Mangemask 0 Postad 29 December , 2008 Har letat på nätet, i manualer, i handböcker m.m men ingenstans har jag lyckats hitta bytesintervall på impeller och bälgar. Det är en Mercruiser 5,7l V8 från 1996 sjövattenkyld. 1, Hur ofta ska impellern bytas? (och finns det nån bra manual på hur man gör?) 2, Hur ofta ska bälgarna bytas? Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 December , 2008 Det här är bara generella råd. Impellern bör du byta varannat år och var den sitter beror på vilket drev du har. Alpha har sina i drevet och kräver att båten står på land för att bytas. Bravo har sin vattenpump i motorrummet. Här är en länk till byte på Alpha: http://www.mercstuff.com/waterpumpinst.htm Bälgarna bör bytas ungefär var femte år men kontrolleras varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 29 December , 2008 Jag har ju Bravo 2 så den guiden funkar ju inte tyvärr...... Nån annan som kan hjälpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 30 December , 2008 Jag har 4,3l V6 (1995 sjö-kyld) och har haft bälgar och impeller i 3 säsonger nu. Pratade med marinservice-firman för Mercury/Mercruiser i Gbg och han påstår att man kan ha dem i ca 5 år. Jag kollade allt inför förra säsongen och det såg nytt ut... Jag har handböckerna och kan inte minnas att jag stött på rekommenderade bytesintervall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 30 December , 2008 Det är det som jag tycker är så märkligt. Att det inte verkar finns någon facit på hur service intervallen är. Alla säger olika. Allt mellan 1 år till 7 år har jag hört.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser