Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Micklar

Vilken kamaxel är detta?

Rekommendera Poster

Har idag demonterat en B20 som ska bli ny motor i vår Selco 18. kamaxeln som att i var i bra skick och kommer eventuellt återanvändas i marinmotorn, men det beror på vilken axel det är. Det fanns ingen märkning i bakkant på axeln, däremot hade den stansade nr på långsidan där den var märkt: 1000074 och MC2514B.

Vet någon vad dessa märkningar säger, och vilken profil kamaxeln har? Så vitt jag vet satt motorn i en volvo 140 från -74, men i övrigt vet jag inget om den här specifika motorn.

Jag har ju också en marin B20 som sitter i båten som vi ska ta marinkomponenterna ifrån, och eventuellt också marinkammen om den visar sig ha bättre profil än den som satt i bilmotorn.

Tacksam för svar och ideér, har sökt här och på nätet utan att hitta något vettigt om märkningarna.

/Micke

http://rodemar.brfloke.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På b20 med insprutning satt det d-kam orginal, det är den kamaxel som ligger närmast marinkammen i lyft och duration efter vad jag har hört.

Tyvärr är det sällan det sitter orginalkammar i gamla bilmotorer då dessa var ganska trötta så några garantier finns inte.

Har hört att man kan använda k-kammen med fördel i lite lättare båtar som din, den är lite klenare på låga varv men hugger i betydligt bättre i mellanregistret och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just renoverat en B20-spis till min båt. Flyttade över den gamla kammen som var en C-kam med de beteckningar du angav. Hade ett helsike att hitta det, men om du kollar noga bör du kunna hitta ett C instansat på gaveln på den gängade änden av kammen. Jag fick kolla både 3 o 4 ggr innan jag hittade märkningen på min. C-kammen är, har jag för mig, den tidigare av 2 profiler som användes i VP:s B18/B20-motorer. Den senare hette P. KAN vara tvärtom, men troligen inte.

 

EDIT: Tänker du flytta kammen fr den gamla till den nya motorn så glöm för allt i världen inte att även flytta med lyftare o stötstänger, och att inte blanda ihop deras inbördes placering annars är risken stor att du snart får byta dessa.



Senast ändrad av KillerBoo | 29 december 2008 | 01:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag ska ut och kolla en extra gång, vi kollade också i bakant på kamaxeln, ska undersöka framsidan också.

Lyftarna är redan sorterade i ordningsföljd, så det har vi koll på.

Kanon att jag fick svar så pass fort.

/Micke

http://rodemar.brfloke.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är en C-profil. När man tittade i rätt ända av kamaxeln (framaxeln) så var det lätt att se. Då kan planeringen fortsätta.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...