Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Trim

GPS istället för plotter?

Rekommendera Poster

Hej!

Kan man ladda en vanlig GPS med ett sjökort istället för att köpa en dyr plotter?

Vad är isåfall skillnaden?

www.nogg.se/trim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En GPS som kan ta emot sjökort = Plotter.

Däremot kan du ju koppla GPS:en till en dator o ladda in sjökorten i den.. Billigare lösning jfrt m en plotter, men har sina nackdelar. Vattenkänsligheten är en, ljusstyrkan på skärmen en annan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I fritdsbåtsammanhang är en plotter oftast, men inte alltid, en plotter med en inbyggd GPS. I alla andra samanhang är, såvitt jag vet, en plotter bara en plotter och måste förses med information utifrån.

Om du med GPS menar en handhållen GPS så finns det sådana som kan laddas med sjökort och/eller landkarta.

Visningsfönstret (=displayen) är givetvis mindre på en handhållen GPS jämfört med en fast monterad fritidsbåtsplotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren !

Har nu bestämt mej för att köpa en bärbar dator. Någon som vet vad man behöver för att få samma effekt som en plotter i datan. Ska köpa ett Ekolod som jag ska ha separat.

(Skriv gärna var man köper det och priset)

Tyst

www.nogg.se/Trim

post-10005648-1394235737,3139_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datormässigt behöver du inget värst. Billigast möjliga nya duger bra. Jag köpte min båtdator på Blocket för 1500 spänn. Iofs bhöver jag inte använda den efter jag startat upp den då jag bara använder den för datainsamlig till Dr Depth för att göra mina egna sjökort för transforming in till Eagle-plottern.

Försök få tag på en så ljusstark skärm som möjligt. Ibland kan det vara rent jvl omöjligt att se om solen skiner osv. Har du en bärbar redan idag så testa för all del att ta ut den i solskenet och prova att kolla på skärmen...

GPS klarar du dig med en puck som du kopplar till datorn. Finns billiga hos bl.a. Clas I Sjön. Se bara till så du får en som lirar ihop med datorn. Köper du en äldre på Blocket så kan du troligen köra via serieport istf USB, och viceversa saknar nya datorer ofta serieport så då måste du ha puck m USB-anslutning.

Sjökortsprogram finns en uppsjö av. Sök på forumet så finns det miljarder tips. Har för mig SeaClear är gratis, medan du -om du inte laddar hem fr exvis TPB- får betala ordentligt för Fugawi eller Ozi Explorer. Korten kan också bli dyra om man inte -som de allra flesta?- hittar dom på nån torrentsite. Men det är väl inte lagligt längre.. Oskyldig

Ska du skaffa datorn för att komma billigare undan än om du köper plotter så kan du bita dig i stortån om du inte kollar först vad kalaset kostar totalt. Givet då att du inte anser dig ha annan användning för själva datorn. Då lönar det sig ju troligen mer.

Ska du köpa ekolod separat så skulle iaf jag kolla på något som har möjlighet att kommunicera via NMEA, utifall du vill ha in det på dataskärmen. Ex.vis Humminbirds Matrix-serie.

Som sagt dock: Totalt tror jag inte du kommer undan med mindre pengar än ett komboinstrument med Plotter/Ekolod kostar. Du ska ha dator för kanske 2000:- Ekolod för (minst) lika mycket. Dessutom en 12V cig.kabel eftersom bärbara datorers batterilivslängd lämnar vääääldigt mycket att önska i övrigt. Sammanlagt då kanske 4500:- exkl ev programvara o sjökort. En kombiplotter är obetydligt dyrare, om inte tillomed billigare vid  kampanjer o liknande. Tänk också på att datorn inte trivs helt bra i marin miljö.Kommer den alltid att leva sitt båtliv skakskyddad nere i en varm o torr ruff är det en sak, men blir det fuktigt o rått lever den inte så länge. Fördelen är ju skärmstorleken. Men som sagt, har du ingen annan nytta av datorn så är det absolut inget budgetalternativ.

Edit: Stavfelskorrigering

Senast ändrad av KillerBoo | 04 januari 2009 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej..

Har jag fattat det rätt?

Jag ska köpa en GPS-mottagare (USB) till datan.Se bilden

Sedan ska jag ladda ner ett program,Tex SeaClear./eller köpa

Och ladda ner en digital karta /Eller köpa.

Rätt?

Är det möjligt att min bärbara dator kan rosta i båt ruffen när det är fuktigt där? Och om den rostar vad kan man göra åt det?

Skulle jag kunna ladda ner ett annat program karta för att sedan kunna använda samma GPS mottagare i bilen?

Jag använder SeaClear just nu flera tips på bra program?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det rostar vet jag inte, men elektoniken är väl inte direkt fuktålig.

Jag har seglat med bärbar dator kopplad till GPS sen 2004. Har använt gamla skrotdatorer. Mina har väl inte haft några stora problem med fukten. De har suttit nere i ruffen. Men tre av de jag använt har lagt av. Två har nog lagt av, av andra orsaker än båtlivet - tror jag. En la däremot under pågående segling. Gick mellan Helsingborg till Glommen under en sydlig kuling. Fick efter Halland Väderö rätt safftig sjögång. (Det var nog uppåt 2 m höga vågor Flört) Dan efteråt rasade hårddisken. Jag satte det i samband med sjögången och de många kraftiga dunsarna som uppstod under seglatsen.

Hade jag seglat inom ett begränsat område hade jag nog satsat på en plotter. De är ju mer tåliga och avsedda för båtlivet. Fördelen med dator är att man kan scanna in sjökort själv. Pappersjökort över de områdena som man skall segla inom skaffar man ju ändå alltid.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dator som verkligen kan tänkas hålla för sjölivet är flera gånger dyrare än en plotter. Men om du bara är ute soliga och nästan vindstilla dagar samt lyckas undvika alla förskräckliga svallvågor från motorbåtarna så kan du givetvis satsa på en dator. Om du å andra sidan vill ha  något som kan tänkas fungera även i krissituationer så välj en plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är oftast ute o kör när det är lungt.

Jag som inte är så gammal kan inte somna kl 10. Så jag ska även ha datan när jag ska försöka sova  på kvällen så jag köper inte min dator bara för att jag tycker att plotter är för dyrt, Det är mer att det inte är så kul att kolla på en plotter när man försöker sova.

Så då kan jag lika gärna ha en dator med en plotter.

Men jag ska köpa en gps mottagare till datorn och sen har jag ett program.

Men Jag såg det att detta var ett vanligt sjökort antagligen scannat.

Så jag undrar om man inte kan få en karta som ser ut mer som i en bilGps?

Jag har tänkt att lägga något dämpande under datan så den inte skakar i sönder och en Fuktslukare i ruffen.

Tack så mkt för era svar!  SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag lånar tråden lite men en fågel kvittrade i mitt öga att Allt för sjön var ett lämpligt tillfälle att köpa plotter. Tydligen skulle försäljarna tävla med varandra om lägst pris, är det en myt eller ligger det någon sanning i det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...