Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
samoht60

Sötvattenkyl till Volvo Penta GL 4.36 l

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänkte installera sötvatten kylning till min Volvo Penta GL 4,36. Motorn har gått i saltvatten sedan 2000 (importerad från US 2005)

Är det någon som har erfarenheter kring detta, vad jag bör tänka på etc? Om det är en bra ide överhuvudtaget? Jag har hört både för och emot. - Att sötvatten är förlänger livslängden men det kan skapa problem med ojämn gång och sämre prestanda...

Tack på förhand
Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hört åsikter emot????!!! Det låter märkligt....det finns inga nackdelar Obestämd...möjligtvis att det är dyra prylar som man skruvar dit. Du får ett säkert rostskydd av blocket...mycket lättare konservering (jag tömmer helt sonika sjövattendelen på mitt system och fyller upp med glykolvatten istället, så att det inte rostar, och tömmer ut det igen...klart) Du får rätt arbetstemp på motorn...och en jäkla massa varmvatten som du kan använda till annat roligt.

Varför skulle man få ojämn gång??? och sämre prestanda???? Nä det tror jag inte på.

Senast ändrad av Maltez | 04 januari 2009 | 00:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avråder dig att bara sätta dit en sötvattenskylning utan åtgärder. Framförallt om det är en fd Floridabåt. Massor av rostflagor och sörja som riskerar att sätta igen kylsystemet. Vanligt med motorer som går varmt vid eftermontering av sötvattenskylning. Lägger sig väldigt mycket skit i kylkanalerna längst ner på sidan av blocket tex vilket gör att det blir för hög temp på vissa ställen vilket kan leda till att en eller flera cylindrar nyper. Skiten lossar och kan sätta igen värmeväxlaren m.m. Spolade ur en tio år(600tim) gammal 454.a en gång. Trodde inte att det kunde finnas så mycket lös skit i en motor.

Om du väljer att gör det så se till att spola igenom motorns kylsystem rejält med tex högtryckstvätt. Tag loss frostpluggarna i blocket och gjutpluggar i ändarna på topplocken så du kommer åt att spola så bra som möjligt. Montera ett filter på sötvattenssystemet så du kan få ur resterande skit som släpper i framtiden. Kontrollera ofta i början.

Det bästa är att köra igenom kylsystemet med citronsyra eller fosforsyra som löser upp rosten inne i motorn. Kräver dock något slags pumpsystem med filter som får stå och gå några dygn och köra igenom hela kysystemet. Inget ja själv provat dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..El Capitan har rätt !   man ska inte rekomendera att ''bara'' montera på en sötvattenkylning . 

Skapar som sakt mer problem än nöje !

( sen kan man undra ..varför vill trådskaparen ha en sötvattenkylning på en gammal motor)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte annat än hålla med de två senaste skribenterna.  Den rost som bildats i 8 år lossnar och följer med ditt kylvatten ut.  Sätter du dit ett sötvattenssystem så kittar den igen värmeväxlaren istället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några argument för kan vara att man vill förlänga livstiden på motorn. Låta motorn arbeta vid bättre temperaturer. Förenklad vinterkonservering och kanske vill använda värmen från motorn till uppvärmning inne i båten.

Men jag tycker man ska ha respekt för argumenten om skit i kylkanaler.

Använd medel som kylarrens (Holts t.ex) för att göra rent kanaler och spola väl. Högtryck ska man vara försiktig med då skit kan pressas in på fel ställen (packning vid pump mm)

Tycker inte en motor som är från 2000 är speciellt gammal och borde väll rimligen fungera ett par år till.

Sötvettenkylning (har det själv på min Mercrusier 4,3L) kostar en del. Tipps, kolla USA via Ebay. Finns massor med firmor som säljer orginal Penta delar eller ersättningsdetaljer. Orginal för betydligt lägre pris än här i Sverige.

Här är en länk som kan ha delar du behöver. Min erfarenhet av säljare från USA att de är mycket seriösa och vill hjälpa till

Länk, förslag men du bör själv undersöka alternativ.

http://stores.ebay.com/AAA-MARINE-PARTS-WHOLESALE_Volvo-Penta_W0QQcolZ4QQdirZQ2d1QQfsubZ19QQftidZ2QQtZkm

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...