s-1027706 0 Postad 3 Januari , 2009 Jag har läst att man kan chipa en motor till större effekt en 50 till 60hk t ex är det någon som har gjort detta och har erfarenhet om detta? Vad jag har läst så är det samma motor 40-60 hk att det är bara elektroniken som skiljer som gör effekten, stämmer värkligen det!Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1974 0 Postad 3 Januari , 2009 Ja det stämmer till viss del det är bara cdi boxen skiljer dom åt. Är dock biligare att köpa störe motor på en gång byte och instalation på en Yamaha f80 till f100 gick på 14700 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Januari , 2009 samnt demontera restrictorn eller strypningen i manifoldern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s-1027706 0 Postad 3 Januari , 2009 Har man redan motorn så kan det vara ett alternativ som kan vara intressant.. Jag har sett firmor som erbjuder att göra detta med motorer men hur mycket det kostar vet jag ej, men det kan säkert stämma den summa ni nämde tidigare. Men frågan om motorgarantin gäller om det händer något. Det borde vara samma som med en bil, mer effekt och böttre bränsle ekonomi? Sen undrar jag om man blir tvungen att styva upp akten. Gör man det lättast med en aluminium platta, hur tjock och vilken storlek bör man ha? Jag har läst att andra har skrivit att Crescent 495 ht kan vara lite mjuk just där, är det något jag behöver oroa mig över. Så att det håller även vid dåligt väder och fler i båten. Det är nu jag kan göra förbättringarna när jag håller på att renovera den i vinter. Jag har själv bara kört båten i ca 15 min vid köpet i somras! Då kändes den trygg.. Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JaHa_ 0 Postad 3 Januari , 2009 Här har du svaret på dina frågor, så slipper ni spekulera om pris och dyl..... http://www.lundinsmarin.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s-1027706 0 Postad 3 Januari , 2009 Tack! Det var en bra sida det mesta står där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 4 Januari , 2009 Min optimax 75hk omprogramerades i somras till 115 hk, och det kostade inte mera än 3500 kr. så jag tycker att det låter som att du har fått ett riktigt rövarpris på uppgradering av din motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 4 Januari , 2009 Undrar om det finns ett liknande företag som kan göra detta för evinrude E-tech motorer???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JaHa_ 0 Postad 4 Januari , 2009 Hur fungerade det? bytte du även utväxling eller kör du på med standard. 75 och 115 har ju olika, tänkte också testa på en optimax75 men var lite tveksam till det där med utväxling.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 4 Januari , 2009 Hej, man kanske skall byta till en annan propeller okså,så den inte övervarvar. // Magne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s-1027706 0 Postad 5 Januari , 2009 Tack för alla tips! Jag har kollat upp att min 50 hk har samma utväxling som 60 hk och det är samma kubik på motor så det är nog bara elektroniken som skiljer dem åt. Då borde det vara problem fritt att göra detta, och de tar ca 3500:- för detta! Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 5 Januari , 2009 Nej, utväxlingen ändrar man ju inte, det är bara elektroniken samt en luftstrypning som man åtgärdar. Jag hade en 19 alu.propeller satt på min 75 hk. optimax, och då varvade den bara 5000 rpm. Efter uppgraderingen varavar den ca 5700-5800, så då passar plötsligt propellern perfekt. En uppgradering av motorn gör inte at den ger exakt 115 hk. Effekten blir ca 107-108 hk. På min båt (en RYDS 568 GTI) gick toppfarten från 32 till 37 knop, samt att skillnaden på accelerationen blev mycket stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Januari , 2009 kom bara i håg att inga fab garantier gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 5 Januari , 2009 Hej, Mkt relvant kommentar ang garanti, som man bör beakta. Mercury har numer förläng sin garantitid till 5år på alla motorer, men för oss med äldre motorer har vi bara 2-3år från början, så den går fort ut ändå.... Jag väntar nog tills min garantitid går mot sitt slut. / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser