Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Wollfe

Vinterförvaring av utombordare direktinsprutare.

Rekommendera Poster

När det gäller bränslesystemet på min direktinsputade utombordare

så hade jag tänkt mig att tömma tanken och köra motorn tills den stannar.

Sen får den stå över vintern.(utomhus).Har kikat lite på hur andra går tillväga.

Men ingen har detta som alternativ.Är det möjligt ett urkasst sätt att skydda motorns bränsle system? Frågan för mig handlar nu bara om själva bränslesystemet.I övrigt om vinterförvaringen är där inga oklarheter.Motorn i övrigt en efi 2 taktare.

Undrar vad som skulle tala mot detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej ingen bra ide ,du skall blanda i fuelsystem treativment stabilizer  bränslestabiliserings medel i bränslet ,för du får ej ur allt bränsle ur vaporseparatorn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaporseparatorn.Menar du då det vattenavskiljandebränslefiltert som avlägsnar fukt

och skräp.Det som kan demonteras och tömmas.Sätts det igen får man byta det.

Om det är detta som är separatorn ser jag inga större problem med ideèn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej nej ,det är den stora bränslebehållaren som det sitter en flottör i o en elektriskbränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ,Gick in och googlade på det.Förstod att det var lite häftigare än filter.

Mer lite insprutning. tryck,bränsle under tryck.Över min kompetens. :-).

Övrigt, tack för ditt svar.

oki doki.....



Senast ändrad av Wollfe | 05 januari 2009 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslestabiliseringsmedel i bränslet har jag provat nu i fyra sesonger och det verkar faktiskt fungera över förväntan. Båtmotor-Gräsklippare-Röjsåg-Motorsåg-Snöslunga-Snöskoter och inte minst Mc, dom brukar i regel vara tjuriga att få fart på när dom stått över vintern. Jag kan rekomendera att prova bränslestabilisator, jag kommer då att fortsätta med det. Undrar va fasen det är i den som gör underverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förstått nu att det är bränslestabiliseringsmedel som gäller för att det skall fungera problemfritt efter några månader.Vad som återstår är då frågan om vad som är bäst.Nästan tom tank,halv tank,full tank.Tanka rent fullt? ,vet att bensin expanderar vid minus- grader upp till 6 %.Vad som sen äter alternativ håller bensinen i trim med stabiliseringsämnet skulle man också vilja ha ett trevligt svar på.Tror att wanmar kan svara på frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full tank är bäst för att förhindra kondens i tank med stabiliseringsmedel,medlet håller bränslet färskt o förhindrar fällningar från bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad stabiliseringsmedlet innehåller vet jag ej ,kanske oktanhöjande på något vis eller hostmedicin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...