Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
kvasthilda

Skrämmer båtar med skrikig färg bort fisken?

Rekommendera Poster

Hej! Jag läste någonstans om en familj som hade haft en gammal omålad träbåt och bytt till en gul plastbåt. Dom tyckte att fisket blev mycket sämre från den nya båten. Jag har målat min båt signalröd och har haft en usel fiskesäsong. Kan detta hänga ihop tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom ser nyansskillnader osv. Om man spånar lite kan ju en omålad/neutralt målad båtbotten sticka ut lite mer än önskvärt, även om jag tvivlar på att det har någon större inverkan. Men att fisk ser skillnad på en skrikig gul wobbler eller en svart dito är ju ingen nyhet. Dock så är det som sagt mest nyansskillnaderna firren ser, låttare att uppfatta en mörk wobbler mot en klar himmel i klart vatten s.a.s. jfrt med att se en mörk wobbler i grumligt vatten på natten vilket ju även borde gälla båtskrovet?

Att vissa båtar fiskar bättre än andra är iofs ingen högoddsare. Många båtar funkar helt enkelt sämre än andra vid ex.vis trolling. Om det beror på vibrationer fr propeller osv har jag ingen aning om. I vissa båtar gör dessutom en s.k. Black Box kopplad till djupriggswiren underverk medan det på andra båtar kan döda fisket helt. Ett fiske som varit underbart bra med en båt kan dö helt när man bytt båt, men kör samma grejor i övrigt. Konstigt, men vad i fisket är logiskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, detta kanske förklarar varför jag aldrig får någon fisk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En blackbox använder man för att ändra ström som båten läcker ut i vattnet. Mät på djupriggswiren och du får en ström på ca 0,65 volt om allt är rätt. Med boxen så kan du ändra den strömmen lite. Skulle du ha något jordfel i båten eller att offeranoderna är slut så ändras strömmen och fisket där efter.

Att fisken skulle vara färgblind det tror jag ej på som en garvad flugfiskare så vet jag betydelsen av att byta en nyans. Och varför skulle en röding vara så röd och grann om det ej hade betydelse! Många korallfiskar ändrar färg efter sinnes stämning. Se alla pimpel fiskare vad de byter krokar och det har betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är väl hur många av fiskarna som hugger inom synavstånd från båten?

Möjligtvis om man sitter och meter eller liknande precis under båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också att det verkar konstigt om dom vore färgblinda.

Eftersom jag brukar trolla med ytgående wobbler så måste ju båten passera rakt över huvudet på fisken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...