Smuggler_Macke 0 Postad 18 Juni , 2004 Hej allesammans! Har nyligen köpt mej en smuggler 18 med en volvo b20 och ett vp270 drev. När jag köpte båten så hade var motorn defekt. Jag har väl så smått börjat min renovering av motorn men misstänker dock att jag saknar den del som ska förbinda motorn med drevet. Skulle vara bra om någon hade en bild eller sprängskiss på hur dessa ska kopplas samman. En bra förklaring duger kanske också. Tack på förhand Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 19 Juni , 2004 hmm, vilken del då?? Sitter motorn på plats i båten (dvs. fast i skölden)? eller är det skölden du saknar? Är det kanske svänghjulskåpan du saknar? Skickar med en bild på min Aq140, som jag tror har samma svänghjulskåpa som B20:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 19 Juni , 2004 Tjenixen igen. Har hittat en bättre bild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 19 Juni , 2004 Ytterligare en bild... Så här skall det ungefär se ut när motorn är monterad i skölden(motorn är här inte fastskruvad än..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler_Macke 0 Postad 20 Juni , 2004 Tjena daniel! har hållt på och klurat lite.. det verkar som min ryckutjämnare är kass. har lite olika metallplattor och lite fjädrar som jag tror är till för detta ändamålet. men jag är inte klar över hur det hela ska sitta ihop. vill försöka få tag på en handbok till drevet. /Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 23 Juni , 2004 Tjena! Har inte varit inne på ett tag! Din ryckutjämnare är altså den som sitter på svänghjulet. Jag undrar om den går att bygga ihop själv. Jag skulle nog kontaktat en volvohandlare för detta ändamål (ofta kan fjädrarna vara dåliga och rostiga). På min B21 var själva monteringen jätteenkel. Först skruvade man på svänghjulet på vevaxeln, därefter skruvade man på ryckutjämnaren som då täcker bultarna till svänghjulet. Det är inga större konstigheter då den bara kan sitta på ett sätt. Därefter är det bara att trä på svänghjulskåpan med fastsittande axel på. Kolla så att lagret är i fint skick mellan axeln och svänghjulskåpan, då axeln annars kan lossna och orsaka dyrbara skador. Det är bara o fråga om du undrar över något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser