Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
pgh73

Plotter med int el ext antenn???

Rekommendera Poster

Ni brinner det i julklappspengarna, dags att shoppa plotter. Jag har kollat in Lowrance 5200

/5300. Den kommer användas både i en styrpulpetare och en segelbåt. Men vilket är bäst, ext el intern antenn? Måste man ha en 10 meterskabel/gpspuck eller vad krävs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Jag skrev ett långt inlägg som hamnade i det svarta hålet) och orkar inte skriva ett nytt  utan konstaterar bara att har du inte pucken nere kölsvinet lär din gps ha fullgod signal. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Eagle 642Ci har intern antenn och sitter monterad inne, under HT:n, och har inga problem med mottagning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill gärna ha så bra täckning som möjligt. Att fixa en lång en till segelbåten är ju lätt men finns det kortare antenner som funkar bra i en styrpulpetsbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara haft intern antenn på mina olika Garmin GPS:er och det har aldrig varit något bekymmer. Oavsett om GPS:n suttit under bar himmel, kapell eller plasttak så har den haft mycket god mottagning. Kanske är värre om man monterar inne i en stålbåt eller aluminium båt pga Faradays bur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med 100%.

I nuvarande stålbåten har jag extern antenn för stålplåt i taket skärmar radiovågor uppifrån väldigt effektivt.

I gamla plastsnipan satt GPS:en (Garmin StreetPilot) under hyttaket (30 mm fler-lagers glasfiber/plast) och inte hade den några problem att hålla kontakten.

Sen kan man ju fundera över hur en bilnavigator (GPS för bil) kan fungera med inbyggd antenn även när den inte sitter i rutan (där pratar vi Faraday och bur) Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Garmin 420s i en Yamarin 59HT. Plottern sitter fast monterad med inbyggd antenn under hardtoppen. Såpass mycket under att den nog aldrig har fritt skottfält. Fungerar jättebra. Tror inte du behöver extern antenn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Lowrance 5300i och är klart nöjd, jag har nu även uppdaterat den med flödesmätare...skall bli intressant...en sak jag saknar dock är möjligheten att få ut spåren som skapas.
Tidigare har jag använt min lilla bärbara Garmin 38 som loggbok och kunnat tanka ur spåren till Fugawi, daterade och klara....det verkar inte gå med Lowrance'en...man får inte ut datat tidsstämplat, så man kan tex inte beräkna vilket fart man gått med och när man gjorde det. Om någon lyckats med detta så skulle jag gärna vilja veta hur detta skall gå till...jag får inte till det.

Lycka till med plotterletandet..det finns mycket att gräva i. Lowrance är ett klart prisvärt alternativ. Anledningen till att jag valde just 5300i var NMEA2000....att kunna få in t.ex. bränsledata eller i framtiden kanske ekolod smidigt, samt att jag ville ha Navionics kort.

PS. Jag var också tveksam till intern antenn, men det är onödig tvekan. Speciellt som du tänker flytta den mellan båtar....då skall du inte ha en massa brôte som du måste släpa på...köp ett extra fäste och en extra strömkabel så är det ordnat .

Senast ändrad av Maltez | 29 december 2008 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag beställt en Lowrance 5300. Skall bli kul att fippla med den sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...