SA7ALE 0 Postad 3 Januari , 2009 Hej Har en 20hp Johnson från första halvan på 80talet. Dags att byta impeller, försökt tidigare men kunde då inte skilja på riggens delar. Gick ut idag och gjorde följande: Lossade de 4 skruvarna Lossade muttern som sitter halvvägs på riggens bakre sida, alltså den där avgaserna går ut. Lossade (tog dock inte bort) den nedre muttern på växelstaget. Värmde och slog, och då kunde den delen av riggen som skall av röras lite i sidled, dock inte i längsled. Just nu hänger allt på akterspegeln utan stöd underifrån. Har jag glömt något som gör att det kärvar så förbannat? Ska den ligga i neutral eller växel? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 Har du skarven för växelstången innanför en lucka på riggen eller skarven innanför kylvatten intaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SA7ALE 0 Postad 3 Januari , 2009 Det jag tror är skarven är det som sitter bakom inspektionsluckan som sitter ganska högt upp på riggen (den delen som sitter fast i själva motorn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 Har du en lucka mitt på riggen ,då är skarven där skruva ur den nedre skruven, sedan om du har lossat på de andra bultarna så är det bara att bryta lite mellan riggen o växelhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/25754.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 Lucka nr 13 http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/28029.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SA7ALE 0 Postad 3 Januari , 2009 Lucka 13? Det är ju en del på vattenpumpen? Behöver jag plocka bort skruven helt vid skarven? Svårt att komma åt att sätta fast igen? Den rör sig inte 1 mm i höjdled, svårt att komma åt och bända. Däremot, skruven som sticker upp på riggens baksidadär där det sitter en mutter, tjänar jag något på att sticka in kilar där? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SA7ALE 0 Postad 3 Januari , 2009 Jaha DEN lucka nr 13! Ja jag har lossat den nedre skruven där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 då får du bryta ev isär skarven lite den är utav mässing den är delad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 skarv nr 8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SA7ALE 0 Postad 4 Januari , 2009 Växelhuset sitter som berget fortfarande, så här ser det ut just nu: 4 skruvarna längst ner är helt av 1 skruv vid växelstaget är helt av, staget sitter helt fritt bakom luckan 1 mutter avplockad Kan röra den delen som skall av lite grann i sidled (i storleksordningen milimeter) så uppenbarligen har jag lyckats få loss godset. Rör sig dock inte någonting på längden/höjden. Sitter på akterspegeln. Har provat värma/slå en del men finns det något mer att göra? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Januari , 2009 försök att slå in kilar mellan växelhuset o riggen,förmodligen sitter drivaxeln fast i spliensen i vevaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 28 Mars , 2009 Kanske har du redan fixat detta. Jag har en 20 hk Johnson från 84 med lång rigg. Här var det också problem att sära på riggen, det var pinnbulten som satt fast i godset. Jag löste det genon att låta den hänga och spruta på lite av Biltemas snabbrostlösare 36-333 med jämna mellanrum och samtidigt försiktigt knacka in några kilar typ golvläggare-kilar. Det tog ca 14 dagar sedan släppte eländet. Biltemas rostlösare var den som löste problemet... Senast ändrad av djan | 28 mars 2009 | 15:22 Senast ändrad av djan | 28 mars 2009 | 15:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SA7ALE 0 Postad 28 Mars , 2009 Hej! Jag hade kilar sittande där i några veckor, värmde flera gånger med gasbrännare osv men släppte inte. Maskinen skrotades till förmån för miljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 Mars , 2009 14 dagar..! Hade du använt 5-56 istället hade det gått snabbare..! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 29 Mars , 2009 Jag har använt 5-56 många gånger men jag är själv förvånad över hur bra Biltemas rostlösare är. Problemet här är att aluminiumen oxiderar och kämmer fast pinnbulten som är rostfri. Tydligen så blev godset kallt och lösaren kunde tränga in. Vi har haft liknande problem på de hydrauliska nätdragarna som vi använder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser