Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Trim

Biltemas lack

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas båtlack till ett teak däck.

Vi har mättat med linolja och tänker nu färdiglacka.

Besök gärna våran båthemsida!

www.nogg.se/trim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas båtlack art nr 36-541 lite, jag antar det är den du menar. Den fungerar hyggligt men är inte att jämföra med kvalitetsfernissa som internationals schooner tex, den har en helt annan utflytning och fyllighet, lättare att lyckas med och ger mindre sliparbete mellan skikten. Biltemas är lite tunn och rinnig och jämnar inte ut ytan så bra.

Uretanalkydbaserad klarlackstår det i biltemas beskrivning jag undrar hur den häftar mot en linoljad yta det har jag inte provat. Det säkraste valet borde vara en linoljebaserad fernissa som Le Tonkinois, Epifanes eller annat svindyrt, man behöver ju inte fortsätta med den dyra när man fått ett täckande skikt. Du skulle ju kunna prova lite med Biltemalacken eventuellt med förtunnad lack för att se om det verkar fastna bra.

Om du ställer frågan på Träbåtsakuten får du säkert massor med kunniga svar fast träbåtsvård är ju lite som religion och många konkurerande läror vill frälsa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Angående Biltema båtlack så kan jag rekomendera dig den, den är kanon o jobba med.

Stämmer att den är rätt tunn men det blir ett riktigt bra resultat. Jag har gjort iordning 3 st träbåtar som jag använt biltema båtlack på, blev riktigt bra glans. Jag provade med internationals båtlack men den är alldelles för tjock, lätt att det bildas som ett skinn, när du sedan tar på det så blir det märken...sen blir det inte samma glans i den.

Köp Biltema båtlack, du kommer att bli kanon nöjd, jag lovar

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det för dig? Fäste Biltemas lack på linoljan? Behövde du förtunna den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epifanes har en teaklack som är väldigt bra och trevlig att arbeta med utan att behöva arbeta ihjäl sig. Den blir även inte repig så lätt så den borde lämpa sig bra för ett däck jag använder den både på båten (träbåt) och masten utan problem så den klarar rörelserna bra iallafall.

Jag testade biltemas på en durk ifjol men jag fick det inte så jättebra då den kändes lite laserad eller vad man skall säga med lacken som en skiva på träet istället för det vanliga djupet men det kan ju gott och väl vara jag som spätt den tokigt eller så. Jag la inte så mycket tid på det heller så jag skall inte döma.

Senast ändrad av makke_the_muss | 18 juni 2010 | 08:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde biltemas lack på linoljat trä förra sommaren. Såg kanonbra ut då. Men nu har det släppt här och där. Väldigt tråkigt när man lagt ner så mycket jobb.

Tar gärna emot fler tips på lacker som funkar bra ihop med linojla.

Senast ändrad av niclass | 17 maj 2011 | 17:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten detalj med lacker är att de inte fungerar med linolja om den inte är fullt uthärdad och ytan är avfettad. En teak skall aldrig oljas innan lackning. Sedan spelar det ingen roll om det står Dyrsomfan, Biltema eller något annat på burken, det släpper ändå. Linolja tar flera veckor att härda ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jag tror nog att linoljan hade härdat. Vad ska man avfetta den härdade linoljan med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T-röd eller aceton.
Jag brukar f ö köra med Hempel Classic Varnish om du vill ha tips på en bra lack. Den brukar hålla hela säsongen. Sedan mattslipar man ju och lägger på ett eller två lager varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...