Petsch 0 Postad 5 Januari , 2009 Tjena. Har fått tag på en laddnings diod som ja tänkte koppla in i båten istället för det skiljerelä som ja har idag! Vet dock inte vad det e för fabrikat på diod:en . Skulle vara tacksam om ngn kunde hjälpa mig med tillverkare eller till å med kopplingschema på den?! Bifogar ett par bilder på Dioden Tack på förhand Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 5 Januari , 2009 Här kommer en bild till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Januari , 2009 Har du problem med skiljereläet? Det är stor risk att det blir ett ordentligt nerköp med diod som ger 0,5-0,7V spänningsfall. Det innebär att du exempelvis får 13,4-13,6 V istället för 14,1 på batteriet vid laddning. Du måste nå över 14 V för att toppa batterierna och får betydligt snabbare laddning än 13,5V. Alla som mäter upp 13,5V på batterierna vid laddning kan räkna med att det är en skiljediod som ställer till problemet. Är skiljereläet trasigt så köp istället ett nytt. Har du avkänning direkt på batteribanken från generatorn så går det däremot bra med skiljedioden. Då kompenseras både spänningsfall i diod och kablar och ev. dåliga kontaktpunkter. Generatorn ökar upp spänningen lika mycket som spänningsfallen och du får ändå drygt 14V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 5 Januari , 2009 Det ser ut att vara samma som Hjertmans 5448-702 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Januari , 2009 Tyvärr så är det ingen rolig produkt eftersom det är som Forgus skriver Du kopplar in den såhär: G=Generator-Laddare C=Minus som säkras av med 3A säkring A1=Batterigrupp 1 A2=Batterigrupp 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 6 Januari , 2009 Tack för svaren! HAr ett hellt nytt skiljerelä som inte vill fungera. se länk.. Och har pratat runt en del och de flesta vill då påstå att detta med diod skulle vara bättre. Men om vi vänder på det då. har kopplat in skilje relät som beskrivs i manual men den laddar aldrig på batteribank 2 endast batteribank 1. Ni får gärna ge mig en snabb enkel beskrivning om hur man kopplar i relät för att ta bort eventuella fel som ja kan ha gjort // Peter http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71340 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Januari , 2009 Reläet är väl ett spänningskänande relä, har du dragit fram minus till reläet? Senast ändrad av Petta1 | 06 januari 2009 | 16:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Januari , 2009 Tänk på att reläet har inbyggd spänningsstyrd fördröjning, det slår inte till med en gång. För att aktiveras måste batterispänningen på något av batterierna: vara högre än 13.6 Volt i minst 30 sekunder, eller högre än 13.0 Volt i minst 2 minuter. Samma gäller frånslag, batterispänningen på något av batterierna måste: vara lägre än 12.75 Volt i minst 30 sekunder, eller lägre än 12.35 Volt i minst 10 sekunder, eller högre än 16.0 Volt., eller deaktiveras vis start-ingången. Senast ändrad av Gunnar_ | 06 januari 2009 | 18:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 6 Januari , 2009 Jo visst har relät jord! men det måste vara ngt annat, körde ju med relät hela sommaren och det laddade ju startbatteriet ordentligt och med en spänning högre än 13.5 V . spelade ingen roll om ja åkte i 3 timmar eller 3 minuter. Löste det under sommare med att koppla en huvudbrytare mellan de 2 batteri bankerna. Vilket betyder att ja fick sj agera relä, slå på bryttaren när motorn gick och slå av den så fort ja stängde av motorn för att skilja bankerna åt. Har försökt få tillgång till en svenskt kopplingschema till relät men inte funnit ngt än. Men som ja ser det så har ja kopplat det rätt. klart det kan vara fel på relät. det var ju nytt men det e ju ingen garanti. Och det som förbryllar mig är att ja har laddning men att den aldrig slår över till bank 2. Tack för alla svar så länge. Får se om ngn har ngr fler ideer! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Januari , 2009 Tror inte det finns specifika svenska scheman men dessa kanske kan hjälpa dig lite. Kanske har du dom redan men något annat tror jag inte finns. www.bluesea.com/viewresource/501 www.bluesea.com/viewresource/579 Per Senast ändrad av oceanis | 06 januari 2009 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Januari , 2009 En fråga. Har du kopplat in plinten SI och ev dioden som visar om laddning på andra batteriet är på ?? Om du använder optionen att koppla in Start Isolationen dvs kopplar in SI så kan du få ett problem om du matar in 12V hela tiden när du kör motorn för då fungerar inte laddningen på andra batteriet. Det skall isåfall bara vara spänning endast när du kör startmotorn och inget under gång. Om du använder denna extra option så ta bort denna och kör utan både SI och diod för det är inget som man normalt behöver. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 7 Januari , 2009 Har inte dioden inkopplad men kan hända att SI är inkopplad. skall kolla det så att det inte e där problemet ligger. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser