Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
pgh73

Ny klädsel till dynorna!

Rekommendera Poster

Efter 3 dagars slit så har dynorna fått ny klädsel till vår Accent 26. Som ni ser (?) blev det ett smårutigt tyg i vitt/marinblått. Det var väldigt mycket jobb med att malla från de gamla dynorna, 30 år på havet sätter sina spår på tyget. Det gick åt ca 14 meter av 145 cm-brett tyg, 33 tryckknappar, 14 blixtlåsar och 58 st knappar. Detta kommer bli ett jättelyft i båten. Skönt att slippa det gamla gröna plyschtyget.

Ja ja, detta är vad vi har gjort under julen. Nästa grej att göra är att slipa trädetaljer på båten...

post-27694-1394235738,166_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckert! Jag gissar att båten får en helt annan känsla med nya dynor.

Jag håller precis på med samma uppfräschning på vår Maxi77:a. Tyvärr har jag envisats med att sy i passpoaler så det är lite pilligt och tar lite tid. Jag skall ta en bild jag med.

Jag har funderat fram och tillbaka angående klädda knappar och jag tror att jag nog kommer att skippa knapparna (Maxin hade inga från början). Kan det inte bli obekvämt att ligga på om man inte har bäddmadrass?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag tror inte de är blir obekvämt med knappar. Tycker att knapparna bryter tyget på ett bra sätt. Blev mycket bättre med än utan. Dessutom hindrar de från att tyget vrider sig. Vi funderade också på passpoaler men övergav detta snabbt, tyckte det blev för mkt pill, men snyggt blev det.

Senast ändrad av pgh73 | 06 januari 2009 | 15:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så snyggt!  Ser ju riktigt proffisigt ut! Blir riktigt imponerad

Marietherese,  vilket jobb, med passpoaler. Jag fick för mig att sy ner sömsmånerna åt var sitt håll så att det blev en söm på var sida om sy-ihop-sömmen. Det är nog det som gjort att jag lagt mina sittbrunnskuddar i väntläge. Det var för pilligt.

Fast nu blev jag förståss inspirerad att plocka fram dem igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursnyggt!!

I vår förförra båt som var en Accent så passade vi å när vi klädde om dynorna att placera ryggdynorna mot sittdynorna istället för uppskruvade på väggen. Blev mycket snyggare och bekvämare. Man trodde inte att det skulle bli så bekvämt då ryggdynorna är så låga men det var det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj,

Ligger din båt möjligtvis i Lomma (det ser ut som det)? Ja, där har vi en liten division av accenter. För några år sedan var vi 7 st vilket motsvarar mer än 1% av totala beståndet. Nåväl, finfint sömnadsarbete tycker jag. Själv har jag Accent 512, S/Y Champagne (som står på vagn) och är ägare sen 2003.

Hade varit skoj om vi kunde träffas och hänga lite med trevligt accentsnack, samt att utbyta tjuvknep och erfarenheter. Jag har gjort en del, men är inte på långa vägar klar. I vinter blir det teak i sittbrunnen så passningsarbete pågår...

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny har jag ett foto på en av mina dynor - den enda där baksidan är klar. Tre andra stora dynor väntar bara på baksidan. Det klurigaste var nog uttagen för tie-rodsen men jag hittade en bra teknik. Det skall bli roligt att lägga in dem i båten sedan - även om den kanske skall säljas. :)

post-10004791-1394235739,3757_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A ha, en Lommaseglare. Du har fått mejl.

@mariatherese: Det ser ju riktigt bra ut ju. Keep it up :-)

Senast ändrad av pgh73 | 08 januari 2009 | 10:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad använder ni för tyg till dynorna???... finns ju från ren bomull till sk möbeltyg och ren polyester/acryl mm, med tanke på tvättbarhet, slitstyrka o dyl, har blivit avrådd från ren bomull pga att det lätt möglar?? och priset skiljer ju mycket...

//Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder ett möbeltyg med 65 % bomull och 35 % polyester. Har använt det på köksstolar och det har funkat kanon. Köpte det på stoff och stil för 80 kr/m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...