Folk 0 Postad 5 Januari , 2009 Hej Jag har en Maxi 95. Durken i ruffen är något skålad det gör att en heltäckningsmattan jag har i dag lätt ”krullar” sig och ligger inte still. Har någon en idé om en matta som är lättstädad och ligget bra på plats? Med vänlig hälsning Folk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 5 Januari , 2009 Hej En båtmatta som är langetterad, det vill säga har en kantsömnt borde inte krulla sig och jag förmodar att dessa mattor har en bra baksida som greppar. I värstat fall finns speciella gummimattor som ökar friktionen. Finns flera företag och tillskär och syr upp, sök langettering Vilse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 5 Januari , 2009 Vi har en trasmatta i vår båt. Bara att ta ut och ruska av grus och smulor. De finns i de flesta breddar, normalt 60 cm breda. Ligger helt still. Man kan ha ett slags gummi underlag under ifall den inte ligger still. Men det brukar de göra. Mvh U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 5 Januari , 2009 langettering blir ju snyggt och ger en känsla av hög kvalitet. Vid ett tillfälle för några båtar sedan valde jag istället att lägga mer pengar på själva mattan. Kommer inte ihåg märket men mattan var tunn(korta hår), tålde vatten väldigt bra och var grymt formstabil. Men den kostade ett par hundra kvadraten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 5 Januari , 2009 Jag åke till en mattafär och köpte dörrmatta på rulle. Den typen av matta som har svart gummi på baksidan. Denna matta behöver inte langeteras den tåler vatten och är billig 400 för hela min båt. Nackdelen är att den är lite grov och ser inte så förnäm ut men jag har haft den nu i 4 år och är jättenöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 5 Januari , 2009 men helt ärligt Nirilli, hur ofta har det varit torrt på din durk??. Du vet, julklappar delas ju ut av en anledning. Kontentan är; köp samma matta som Nililli, den pallar allt eftersom den oxå fått utstå allt (batterisyra, olja, söt och saltvatten, 12-årig maltwhiskey osv) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ratata 0 Postad 5 Januari , 2009 Till min Maxi 77:a som också har skålad botten köpte jag en typ av gångmatta på metervara, langetterad längs med. Passar utmärkt och ligger still, har gummibaksida. Lätt att ta ut och skaka av. I en större mattaffär bör det inte vara svårt att hitta något som passar, där kan du välja mellan olika bredder, mönster och färger. De kunde langettera kortsidorna om jag ville, tror det skulle kosta några hundra. Valde bort det och det har inte varit något problem. Har en känsla av att heltäckningsmattor inte är lika mjuka och följsamma som de här gångmattorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fs7291 0 Postad 5 Januari , 2009 Hej! Jag har en uttern 690 till vilken jag bytte ut den gamla heltäckningsmattan som låg i båten då jag köpte den,något skamfilad. Letade som en tokig,både på nätet och runt om i alla mattaffärer jag kunde hitta. Det finns ju en speciell matta som brukar rekommenderas(bra för marint bruk) men då kostar den ca 300 kr/m2. Bör langeteras och det tillkommer ju så klart om man inte gör det. Jag hittade till slut min helt.matta(marinbå,fanns annan färg också,grå bl.a). Ca 6 mm tjock,tät matta,med gummibeklädd baksida(kullrig) mkt lätt att skära in,ej langetering. Jag är supernöjd och betalade ca 180kr/m2. Väsby färg& matthall. I övrigt säljer bla seasea och dom flesta järnhandlare en gångmatta (1m bredd) som också lämpar sig bra(finns i flera färger,gummibeklädd kullrig baksida). Lycka till! Hälsn. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobban 0 Postad 5 Januari , 2009 HUr skulle det vara om du lade dubbelhäftad tejp , grov , på baksidan av mattan där den går upp? Bara en tanke. bobban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Folk 0 Postad 9 Januari , 2009 Hej Jag har prövat en balkong matta med små gröna gummi prickar under, men dessa prickar släpper och ligger i hela kölsvinet. Jag skall sondera vilka gångmattor som finns. MVH Folk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ship 1 Postad 9 Januari , 2009 Hej! Jag har en maxi 84, där har jag lagt in durkplywood. Fungerar kanonbra och är snyggt.(tycker jag) Mvh Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Januari , 2009 Vi lade också in teakdurk på vår förra båt. Den gamla mattan var väldigt äcklig och vi konstaterad att priset mellan en matta av god kvalitet och teakplywood inte var så stort. Det är lite knåp med att få bra passning men det blir snyggt, praktiskt, bara att torka av. En liten dörrmatta vid nedgångstrappan är allt vi behövde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser