Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Kjelle11

Torkarmotor med parallellarm eller enkelarm?

Rekommendera Poster

Hej alla, och ett gott slut.

Jag ska köpa nya torkarmotorer, relativt kraftiga, kom gärna med förslag - till de ska köpas torkararmar o blad, frågan är, ska jag köpa dubbelarmade eller enkla armar, vilket är att föredra och varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska satsa på dubbel arm..Dom känns proffsigare och jag tror inte du tappar dom i lite hård vind som jag gjort med billigare skit typ enkel arm med nån simpel ihopkoppling mellan blad och arm....Jag skall installera tre st dubbel armar på våran båt i vinter och då med sån motor som har parkerings läge för att då kan du starta och få ett svep och sedan står dom där du ställt in dom för sitt parkeringsläge direkt....Inte tre knappar att stänga av och på...OCH så skall jag montera in spolning på samtliga för de har jag saknat i flera år!!!Ett stänk med spolning och du har rena rutor direkt!Annars sitter man ju med salt ränder och väntar på ett överskvätt som kanske alldrig kommer.....Det är et av mina projekt under presseningen i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla på Roca's torkarsystem.
http://www.roca.se/
Marin, Produktkategori, Torkarsystem.
Finns olika torkarsystem som du kan se, kraftigast är W38, därefter W10 och sen den lite enklare W5.
Har själv en W10 standard motor (finns även W10 WP kraftigare motor) och parallellarm i min båt.
Om du skall ha torkarsystem på din båt som du har i din sjöbod kanske W10 WP motor och parelellarm WP passar bra. Skall du ha vindrutespolning går det att köpa till.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dubbel skulle jag utan tvekan köpa.

Ang. Roca så köp inte en W5. Mitt försök till att vara snål höll ett par månader sedan var det till att skruva isär allt i ett försök att laga. Hur som helst W5:an är klen för allt annat än enstaka användningar per år och en placering i skyddat läga, för bara du nämner ordet oxidation så börjar den oxiderar med färgsläpp m.m. som följd.

/K

Senast ändrad av Sturgeon | 30 december 2008 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkel eller dubbel beror väl också på var torkarmotorn är placerad i förhållande till rutan. Om den sitter i ena hörnet av rutan ger en enkelarm bättre svepyta. Sitter motorn mitt under eller mitt över rutan är det effektivare med en dubbelarm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...