Terrafobica 68 Postad 5 Januari , 2009 Just nu ligger båten på land och sussar. Men när minusgraderna står som spön i backen så kommer tankarna på kommande vintrars vinterliggande i sjön. Det finns dyrbara larm med en funktion som skickar sms ifall det blir ett strömavbrott. Men jag är bara ute efter en mackapär som endast har den funktionen. Något som via sms varnar när strömmen gått och frostvakten i båten lagt av. Finns det bara mi min fantasi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
23an 0 Postad 5 Januari , 2009 klart de finns!!! jag har satt min sambo i båten med en mobiltelefon, och än så länge har inte strömmen gått för jag har inte fått någe sms sen november...... Senast ändrad av 23an | 05 januari 2009 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2009 Vad kostar det att hyra eller köpa din sambo då? Puttar upp frågan igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Januari , 2009 Är det den lilla 25 fots Sea Rayen som du tänkt att ligga i över vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2009 Det finns GSM-larm som ringer upp ett inprogrammerat nummer. Från nån tusenlapp. Man köper ett kontantkort för mobiltelefon som stoppas i enheten. Sök på LARM och GSM på Google eller kolla i marin eler elektronikaffärer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2009 Nope, Sea Ray 25:an är till salu och på väg bort. Det är en Bavaria 31 Cruiser som ska bli vinterliggare. Har gjort som du sa Forgus, sökt som faen men bara hittat dyra produkter som den här: http://www.bacoll.se/heatlink.php De billigare varianterna varnar vid inbrott m.m. men inte för att strömmen har gått, men jag ska fortsätta att leta, har du något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2009 Kjell & Company har en larmare för 1300:- Elfa har också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Januari , 2009 De billigare varianterna varnar vid inbrott m.m. men inte för att strömmen har gått Det är ju bara en sensorfråga.. exempelvis ett relä eller en optokopplare som är draget/aktiv så länge 220-volt finns, kopplat som en dörrsensor/trampmatta på en larmingång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2009 Tackar och bockar! Elfa hade en strömavbrottsvarnare som skickar sms för 1593:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 6 Januari , 2009 http://www.intab.se/ Kolla under rubriken Larm. Finns SMS temp och SMS Volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Januari , 2009 Claes Olsson har ett bra GSM larm som har två givaringångar som du kan använda. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55519012 Sen kan du enkelt koppla in ett relä som känner av om det är 220V och sluter resp öppnar och ger larm om det finns spänning fram. Sätt en temp givare i andra ingången så kan du få larm när det börjar bli kris. Som tempsensor använder du lämpligen ett enkelt termostat, finns hos Elfa med god nogrannhet och valfritt om det skall vara NC eller NO. Kostar ca 150 kr. Per Senast ändrad av oceanis | 06 januari 2009 | 16:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2009 sms-volt 5900:- Njae, lite för dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Januari , 2009 Tillägg till mitt förra svar. Jag använde Claes i sjön larmet på min förrförra båt och det fungerade bra. Om du ändå skall fixa lite så kan du som jag använda larmet som inbrottslarm på ena ingången och den andra ingången som spänningsövervakning. Då får du lite koll på båten även på sommaren och kan på så sätt motivera kostnaderna lite bättre. Jag kopplade en liten larm central till uppringaren och fick på så sätt fler ingångar för olika sensorer till larmet. Den andra ingången använde jag till att kolla ev vatten i kölen. Du skulle kunna ha en givare (relä) för spänningsövervakning och en nivågivare för vatten vilka du skiftar mellan beroende om du ligger i vatten eller på land. Om jag inte missminner mig fanns det två relä utgångar som man kunde styra genom att ringa upp larmet och använda för att starta olika saker tex värmare eller annat. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser