Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
gonate

Batterilåda?

Rekommendera Poster

tänkte bygga en låda i lillbåten antingen bara för batteriet under ett säte eller en större som jag också ställer in bensintanken i,

Behöver batteriet och bensintanken ventilering eller. Tänkte göra dom någorlunda vattentäta då de kommer att stå ute hela tiden.

och om jag ska bygga en låda hur som helst vilket material ska jag använda så jag helst kan fernissa det snyggt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ungefär i stil med:  ->

ska man sätta två ventiler på korsidorna eller

post-10006702-1394235732,4957_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehhhh?

Såväl batteri-lådor som bensintankar behöver ventilering och ska inte sitta i samma utrymme. Sätt i så fall åtminstone en avskiljare dem emellan med separata ventileringar.

Till material kan du använda tex 12mm enkelsidig teakplywood som du sedan lackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll dig till bara batteriet! Låter som en onödig risk att ställa in tank och batteri i samma låda med tanke på risk för gnistbildning från batteri bla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej.. var est en tanke att få dom i samma för att få en eventuell sittmöjlighet.. men då kanske man får satsa på bara batteriet då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla Amerikanska båtar har ofta allt samlat på ett ställe.  Motor, tank, batterier, laddare och annat, ingen lyckad kostruktion och som idag har övergivits.  Både bensinångor och knallgas måste kunna vädras ut, så se till att göra lådan välventilerad och separera batteri från tank.  Tänk också på att ett batteri kan gå sönder så att syra läcker ut.  Ställ därför batteriet i en speciell batteribox i lådan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...