Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Thomas-1

kryssar-GPS

Rekommendera Poster

Kartlösa äldre GPS:er kan utnyttjas bättre med kryssnings-korridorer istället för vanliga rutter. En vanlig kartlös rutt svarar ju egentligen inte på frågan om när det är dags för krysslaget. De allra flesta segelturer är väl dagsturer runt hemma-hamnen, så kan man åstadkomma säkra korridorer därifrån ut åt olika håll så är mycket vunnet.

Förutom att vara ett stöd vid mörker och/ eller dimma så blir navigationen lättare då tillfälliga gäster/ lärlingar vill prova att kryssa. Man visar egentligen bara hur zoom-knappen fungerar och säger; - kör vart du vill men inte över korridor-gränsen ! :- )

Det är förstås en del pyssel med att (helst) rita in direkt i sjökortet och lägga in waypoints, men det är ju ett engångsjobb. Själv har jag byggt ut efter hand till 5 st korridorer (50 WP:s i varje) så att det aldrig är långt till en, under en dagstur. Är helnöjd med resultatet ! Byts sjökortet p.g.a ålder kan väl de korridor-bärande sedan brukas separat, för övrigt. Kanske nåt även för dig?

Bilden visar ingången till korridor 2. (om det nu blir nån bild?)

post-10006646-1394235732,8413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju funka.

Annars har man som kapten till uppgift att bla alltid veta båtens position och vart grynnorna finns. Då är det inte så svårt att ge orden till lärlingen att nu är det dags att slå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant! Jag tänkte mig att överlämnandet av krysslagen kan ske till en lärling med tillräcklig vana plus stöd av korridor-väggarna. Tillfälliga gäster får naturligtvis info när det är dags, åt vilket håll 90 gradersgiren blir och hjälp med förseglet.

Vid segling i öppen vind däremot, i vatten med många dolda undervattens-hinder, gör korridor-väggen att man slipper detalj-korrigera (läs tjata) så mycket. Man pekar ut ett synligt föremål i fjärran och säger; - Ditåt skall vi ! och GPS:en gör att även den ovane s.a.s. tvingas runda de dolda hindren. Om jag skulle köpa en modern kart-GPS så skulle jag därför kopiera över korridorerna även till den ! Det är inte aktuellt i nuläget, de verkar fortfarande (?) vara ganska strömslukande. Väntar nog tills priset närmar sig noll och man kan hitta en i frukostfling-paketet !? :- )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett GPS waypoint-tips som kan platsa i denna tråden, tycker jag. Nämligen...
Den s.k. räta baslinjen (gräns för inre vatten) i sjökorten, som löper utmed de flesta kuststräckor och mellan de yttersta kobbarna i skärgårdarna. Den är med i båtsportkortens alla skalor, även översiktskorten. Med endast ett fåtal waypoints fås en rätt lämplig rutt då man vill segla nära utmed kusten, men ändå på fritt vatten. På västkusten är den mkt användbar men i andra delar av landet kan det variera, ta en titt i sjökorten efter den taggiga röda linjen!

Ett fåtal grund brukar finnas på fel sida om linjen i närheten av baslinje-punkterna (BLP) så man får använda sig av ett lämpligt säkerhetsavstånd. Praktiskt kan man använda XTE-funktionen (cross track error) för att hålla lämpligt mini-avstånd. På västkusten räcker säkerhetsavståndet ca 0,5 nM, för övrigt. Baslinjen är väl en storcirkel liksom ruttlinjen, men ändå bågnar linjen en liten smula. (Troligen beroende på en förenklad beräknings-algoritm i GPS:en?) Avståndet mellan BLP:erna är stort, så mitt emellan dessa kan avvikelsen bli i storleksordningen 200 meter. Inget problem men man bör känna till det. (Man kan ju i och för sig lägga GPS-rutten så den s.a.s. inkluderar säkerhets-avståndet, men då stämmer inte sjökortets tryckta baslinje längre, nära BLP-grunden. Vitsen med att använda den färdigtryckta linjen förfuskas då, tycker jag.) Forts följer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en liten service till ev. intresserade västkustbor följer koordinaterna för 9 st BLP, i rätt ordning för sträckan Koster - Varberg, så långt jag lyckats utröna dem med både passaren och Transas sjökort-program: (namnen anger bara ungefärliga välkända platser)>>Koster: N 58g 55,770´ E 10g 57,420´ >>Väderöbod: N 58g 32,175´ E 11g 01,110´ >>Hållö: N 58g 19,686´ E 11g 12,295´ >>Måseskär: N 58g 05,651´ E 11g 19,559´ >>Hätteberget: N 57g 53,704´ E 11g 26,135´ >>Vinga: N 57g 38,198´ E 11g 35,357´ >>Nidingen: N 57g 17,769´ E 11g 53,637´ >>Klåbacks fyr N 57g 09,050´ E 12g 06,502´ >>Varberg: N 57g 03,792´ E 12

g14,517´
(( 2005 års båtsportkort saknar själva BLP:n Hätteberget vid Dynan i 25000:1 och 250000:1 men den är med i 50000:1- kortet, f.ö. ))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir galen !! Varför blir texten så här??? Är det månne <>-tecknen? Nå, positionerna ovan stämmer iaf. //Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så viktigt att veta var grunden finns.

Mycket viktigare är att veta var grunden inte finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som Stig H uttryckte det, sa alltid den man som förledde Flört mig in på seglingen och båtlivets område.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka ord, finns nog grund för dem. Andra kloka ord sades en gång av en scoutledare...

Håll er ifrån flickor å seglbåtar pojkar, då blir ni lyckliga(han hade rätt).

Ang säkra korridore rså är väl detta gott, eller rättare sagt inte dumt alls, dock har jag en hälsosam respekt för både GPS å plotter, även om det var plottern som hade rätt den gången jag tvekade inför inseglingen till fjällbacka en augustinatt för två år sedan.

Däremot så hade den rejält fel när jag seglade hem ifrån väderöarna på nyårsdagen. tre gånger flyttade den markören och visade att jag stod helt på torra land uppe på soteskär, nu skall man helst inte segla på soteskär, dels så är där landstigningsförbud och dels så mår båten inte bra av det.

Nu är detta visserligen första gången min plotter betett sig så här, men nog känns det lite lurigt att låta noviser segla efter GPS när de hittar på sådana dumheter som min burk gjorde?

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller jag med om! Både i tillfällig gäst och lärlings-fallet så håller jag ett diskret öga på vart det bär hän. Jag tillåter mig att t.ex. fixa kaffe, men tittar upp allt som oftast. En annan fördel med korridoren är ju - om den ligger vid sidan om farleden - att antalet möten o väjningar blir få.

Jag litar inte helt på GPS:en - naturligtvis - men efter några års testande hit o dit gradvis alltmer. Den har faktiskt aldrig haft några spel utan att larma för t.ex. utebliven satellit-kontakt. Fungerar märkligt bra med tanke på allt som måste klaffa! Murphy väntar naturligtvis in rätt tillfälle att starta krånglet, men jag ska förhoppningsvis lura honom! :- )

Baslinjen har jag knappt använt, men litar ganska mycket på GPS:ens beräkningsdel. Det kan verka hopplöst att med två BLP långt isär konstruera en ruttlinje (storcirkel) hyfsat korrekt och sen ta ut avståndet (XTE) korrekt. Men beräkningar är ju datorers paradgren. Linjen bågnar alltid på exakt samma sätt från gång till gång. Men allt kan ju krångla så en plan B måste alltid finnas!

Min baslinje ingår för övrigt i en längre rutt som därtill visar fartygskorridorerna Bravo o Tangooch båtsportkortens (50 000 & 200 000-korten) täcknings-område västerut. Tillsammans bildas en enkel kartbild användbar t.ex. vid danmarksturer, då jag helt enkelt krokar loss en ända och lägger som aktuell riktig rutt. Sedan kan jag växla mellan kartbild och t.ex motorvägs-display. Klurigt värre, alltså! :- )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon var man kan hitta instruktioner på hur man laddar karta och rutter mellan dator och plotter. Har GPS - garmin 198 och SeaClear II i datorn hemma. Gärna på svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...