Perra31 0 Postad 30 December , 2008 Hej har en bayliner 2655 har köpt en bogpropeller (vetus) undrar om någon har några bilder på montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erca 0 Postad 30 December , 2008 Hej, Efter som det inte framgår vilken av propparna du köpt kan jag inte klippa in någon länk utan hänvisar till www.vator.se Därifrån går du på tillbehör och sedan manualer. Sen får du välja rätt modell och vips, ritningar och instruktion i både bild och text. Erca Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2008 Demonterade motorn till min Vetus Bogproppeller idag efter tips på de olika forumen- Kan dessa länkar va nåt intresant för dig? http://www.vetus.nl/zw/index.php http://www.vetusweb.com/manuals/files/Bow-Stern_thrusters_(Electric)/020540 r02 12-04.pdf http://www.vetus.tv/ tommy Den intresantaste länken fick jag inte med, Du får kopiera och klistra in http://www.vetusweb.com/manuals/files/Bow-Stern_thrusters_(Electric)/020540 r02 12-04.pdf Senast ändrad av toaen | 30 december 2008 | 20:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra31 0 Postad 30 December , 2008 Tack för svar tror att det är vetus 55 jag har manual.Men skulle vara roligt med lite bilder från någon som monterat en bogpropeller helst i en bayliner 2655 -94 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 Januari , 2009 Hej! Några bilder i detta album: http://rides.webshots.com/album/112763865Infebp samt här på en 2452:a: http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album99 Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra31 0 Postad 3 Januari , 2009 Tusen tack!!!!!!!!!!!!!!nu är det bara o montera propellern ska bara vänta in våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 5 Januari , 2009 Har en likadan monterad i vår Flipper850(nymonterad). MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 5 Januari , 2009 En bild till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Januari , 2009 Skall trumman verkligen sticka ut på utsidan skrovet? Tycker det verkar mot all sans och balans, fast jag har ju bara segelbåtar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Januari , 2009 Annars bromsar trumman, det blir samma sak som om du har en köl som är platt i framkant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Januari , 2009 Jag kan inget om hydrodynamik, men tex en proppeler som sticker ut bromsar ju - påstås det. En segelbåtsköl är ju bred, näst intill platt i framkant, men den har ju i regel en profil. att en köl skulle va helt platt hela bredden framme har jag aldrig sett. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 6 Januari , 2009 Om trumman sticker ut och kanten rundas av, strömmlinjeformas, minskas risken att propellern börjar fri snurra. Normalt ligger ju trumman ovanför vattenlinjen på en helplanande båt i gångläge. Det anses då mer viktigt på segelbåtar och långsammare motorbåtar. Eller!? /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Januari , 2009 Röret är ju inte kapat i 90 grader, det följer ju skrovformen Om du inte har en utbyggnad så får du en platt yta på den del av röret som sticker längst ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Januari , 2009 Hur menar du då? Jag hade ju, i min dumhet, kapat röret jäms med skrovet, slipat ner laminatet 10 cm runt om, rundat röret invändigt och plastat fast det. Det skall bli intresant att se hur min bogproppeller är monterad på min nyiköpta båt när jag lyfter henne till hösten. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 7 Januari , 2009 Din installation ser säkerligen ut precis som på bilderna tidigare i tråden eftersom jag misstänker att även din båt är bredare i aktern än i fören Självklart så följer kapningen skrovet, det är därför det blir en plan yta som du vill leda vattnet förbi genom att göra bullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Januari , 2009 Det är inte säkert att min båt är bredare i aktern än fören, då det är en koster. Dessutom sitter bogproppellern i aktern i motorrummet. Jag misstänker av installationsskäl. Hur den fungerar i verkligheten vet jag inte, då den inte fungerade när jag köpte båten. Dessutom var den gamle ägaren död. Misstänkte att det var ett fel på styrpanelen och det visade sig va ett avbrott på kretskortet som jag hittade och kunde åtgärda. Så nu fungerar proppellern. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 7 Januari , 2009 Du menar att du har en akterpropeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 8 Januari , 2009 Formen och de avrundade tunnelkanterna är viktiga för att motverka vibrationer och för att få det strömlinjeformat. Sen är det ju så att det skiljer sig mycket från båt till båt, ex skrov, fart, tunnellängd mm. Här står det lite mer om bogpropellrar. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=239434 Lycka till med monteringen. MVH Magnus Senast ändrad av nyfiken11 | 09 januari 2009 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser