Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
aland

garmin radar

Rekommendera Poster

Var i stockholms skärgård i och förgyllde sommaren och då såg jag att det var ganska många som hade garmins nya radar.

Skulle gärna höra om erfarenheter om radarn då jag själv har funderat på att köpa en.

Träffade på en kille i hamnen i waxholm som hade en sån, men han hade precis köpt båten så han hade inte så mycket erfarenhet av den än.

Det finns säkert ngn här som vet.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga i all välmening, vad ska man som fritidsskeppare med en radar till när man seglar i Stockholms skärgård??

Mvh

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholms skärgård har ju förbindelse med Atlanten och oceanerna så visst kan han väl få nytta av en radar och fråga hur bra radarn är. Dimma i skärgårn är inte nån höjdare heller måste jag säga.

Har själv blivit överaskad av dimma ett antal gånger i skärgården och då hade en liten radar varit bra. Känns inte säkert att vara ute och inte se längre än till masten på den egna båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man kört båt med radar så blir får man ett visst HA begär, precis som med ankarspel och plotter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du skall ha en radar, alltid gör det någon avundsjuk!

Jag har en GMR24 och kompisen en GMR18, bägge köpte dem innan HD-varianten kom och är mycket nöjda med dem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En radar i skärgården och i tungt trafikerade vatten är synnerligen motiverad. En radar ute på atlanten med 1500 sjömil till närmsta hinder... inte så mycket. Jag säger inte att radarn absolut behövs, eller att man inte kan segla utan den, och jag skulle inte vilja ha någon själv... Men, är det motiverat på något ställe så är det just i skärgården och längs våra svenska kuster. Särskilt om man seglar på våren eller hösten när det snabbt kan rulla in dimma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du en radar bör du absolut gå en radarkurs. Att tolka radarbilden och kunna plotta är inte så lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hemmahamn i Mariehamn och behöver korsa havet för att ta mig till sthlms skärgård.

Att behöva korsa nord/sydgående farleden innan man kommer till sthlm i dimma vore en mardröm. Passerar ca 200 fartyg per dygn där.

Vi har en hel del fatyg som ankommer/avgår Mariehamn, en hel del på sommaren.

Sen brukar det bli nån resa till helsingfors med så då skulle det kännas tryggt med en radar.

I fjol somras så var vi på väg hem sent en augustikväll i regnigt väder och nersatt sikt, då jag får syn på en båt som kommer i vinkel mot oss på babords sida i ca 20 knop, hann till och med se att det var en Uttern 6300 så nära var den.  Det var en obehaglig upplevelse.

Många kör i full fart med dålig sikt bara för att dom har plotter, vilket visar vad lite en hel del har innanför pannbenet.

Det finns nog en hel del annat man skulle kunna köpa men just nu känns det som radar ligger högst upp på lista, har en garmin 3010 att ansluta radarn till.

Kul att höra Petta att du är nöjd med din radar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men frågan var om Garmins radar var bra..Tungan

Efter som jag också funderat på denna så undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av denna. Jag tror de flesta här på forumet har en koll på vad en radar är och vad man använder den till. Jag fattar inte varför alla trådar alltid spårar ut till diskussioner om något helt annat??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt om detta är nästan vid sidan om ämnet. Jag har Raymarine radar plotter i samma skärm. Det som jag ville föra fram är att jag tycker det blir svårt att se både radare och plotter i samma skärm. Det blir för litet, inte heller overlay med radar på sjökortet är tydligt.

Jag rekommenderar en skild radar om du har plotter förut. Nu använder jag en garmin 276C som plotter och raymarinen endast som radare. Suveränt för jag vill oftast ha helt olika skalor på dem. Snabbt att byta skalor med endast en knapptryckning.

När jag hade endast raymarinen så om man ville endast zooma tex radar så skulle man hoppa i menyer för att flytta knapparna aktivitet dit om de råkade vara på plotterns skärmdel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte att min 12 skärm känns för liten för att använda bägge delarna på, dock kan det förenklas en hel del genom att ha separata skärmar

Har haft en fundering på att skaffa en 12 eller 15 skärm till men jag vet inte, jag får se vad det dyker upp för nyheter framåt våren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Now we talking. Skrattande

Hur är det med strömförbrukningen? Alltid ett problem. Om man har 2 -skärmar = dubbla förbrukningen?

Har ni skärmarna i sittbrunn eller nere vid navbordet. jag känner att jag skulle vilja ha allt uppe vid piedestalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker motorbåt utan problem med strömförsörjning, men givetvis så drar det dubbelt så mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 tums bildskärm. Det är säkert helt annat än jag är van med. Min är snarare 12cm, borde kolla upp den. Vilken modell har du som är 12 tum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ett direkt svar på frågan om Garmins radar då jag har en Furuno, men...

Separat radar(skärm)  tycker jag funkar kanonbra, och drar bara 2,5 A aktiv.

Senast ändrad av Gunnar_ | 06 januari 2009 | 21:42

post-22127-1394235738,7046_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag skulle gärna vilja veta om Garmins radar är bra.

Ni som har en sådan, får gärna berätta här om vad ni tycker

Är det tex någon avsevärd förbättring med en GMR18HD gämfört med en GMR18 ?

Är det lätt att se och upptäcka sjömärken, landkonturer etc eller krävs det riktigt dyra radar- anläggningar för detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18HD fungerar alldeles utmärkt. Jag använder overlay på min plotter 5012 oxå den Garmin. Lägger du sedan till AIS och gyro så blir det alldeles perfekt. Sjömärken syns och givetvis allt annat som är större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...