Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Rugge

Kan det funka eller ej? Bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Har en Örnvik 640 Pilothouse, och funderar nu på ngt enkelt o inte allt för dyrt sätt att fixa värme i hytten, vill helst slippa installationer med skorstenar mm. Finns ju tex en fin gasolvärmare, mm. MEN är det inte en bra ide att skaffa ett litet elverk att ha i båten typ detta http://www.kagab.se/butik/product.php?iProductId=145   Och sedan i hytten använda en Kupévärmare. Elverket kan ju användas till annat än kraft till värmare och även plockas ur båten till annat.

Har jag en bra tanke eller ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma tanke och köpte ett 600W av samma fabr.

Idén jag var inne på var att ta hand om värmen från avgaserna och kylluften och ha elen till att ladda batterierna. För att få ut den mesta värmen och få tyst på apparaten satte jag den på prov i en papplåda och anslöt en slang till ljuddämparen.

Man får ju ut tre - fyra ggr så mycket värme som el ungefär så 600W el borde bli över 2000W värme. Jag slutförde inte proven men såg att det finns möjligheter att göra en installation i en båt. Men det blir en hel del jobb och frågan är om det är värt mödan och hur livslängden är på verket.

Att bara ställa upp verket med en elkamin är ju inga större problem. Kan du sen få avgaserna genom ett rör i hytten får du några hundra W där också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...