fs7291 0 Postad 4 Januari , 2009 Hej alla! Har en uttern 690 med en wallas 1800B. Testade den förra året på våren,en kall natt,strax efter iläggning! Spann igång fint och värmde säkert flera timmar....men då jag vaknade på morgonen var det iskallt! Fläkten och burnern stod på men fotogenet(petrol blue) var så klart slut i tanken,hur länge utan fotogen vet jag inte! Pumpen går iaf. inte längre(fungerar då jag hämtar 12V direkt från batteriet,bortmonterad ur wallassen). Överströmsskyddet är kollat att det är resetat. Är det någon duktig här som kan ha en ide om vad som kan ha hänt? En annan fråga, i vilket exakt läge skall pumpen starta(när ligger det ström på pumpen), är det när fläkten slås på eller vrids upp i varv(troligen inte men) eller då man slår till burnern eller då man trycker in startknappen på manöverpanelen? Jag förstår att jag kan ha brännt av veke,glödtråd mm. men pumpen förbryllar mig lite! Fläkt och övrigt i startstadiet verkar fungera okey. Jag är ytterst tacksam för alla svar! God fortsättning! Fredrik Senast ändrad av fs7291 | 04 januari 2009 | 19:16 Senast ändrad av fs7291 | 04 januari 2009 | 19:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Januari , 2009 Pumpen (P) får ström när burner slås på, om överhettningsskyddet (T2) inte har löst ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 4 Januari , 2009 Jag hade samma problem med min wallas, fast det var en 2400. pumpen vägrade hoppa igång ända till jag tryckte in bränsle igenom den och då hoppade den igång igen, verkar som slagdonet i den hade fastnat. Man hör ju ganska tydlig när den fungerar men vid det här tillfället var den tyst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fs7291 0 Postad 4 Januari , 2009 Hej Gunnar! Tack för ditt svar och för det synnerligeb fina elschema du bifogade! Alltså,kan jag tolka det då som att det inte kommer att ligga någon ström på pumpen med switchen burner i läge on och om överhettningsskyddet har löst ut? Har nämligen ingen ström på pumpen(med burner i läge on,lyser grön) efter att ha s.k resetat överhettningsskyddet. Kan möjligen ett sådant trilskas. Jag antar att man kan mäta sig fram till det mesta men jag frågar i alla fall, du verkar vara kunnig på det här! MVH. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Januari , 2009 Kort svar: JA. Överhettningsskyddet är en bimetall-säkring med mekanisk återställning (en röd knapp som sitter på om jag kommer i håg rätt: vänster sida sett framifrån under det nedre luftutblåset). Det är ju några år sedan jag labbade med min 1800:a så minnet sviker kanske.. Men på min dåvarande sådan kärvade överhettningsskyddet och det krävdes ett antal tryckningar på den innan den återställdes/slöt. Det är en rätt enkel konstruktion sä det är inte särskilt svårt att mäta.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fs7291 0 Postad 4 Januari , 2009 Okey! Jag har faktiskt haft en liten misstanke om att det kan vara just överhettningsskyddet som trilskas lite. I övrigt verkar ju allt vara helt okey(servad och fixad och mycket fint skick)som jag ser det. Jag får tacka så mycket för alla tips,tror att jag kommer att lösa det här! Kanske kan svaren jag har fått här hjälpa någon annan! Kan vara klurigt ibland,skönt med lite tips på vägen. MVH. Fredrik(landkrabba står det tydligen på mig.....haha,okey är ju ny här så....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 5 Januari , 2009 Är Du 100 på att du hör att pumpen inte går? Hade precis samma problem som du. Startade ibland o sen vaknade man o frös som f--n! Bytte ut min batteribank som var 5 år. Har inte haft ett enda problem sen dess! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fs7291 0 Postad 5 Januari , 2009 Tjena! Jag har förstått att det är en ganska vanlig anledning till att en värmare inte startar(inte tillräckligt med kräm fram). Krämet är det minsta bekymret,har 3 st nya marinbatterier med fullgod laddning samt ny generator. Nä,inte i det här fallet,men visst det kunde faktiskt ha varit det. Om bara kylan avtar så ska jag ned och botanisera runt och fördjupa mig i värmaren. Trots 2 st värmare under pressarna så tar det en bra stund att få upp ångan i den här kylan. Tack för ditt svar! / Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 5 Januari , 2009 En annan egenhet med bränslepumpen är att den ogärna startar upp självmant på våren. Det är brytarspetsarna som fastnar. Det avhjälps med en lättare knackning på pumpen. Nu är inte detta fallet denna gången eftersom du inte har någon spänning, men kan vara värt att ta i beaktande någon annan gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fs7291 0 Postad 6 Januari , 2009 Tjena! Nu när man ändå lägger ned lite krut så kan man ju lika gärna gå igen värmaren och alla dess beståndsdelar,typ somm du skriver brytarspetsar i pumpen m.m. Tack för ditt svar! MVH. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 6 Januari , 2009 Hade en annan båt som strulade vid uppstart av värmaren. Tog bort slangen i från dunken Esso blue, tog en cyckelpump och pumpade i slangen 3-4 ggr, sen gick värmaren igång, detta problem var när inte värmaren varit igång på länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonek 0 Postad 22 Mars , 2009 Jag ska prova det där med att pumpa in bänsle med luftpump. En fråga: kan man skruva bort röret ut från bränslepumpen, starta brännaren och se att bränsle pumpar fram? Eller måste hela systemet vara monterat och locket på, osv, för att pumpen skall pumpa bränsle? Jag gjorde detta idag, men från utgången från pumpen var det kruttortt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mares2 0 Postad 27 Juni , 2009 Hejsan! kolla överhettningsskyddet, den kan hänga sej.pumpen testade vi till ett batteri(funkade).men ej monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 28 Juni , 2009 Hej Det går alldeles utmärkt att skruva bort kopparledningen ifrån brännaren och se om det kommer någon fotogen. Jag misstänkte min pump då jag ej fick igång brännaren men det som behövdes åtgärdas var filtinsatsen. Efter att ha bytt den startar värmaren alltid på första försöket! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 20 Maj , 2012 Hej, dum fråga på tal om överhettningsskydd. Har fipplat med min röda knapp och nu fungerar inte pumpen längre. Någon som vet om knappen ska vara intryckt läge för att pumpen ska fungera? Kan varken trycka in eller få ut den nu, känns som att den inte svarar. Tacksam för all hjälp jag kan få. Med vänlig hälsning, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser