Chronic 0 Postad 5 Januari , 2009 Det finns ju den tunna folien som man kan klä in hela bilar med, taxibilar & andra reklamfordon. Skulle man inte kunna använda samma metod på en båt som börjar se lite trist ut i plasten? Det blir ju knappast svårare än att klä en bil iaf? Och det verkar ju dessutom hålla bra. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 Januari , 2009 Det fungerar utmärkt! Tala med lokala reklam/tryck firmor. Har flera bekanta som gjort så med gott resultat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 5 Januari , 2009 Jag har ringt en idag, kunde inte lämna ett pris ens ungefär. Vet du vad dina vänner betalde, om de gjorde det själv och i så fall var de köpte folien? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 5 Januari , 2009 Jag har just köpt en drakar för bil. Det ska installeras efter polishing, eller polering, det ska maskera flera fel och det blir bra tror jag. Jag letar efter och kommer tillsbacks med blir och adress. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 5 Januari , 2009 www.butiq.se Den kan vara bra, om du vill något roligt titta på armarna som sticker ut från skruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malamute 0 Postad 5 Januari , 2009 Det finnd många olika typer av dekalvinyl, och av olika kvalitet. Och de håller olika bra. Visst kan du använda den metoden, men om du ska på en hållbar vinyl så blir det antagligen väldigt dyrt. Jag ställer mig frågande om det håller mer än ett par år. m v h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 6 Januari , 2009 Vad jag tänker det är att lackera över vinyl. Det blir starkare eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 7 Januari , 2009 Firman svarade att de inte vill applicera på en äldre båt, jag får köpa folien för 279,-/ lpm moms. Så det kan man ju lägga ner direkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 7 Januari , 2009 Hade du tänkt dej att dölja mindre ytor som är skadade med folien eller hade du tänkt dej att klä hela friborden? Det är inte meningen att göra reklam för mitt företag, uppfattas det så så ta gärna bort mitt inlägg, jag vill bara bidra med information och min erfarenhet. Om du tänkt lägga hela friborden så är det bättre att lacka om med 2-k epoxitäckfärg, det behöver inte bli så hiskeligt dyrt om du kan tänka dej att göra jobbet själv. Vill du så kan jag skicka över steg för steg instruktioner om hur du kan sprutlackera. Täcka mindre ytor behöver inte bli så speciellt dyrt, jag har vinyl för utomhusbruk som klarar minst 8 år, vi använder den till bil/båttext, den är 30cm bred men går att få tag på i 125cm bredd, vi har en speciell skärplotter som skär text eller bilder, maila om du vill ha mer info. Vinylen tål lösningsmedel och högtryckstvätt men är självklart inte lika stark som gelcoat, man kan montera den själv om man inte har tummen mitt i handen. Hur dålig är gelcoaten på din båt? Gelcoaten är relativs tjock och man kan tom. slipa med fint våtslippapper, rubba & polera för att ta bort repor och missfärgningar. Har även där info om hur man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 8 Januari , 2009 Det enda jag är riktigt säker på är att jag INTE ska klibba dit en drake på sidan iaf Gelcoaten är inte så dålig, men den har en lätt gul/beige ton som känns lite gammal, och det med vinyl slog mig då. Vad kostar då denna utomhusvinyl? Är den töjbar med värmepistol, runt hörn & böjar? 2-comp epoxy, vilken typ av spruta behöver man för att lägga på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 8 Januari , 2009 Prova att rengöra med oxalsyra (vanlig fälgrengöring från biltema brukar innehålla oxalsyra), blir det inte bättre så prova med rubba med Autosol, (du har säkert redan provat att rengöra, om inte så kan det vara värt ett försök) Den typen som jag har är främst avsedd för plana ytor, det finns en variant som är flexibel för böjda ytor utan värmepistol, den finns för ca. 125:-/m2 ink moms. Dock så tror jag inte på att plasta in hela båten som jag skrev tidigare. 2-k epoxi går att spruta med hvlp (High Voluma Low Pressure) spruta från tex biltema (15-454) och en vanlig kompressor med hyfsad luftmängd som har vatten/oljeavskiljare. Epoxi av varvskvalitet finns för ca. 200:- litern. Det är inte så svårt att lära sig att hantera en färgspruta, man måste ta tid på sig och vara intresserad och börja med att lackera på mindre testytor innan man ger sig på hela skrovsidor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 9 Januari , 2009 Tack för svaren, då frågar jag lite till.. Fälgrengöring, iaf den jag använder, är ju så stark att den fräter aluminium om det ligger på för länge, låter ju farligt att ha på plast? Båtens gelcoat är färgad väldigt svagt /beigegult känns det som, inte kritvit. Dte är det som jag egentligen ville dölja. Jag har en kompis som är billackerare, så hantera sprutan kan han men inget om båtar & båtfärg. Epoxi färg alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 9 Januari , 2009 Det är oxalsyran som gör jobbet där båttvättmedel eller såpa inte biter, i synnerhet vattenlinjen där skiten sitter som bäst, spraya på, vänta ett tag och spola av, inget som skadar gelcoaten. Det verkar mer som om du vill byta kulör och då är det omlackering som krävs. Då din kompis är billackerare så har han inga problem med att lacka om ett skrov, jag lackar både bilar & båtar och tillvägagångssättet är ungefär lika, möjligen är konsistensen på epoxin lite annorlunda men går att förtunna utan problem, bäst är att provspruta innan för att bekanta sig med epoxin. Instruktioner och datablad från tillverkaren finns på svenska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
villiam 0 Postad 19 Maj , 2009 Tror du den här kompressorn http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=93999 eller rent utav den här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84855 plus sprutan du rekommenderade skulle fungera för att spruta 2-komponentslack? Mvh Senast ändrad av villiam | 19 maj 2009 | 19:22 Senast ändrad av villiam | 19 maj 2009 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser