Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
s-1027706

Fast bränsle tank, 495 ht.

Rekommendera Poster

Hej!

Nu skulle jag vilja montera en fast bränsletank till min båt Crecsent 495 ht, är det någon som har gjort det i denna på typ? Det gäller att inte över belasta den i akten så är det någon som vet hur mycket vikt jag kan ha där i bak. Bara motorn väger ju ca 120 kg så jag hade tänkt mig en tank på ca 50 liter. Sen så är det dyrt med rost fri så det lär bli plast och vad jag har läst mig till så skall tanken både jordas och vetileras. Och då sägs det att jorden skall tas från motor men gäller det även utombordare också. Och i så fall hur? Och att fall höjden bör ej vara högre än 2 dm från påfyllning till tank, vilket kan vara svårt att leva upptill.. Är det någon som vet svaren på alla dessa frågor så vore jag tacksam för svar!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl konstigt att ingen har moterat en fast tank i sin båt och kan ge bra tips! Det jag själv har läst är att en plast tank åldras och att den ska bytas ut efter ca5 år... Är det värkligen sant, då blir det dyrt i längden även om den rostfria kostar tre gånger så mycket. Så kan jag byta plasten tre gånger på 15 år... Det kan man leva med! Jag har och så läst att jordingen är mycket viktigare på en plast historia på grund av att det bildas mer statisk elektrisitet i en sådan tank. Tacksam för svar!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller jordning så har jag på min båt jordat tanken från minuspolen på batteriet.

Rätt eller fel men motorn är ju jordad till minuspolen så det blir ju samma potential.

Sedan skall ju även luftnings- och påfyllningsbeslaget jordas.

Fallhöjd på max 2dm har jag aldrig hört talas om, ingen av de båtar med fast tank jag haft i min ägo var i närheten av en så låg fallhöjd.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du läst att en plasttank till en båt ska bytas ut efter 5 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 eller 10 år brukar gälla för bensindunkar.

Behöver du verkligen en fast tank i en 495 HT? Får du inte plats med 2 st 25 (eller 23) liters dunkar? Brukar vara smidigare än fast tank i båtar i denna storleksklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

I min förra båt Jofa 555 monterade jag en fast tank på ca.55l. Tillverkade tanken själv i rostfri plåt så att den passade i längst bak på ena sidan. Hade påfyllningen på det lilla däcket längst bak på båten. Det funkade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inte bättre att montera den fram i båten då för viktfördelningen ?
Jag har soppadunken fram av det skälet och det är inga problem för mig med lite längd på slangarna.

Själv slängde jag faktiskt ur den fasta tanken som fanns i min akterhyttsbåt. Jag har istället två 22l tankar och tar med den som tömts mest varje gång jag åker hem. Det gör att jag kan tanka på macken och slippa slabba med bensin vid båten.
Jag kan också enkelt torka ur soppadunken så att det inte blir nåt jox i botten som ställer till det.
Enda nackdelen är väl att man kopplar i och ur slangen ofta, men jag har Hondakopplingar som är ganska robusta och det har hittills funnkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många bra svar, och mycket att fundera på. Mycket är nog så att huruvida man vill ha fast tank eller ej är nog vilka vanor eller vad man tycker är mest praktiskt. Jag trodde nog att fast tank är bättre, för att slippa att få kladd i båten men också slippa lukten av soppa bland dynor osv. Tankar man på däck så är risken minimal att den hamnar i båten och man slipper att krypa in i olika fack och spänna fast tankarna hela tiden. Det negativa för fast tank, är nog att det är svårare att göra rent den, men hur ofta gör man det. Inte oftare än en gång per år eller...Jag har lite tid på mig innan jag behöver bestämma mig ännu. Men detta med jordning då.. Jag läste att har man fast tank så ska den jordas till motor men varför och inte till minuspol som tidigare talare skrev. Och är det så, var sätter man det på en utombordare. En fundering till, jag vet att det finns olika överfyllnadsskydd men vad fungerar bäst är det någon som har erfarenhet av detta när det gäller fasta tankar. Och hur är det med vikten på just min båt är det någon som har en likadan som mig? Det där med fem år på plasten stod i Båtnytt och gällde just reservdunk ni har rätt! Men är det inte samma plast? det är konstigt att man använder olika plaster till samma anvädningssyfte!!!Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dåligt med svar!

Det är väl inte så, att ni har andra intressen vid sidan om båtintresset....I så fall bättrig! Det jag skulle vilja fråga nu, är om jag ska låta någon svetsa en fast tank i rostfrit hur tjockt brukar matrialet vara(plåten). Man vill ju att vikten ska bli så låg som möjligt. Eller finns det föreskrifter om hur tunn plåten får vara? Och vad ska man tänka på vid de anslutningar som skall finnas? Ett för påfylning 38mm, en luftning 6-8mm? och en för givare. Spelar det någon roll var de sitter och i för hållande till varandra osv. Det är många frågor för att det ska bli bra och rätt. Annars så brukar de bästa tipsen komma när man har gjort något färdigt, är det någon som känner igen det!!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några är vakna men det är vinter...många sjöbjörnar går i ide...

Placering: Någon förslog placering långt fram....det låter väl vettigt...man lastar generellt alldeles för mycket bak i båten ändå eftersom det ofta är där förvaringsfack är...med ankare och annat tungt. Tankarna på mina båtar har legat så lågt som möjligt, mitt i båten både i längs och sidled...(det hade varit lite väl häftigt att hysta i 200kg soppa på ena sidan bak).
Ang fallhöjden...jag skulle kunna tänka mig att du läst fel...dvs jag skulle tro att fallhöjden helst skall överstiga 20cm, för att du inte skall få soppan i ansiktet när du startar pumpen.
Jordning....kolla om du har kortslutning mellan motorblocket och minuspolen... har du det så spelar det ingen roll var du jordar. Syftet är att risken för gnistbildning skall bli så liten som möjligt när du kommer stickande med påfyllningshandtaget....man vet inte var det kan ha byggts upp statisk elektricitet...så därför jordas hela kedjan från påfyllning till motor/batteri.
Ventileringen (som du monterar mellan tank och påfyllning i höjdled, så får du ett visst överfyllningsskydd) monteras lämpligen med en genomskinlig slang som du ser när du tankar då får du reda på när tanken är full. Förresten väldigt viktigt att denna är ok...på min förra båt hade det ärgat lite i gallret på ventilen...då gick det knappt att tanka från vanlig pump...

Jag hade valt någon form av stål iallafall (har nu rostfritt...tidigare galvat...)...har hört om skräckhistorier om sprucken plast, t.o.m. i ny båt

...och se till att montera bränslefilter....så slipper du joxet nämnt tidigare

Ang. dina följdfrågor....kolla på en tank som man köper från t.ex. Hjertmans eller SeaSea...så får du rätt mått (www.hjertmans.se www.seasea.se)



Senast ändrad av Maltez | 11 januari 2009 | 13:24



Senast ändrad av Maltez | 11 januari 2009 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...