Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Vegas65

Efterlyser kunskap om Dalarökryssare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis skaffat en båt som lär heta Dalarökryssare och ska ha byggts på Dalarö på 70-talet. 

Det är en motorbåt som är 10,4 m lång och 3,12 m bred. Den är gjord i plast. (Se bild) Det ska ha byggts 4-5 stycken.

Någon som vet något?

post-10006708-1394235732,6622_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som det har byggts båtar i hemlighet på Dalarö.

Jag har en sk Dalarösnipa som är 6x2,40 meter som ingen vet något om.

Hoppas du får reda på mer om din båt.

Våran är hittills helt anonym.

MVH Lasse

post-14149-1394235738,6501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte får svar via MG eller något annat av de aktiva båtforumen så finns det några olika vägar att gå.

Finns det nåt gammalt registreringsnummer typ KGC37 (min storfidra). Då kan du ringa Riksarkivet, Telefon: 08-6301500, som förvaltar det gamla statliga båtarkivet. Eftersom båten var byggd på 1970-talet borde den finnas med där. Finns det inget registreringsnummer kan du ju försöka fråga efter om det finns några Dalarökryssare i registret eller motorbåtar med de måtten. Vilket svar man får beror ofta på hur man frågar och hur vänlig men enträgen i sitt frågande.

Om de hittar några båtar som är intresanta, be att få svaret mailade  i EXCEL-format. Om de ifrågasätter att skicka pga att det finns personnr i registret be dem ta bort dem.

Sökte på Hitta.se på båtvarv på Dalarö. Fick 5 träffar. Ring runt och fråga. Annars får du väl göra ett besök på plats. Dalarö ligger sydost om Stockholm om jag inte missminner mig Cool, så du har inte så långt. jag har 600 distansminuter ellr 50 mil.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Jag börjar med Riksarkivet som ligger tvärs över sjön här :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Riksarkivet fick jag tre utdrag ur Fritidsbåtregistret som Sjöfartsverket tydligen hade 1991-1992 om jag förstod rätt.

Jag fick alltså tre båtar med någorlunda lika värden vad gäller mått. De hade olika motorer, men det hade ju gått några år. Ingen hade tillverkningsnummer och tillverkningsåren var 0, 1973 och 1981.

Dåvarande ägarna är i 70-årsåldern så det kanske är nästa spår.

Namnen på båtarna var: Skuris, Baloo och Ellena. (Vår heter Ilona)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är intresanta att forska kring gamla båtar. Jag har lagt ner många timmar på några olika båtmodeller.

Jag hade för några år sen troligtvis Sveriges mest kompletta register över Vagabond 31. Har kommit en bra bit på ett register över L32 och har kommit ganska långt på ett register över havs- och storfidra.

Det värsta är att jag nu skaffat mig en udda båt precis som du. Den är nog byggd i ca 100 ex, men jag får försöka avhålla mig från at spåra de båtar som finns runt om i världen - åtminstonne det här året.

Håll oss gärna uppdaterade hur det går i dina efterforskningar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en båt som kallas Dalarökryssare med mått 10x3,20 ca.ditt skrov ser ut att vara lika mitt skrov . fick höra av förra ägaren att det byggdes 11 st. skrov på dalarö på 70-talet , men att alla överbyggnader bestämmdes av kunden själv,kul att se en annan har bara sett en dalarökryssare tidigare. Hoppas du hittar mer info om båten än jag gjort .

m.v.h Matte

post-10006878-1394235752,5157_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul!

Man får reda på lite i taget. Kan din vara någon av de tre som jag hittade? De fanns på den tiden på Dalarö, Saltsjöbaden och Sorunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm kan vara min som kommer från sorunda, den tidigare ägaren hittade den i en lada där den stått i minst tio år!? Jag i min tur köpte den 1998 och varit helnöjd sedan dess . Tyvärr har jag inte lyckas hitta något nr. eller namn på båten .

M.V.H  Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det tillverkades 11st skrov i början på 70-talet och ett 12:e skall ha blivit färdigställt långt senare. Konstruerades från början så som en kustarbetsbåt/lastbåt med fokus på sjövärdighet. Ett av skroven blev mycket riktigt sopbåt som gick länge runt Utö/Ornö/Dalarötrakten. Ett skrov byggdes som taxibåt med dubbla Volvodieslar aquamatic. Två av skroven köptes av kompisar som byggde varsin familjebåt varav den ena är Mats båt här ovanför. Det skrovet skars ner lägre än dem flesta andra skrov. Ellena som nämns ovan var den andra båten hon var något högre samt hade en längre förruff med 3 sidofönster. Båda hade varsin Ford 6 cylindrig 6 liters Industridiesel på drygt 100 hästar när dem byggdes. På Ellena så plastade man upp en liten plastkil längst akterut för att få ett bättre gångläge vilket fungerade bra. Dem två båtarnas överbyggnad och inredning (massiv Hondurasmahogny och teak) handbyggdes av en extremt skicklig möbelsnickare i Djupvik på Dalarö. Skroven byggdes på det som då hette Dalarövarvet sedermera Jarleryds båtvarv.....länge länge så låg ett skrov kvar på varvet med en halvfärdig överbyggnad sist jag tittade så låg det kvar (2006).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow! Här finns det info må jag säga...  Glad

Du vet inget om vår? En sak jag vet är att den varit sänkt en gång. Försök till bedrägeri som jag förstod det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår så är din båt den sista (12:e) som byggdes. Vem som beställde/byggde överbyggnaden vet jag inte. Men den var planerad för 2 st pro40 dieslar med drev. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack.

Finns den här informationen nedtecknat någonstans eller har du den bara i huvudet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja det fanns en del material kvar på Jarleruds förut som jag fick ta del av (men fick tyvärr inte kopiera) Nu har dem tydligen bytt ägare igen och tillhör Marindepån så kolla med dem om dem har något kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har genom 1.a ägaren av Ellena fått lite papper och info om båtarna, skrovet lär vara plankat från England och byggdes på dåvarande Dalarövarvet, överbyggnaden ritades av Ruben Östlund och byggdes från början av Svante v. Strokirch som även gjorde inredningsarbetet på Djupvik som ligger på utsidan av Dalarö

Vi har även fått en ritning samt original köpehandlingar på Ellena om någon är intresserad

Lbv@Lbv.se

Lindströms Båtvarv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade tillslut en bild på en Dalarökryssare till på nätet......tror det är Ellena systerbåten till Mats båt här ovan. Man ser tydligt att hon har ett högre (mao något längre) skrov samt en längre förruff.

post-10006911-1394235758,8235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...