cctop 0 Postad 3 Januari , 2009 Hej alla glada seglare och ett riktigt gott nytt år på er! Nytt år med nya möjligheter. Jag vill installera autopilot på min båt och har förståt att vikten på båten gör att jag måste ha en S1G, dvs en liten motor direkt på kvadranten (rattstyrning). Är det någon som kan hjälpa mig med en utrustningslista, dvs vad behöver jag köpa? (drivenhet, gyro, flux, STx001 mm mm). Båten: Dufour 365, vikt knappt 7000kg. Tacksam för snabba (och korrekta) svar. //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 3 Januari , 2009 Det finns S1G komplett paket med kontrollpanel, kursdator, kompass, roderlägesgivare och linjär drivenhet Typ 1. Se mer på http://www.navship.se/Produktsida_Info.aspx?pageid=127 Rekommenderar att du ringer Navship för rekommendation om installation i din båt. / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 3 Januari , 2009 Hansalo. Ett stort tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 7 Januari , 2009 Är det någon som har en bild över installationen av drivmotorn på/vid kvadranten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 9 Januari , 2009 Enligt manualen för den linjära drivenheten så klarar den ±35° vinkel. Vad händer om jag manuellt kan styra med en störra vinkel än detta? Måste jag montera ett roderstopp vid ±35° dvs. kraschar drivenheten? /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 10 Januari , 2009 Som jag ser det är det enda som är viktigt att inte den linjära drivenheten utgör stoppet i styrningen. Om ändläget är stoppet, då riskeras att drivenheten skadas eller att infästningen i skrovet skadas. Manualen visar bild på roderaxel, kan du montera en sådan på hjärstocken eller skall du fästa den i kvadranten på något sätt? / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 12 Januari , 2009 Jag var i kontakt med Becker och skall besöka dom för att få en tydligare bild över montaget men även för att klargöra om min styrförmåga blir begränsad till ±35°. Dufour 386 behöver alla grader som är tekniskt tillgängliga då den har svårt att vända på en femöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser