver en egen säkring. Ankarspelets manöverpanel kompletteras lämpligen med ytterligare en strömbrytare som bryter spänningen till "upp-ned" knappen. Jag har använd Biltemas skyddade strömbrytare, den med ett lock på, den så kallade "bombfällarknappen". Om man inte har en sådan kan man har en bit vajer med karbinhake i var ända och med denna mekaniskt säkra ankaret i sin hållare. Men den senare är lätt att glömma av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 30 Juni , 2016 Svarar mig själv då eftersom ingen annan gjorde det: Svar från Quick Italien "the autostop comes already with some wires, the current involved is really low, 1.5 should be enough. Your customer could maintain the same thickness of the autostop original cables" Nu körde jag 2,5 men det gör ju inget Vilka kabeldimensioner ska jag använda från Autostop och handkontroll? Sitter på ELFA nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2016 Ankarspel kopplas till startbatteribanken och ingen annanstans, dessutom manövreras ankarspelet endast då motorn går och generatorn laddar, basta! Ja iallafall i motorbåt. På segelbåtar kan jag tänka annorlunda, men vill nog ändå koppla till startbatteriet där också, men öppen för diskussion. Alla funktioner till ankarspelet (inklusive dess fjärrkontroll) kopplas över ankarspelets automatsäkring, varvid mottagaren till fjärrkontrollen vanligvis kräver en egen säkring. Ankarspelets manöverpanel kompletteras lämpligen med ytterligare en strömbrytare som bryter spänningen till "upp-ned" knappen. Jag har använd Biltemas skyddade strömbrytare, den med ett lock på, den så kallade "bombfällarknappen". Om man inte har en sådan kan man har en bit vajer med karbinhake i var ända och med denna mekaniskt säkra ankaret i sin hållare. Men den senare är lätt att glömma av. Eh, nja. En bogpropeller ska kopplas till startbatteri men ankarspelet kan man mycket väl mata från husbatterierna. Ankarspelet tar inte mycket ström, att spela in 20m kätting tar typ 1Ah. Strömmen ligger på kanske 50-60A, inget problem för en batteribank om den inte är väldigt liten. Men säkrast och bäst är ett eget batteri. Jag har haft ett eget batteri till ankarspelet som enbart laddas med en 20W solpanel. Manöver och fjärrkontroll matas via en brytare i den vanliga elpanelen. Från början matade jag manövern från spelets automatsäkring. Men, vid något tillfälle hände det att spänningen sjönk så mycket att fjärrkontrollen slog ifrån. Sen är det säkrast att säkra ankaret med tamp eller en kätting-björn, den ska ju även användas när man tex ligger över natt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser