Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
sewo

Johnson 50 hk

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Johnson 50 hk 1986 som driver på låga varv. Vid full gas varrvar den fullt ut utan att driva. Vad finns att göra, har ni något tips vad jag själv kan göra?

SEWO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske har infästningen av propellernavet släppt?

Resultatet blir då att propellern tappar greppet.

Märk propellern med färg el ritsa både på navet och på propellerns yttre kant på insidan och sen provkör du. Kolla sen om märkena fortfarande är i linje eller ej. I senare fallet är det dags för ny propeller.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan också vara så att avgaserna kommer ut framför propellern vilket medför att propellern tappar greppet. Detta kan ske om växelhusets bakgavel nötts ned och inte överlappar propellern. Det ger samma symtom som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Demont propellern o titta i bakändan  på propellern om det inte är bränt eller klibbigt gummi där,men jag tror att den säkert slirar i navet, är propellern hel i övrigt så är det bara att byta propllernav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du köpt den nu?

Dum fråga kanske men har du kollat att du inte har en kortriggad motor på en långriggad akterspegel? Tungan

Troligen som de andra säger att gummit släppt i navet.

Eller att växeln kuggar ur.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog gissa på att navet släpper i propellern eller att du har en för kort rigg..

Men har du för kort rigg så borde den driva lite i alla fall.. något som gör att jag lutar mest åt navet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för ditt svar. Jag har lång rigg, men skall demontera propellern och kolla navet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har köpt den på en Marina våren 2008, ny servad och genomgången. Marinan monterade motorn till mig och allt har fungerat perfekt tills nu i november när jag skulle ta upp båten så märket jag att den inte ville driva på full gas. Jag skall undersöka motorn och återkomma vad som orsakar felet.

Motorn sitter på en Ryds 495 ht och har gjort ca 27 knop med två personer i.

Sewo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...