Micklar 0 Postad 28 December , 2008 Har idag demonterat en B20 som ska bli ny motor i vår Selco 18. kamaxeln som att i var i bra skick och kommer eventuellt återanvändas i marinmotorn, men det beror på vilken axel det är. Det fanns ingen märkning i bakkant på axeln, däremot hade den stansade nr på långsidan där den var märkt: 1000074 och MC2514B. Vet någon vad dessa märkningar säger, och vilken profil kamaxeln har? Så vitt jag vet satt motorn i en volvo 140 från -74, men i övrigt vet jag inget om den här specifika motorn. Jag har ju också en marin B20 som sitter i båten som vi ska ta marinkomponenterna ifrån, och eventuellt också marinkammen om den visar sig ha bättre profil än den som satt i bilmotorn. Tacksam för svar och ideér, har sökt här och på nätet utan att hitta något vettigt om märkningarna. /Micke http://rodemar.brfloke.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 28 December , 2008 På b20 med insprutning satt det d-kam orginal, det är den kamaxel som ligger närmast marinkammen i lyft och duration efter vad jag har hört. Tyvärr är det sällan det sitter orginalkammar i gamla bilmotorer då dessa var ganska trötta så några garantier finns inte. Har hört att man kan använda k-kammen med fördel i lite lättare båtar som din, den är lite klenare på låga varv men hugger i betydligt bättre i mellanregistret och uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 December , 2008 Har just renoverat en B20-spis till min båt. Flyttade över den gamla kammen som var en C-kam med de beteckningar du angav. Hade ett helsike att hitta det, men om du kollar noga bör du kunna hitta ett C instansat på gaveln på den gängade änden av kammen. Jag fick kolla både 3 o 4 ggr innan jag hittade märkningen på min. C-kammen är, har jag för mig, den tidigare av 2 profiler som användes i VP:s B18/B20-motorer. Den senare hette P. KAN vara tvärtom, men troligen inte. EDIT: Tänker du flytta kammen fr den gamla till den nya motorn så glöm för allt i världen inte att även flytta med lyftare o stötstänger, och att inte blanda ihop deras inbördes placering annars är risken stor att du snart får byta dessa. Senast ändrad av KillerBoo | 29 december 2008 | 01:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 29 December , 2008 Tack för svaren. Jag ska ut och kolla en extra gång, vi kollade också i bakant på kamaxeln, ska undersöka framsidan också. Lyftarna är redan sorterade i ordningsföljd, så det har vi koll på. Kanon att jag fick svar så pass fort. /Micke http://rodemar.brfloke.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 31 December , 2008 Japp, det är en C-profil. När man tittade i rätt ända av kamaxeln (framaxeln) så var det lätt att se. Då kan planeringen fortsätta. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser