Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst David Blomstrand

Mercury 50 hp vill inte backa

Rekommendera Poster

Gäst David Blomstrand

Hej! Har en mercury 50 hp från 80-talet. Den går utmärkt frammåt, misständer inte och verkar få tillräckligt med bensin. Dock är det något fel på backväxeln. När jag lägger i backen hörs ett rasslande ljud från motorn och det går att varva ur den helt utan att båten rör sig bakåt. Gas- och växelvajrarna verkar sitta som de ska. Vet någon vad det kan vara för fel? Tacksam för all hjälp. Mvh: David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jim

Bytt impeller ? Hade en 50hk mercury för ett tag sedan , även om märket troligen inte spelar så stor roll, då fick jag någon typ av bricka till växel föraren fel mellan växelhus och motor. Då kunde jag bara köra fram åt. Fick plocka bort växelhus igen och sätta den rätt. Lycka till /jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla först att växelföraren läggs i riktigt, så den inte bara läggs i halvvägs eller nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med att justera lite på växelwiren. du bör absolut inte ens fundera på att backa i nuläget. rasslar det tillräcklicgt mycket/länge så har du snart inga kuggar kvar i din nedre växel.. och då blir det nytt växelhus..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran Hermansson

En enkel grej att kolla läg i backen utan att starta motorn känn sedan om backspärren har gått i genom att försöka lyfta upp motorn har backspärren gått i är wirarna rätt instälda och växelhuset troligen skadat annars går det troligen att justera har bytt kuggarna i växelhuset en massa gånger på framåt har en massa kuggar till back över om det skulle behövas hör av dig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik Ahlqvist

Ahh undrans om det kan vara det helet jag också har. Förra sommaren så regnnade det så mycket att båten sjönk under en natt jag vände upp den tömde den på vatten och sköljde motorn rikligt med kranvatten. Dock då gick den inte på alla cylindrar men efter ett tag så hoppade alla igång dock upp stod då detta felet. Det började med att när vi skulle lägga till så fick min vän inte i framväxeln så efter ett tag fick jag försöka. Dagen efter så var det helt omöjligt att få i fram växeln och så när vi skulle plocka upp den i höstas så skulle vi backa upp och då hackade backcäxeln ett par gånger och så fick jag inte i den heller. Kan det vara samma fel är det dyrt att göra på verkstad och är det svårt att göra själv. har en vän som är rätt bevandrad om bilmotorer men om båtar vet han inte så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ockelbo T14

Jag hade exakt samma fel på min 50 hp merc från -75 för ca 10 år sedan. Efter en liten felsökning så visade det sig att reglaget var utslitet. Köpte ett utbytes universal (Quicksilver), sen kunde jag backa igen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David Blomstrand

Tack för alla svar! Backspärren går i när jag lägger i backen, så antagligen sitter felet i växelhuset. Är det dyrt att laga på en verkstad? Lönar det sig på en gammal motor? Jag ska nog byta ut gasreglaget också. Det glappar en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...