Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
d_anders

Hakar för fastförtöjning

Rekommendera Poster

Hej, jag är en nybliven båtägare som undrar vilka smidiga lösningar som finns för fast förtöjning (brygga boj). Jag har förstått att de flesta båtklubbar och försäkringsbolag inte godkänner öppna karbinhakar utan låsanordning, men jag vill gära ha en hake då min knopteknik inte är den bästa och replängden är tämligen kritisk. Merxhakar har jag förstått används, men jag undrar om spärrhakar som de har på t ex CO är godkända?http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=29966098

Ett säkrare alternativ verkar finnas på länken nedan, men då är det inte lika smidigt längre:
http://www.fritidsgrossisten.se/ShowProduct.aspx?prodid=2287

Tacksam för svar på mina frågor eller förslag på andra lösningar!

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp färdiga förtöjningslinor med isplitsade kausar. I bryggan fäster du med en schackel och förser linorna med en ryckdämpare av gummi eller metallfjäder. Till bojen använder du Merxhake. Brandhake är inte speciellt praktiskt när man ska ut eller in.

My five cents of advice  //Ilkka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha ändar med ögonsplitsar. Linorna är avpassade i rätt längd, så att de bara är att lägga över knaparna. Enklare än så kan det inte bli.

 

Ändar med färdigsplitsade öglor finns att köpa http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1102&artname= , annars är det rätt enkelt att splitsa själv - om man bara vågar prova.

 

På min lilla bohusjulle, som bara väger några hundra kg, anväder jag faktiskt klarbinhakar - brandhakar - både i fören och aktern. Fasta linor i bryggan och i bojen. En liknande sån här http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1041&artname= har jag använt i alla år. Med en fast ring där jag fäst änden (splitsat) och utan mutter (låsning)

 

Merxhaken http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1042&artname=
är nog bra, men man måste ju ha så mycket slack att man kan böja den bakåt om man skall öppna den - har jag för mig. Jag har några sådana hakar på lösa förtöjningslinor, som jag brukar använda på Y-bommar i gästhamnar, vi behov.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 28 december 2008 | 07:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan mycket varmt rekommendera Handy duck.  Finns hos t.ex. Hjertmans.  Den är oerhört lätt att både fästa och lossa och är godkänd av båtklubbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du har fått en del goda råd ang olika hakar. Och det är nog gott och väl. Men jag rekomenderar ingen att ge sig ut på sjö innan man behärskar att göra ett halvslag, utöver det så bör man kunna att göre ett fast öga(pålstek/fiskaröga)..

Sedan så bör det ombord finnas förtöjningsgods av lämplig dimension, ang längde på detsamma så bör det vara mer än tillräckligt(även om ett rep oftast bara e för kort i ena ändenGlad

Ha´ t pent å god tur

Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte mitt minne sviker mig (vilket det ofta gör) var du redan som liten scout, en hejare på att slå knopar.


Att man skall ha fasta avpassade förtöjningar på den ordinarie båtplatsen är för mig en självklarhet (jag är lat)


MEN - Det som du säger om kunskapen om att kunna slå knopar, måste jag absolut instämma i.


Man behöver behärska EN knop - DUBBELT HALVSLAG - i alla dess former.
Pålstek är en knop som kan ersätta en splitsad ögla. Med tanke på hur den i regel används var det lika bar att de flesta inte kunde den.


Sen är ju frågan om att kunna lära ut hur man slår knopar och att själv kunna använda dem två helt olika saker. Jag och min fru ägde en segelbåt ihop med ett annat par som bägge var scoutledare i vår scoutkår. Vi var ute många dagsturer tillsammans. Vid ett tillfälle låg vi på Tryggöskär. Det kom in en segelbåt och skulle förtöja. En av mina scotledarkompisar,  utan att avslöja vem det var, kallar jag henne för enkelhetens, Eva. Hon kliver glatt fram, tar emot änden och fäster den i en av SXK`s annbringade bergöglor.


Eva vänder sig om och båten glider ut igen. Man kan i efterhand ju konstatera att hon inte annvänt någon av de knopar hon vanligtvis brukade lära sina scouter.


tommy



Senast ändrad av toaen | 28 december 2008 | 11:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill väl bara få sagt att knopar bör man kunna göra om man ska ut på sjön!

Väl hemma på den fasta platsen är det smidigast att ha färdiga förtöjningslinor, med ögla & rätt längd!

Anders gå in på ett bibliotek leta upp en bok om knopar, skaffa dig en halv meter lina (typ flagglina) också tar du en helg och läser och tränar sen sitter knoparna fast etsade i skallen när du behöver dom!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man gå emot strömmen lite?... Flört

 

Jag har alltid varit på sjön och alltid klarat mig med Robansknop och Halvslag eller vad det nu heter. Behöver jag något annat så improviserar jag. Kanske ser för jävligt ut men det sitter fast... Än så länge iaf.

Om man inte skall bege sig ut innan man behärskar knopar från A - Ö så finns det en hel del annat man behöver lära sig först. Men har man bara lite vett innanför pannbenet så löser det sig...

 

My two cents // JB 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Tommy.  Anpassade förtöjningar i hemmahamnen är ett måste.  Fantastiskt lätt att lägga till/loss.  Men för att få till de exakta måtten, blir det till att splitsa själv och det är enklare än man kan tro.  Dessutom blir man lite stolt när man gör sina egna splitsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

För att förtydliga lite så kan jag knyta litegrann. Förra året gjorde jag lagom långa rep till bojen genom att att binda fast rep i aktern och sen knyta fast en brandhake med ögla på i andra änden mha en pålstek och sen en fiskeknut för att garanterat hålla pålsteken på plats och som backup. Sedan krokade jag av och på hakarna på bojen och tar alltså med mig repen. Förförtöjningarn aär också av fast längd och de lämnar jag på bryggan.

Jag var nöjd med denna lösning enda till jag insåg att det egentligen inte är tillåtet att använda en osäkrad hake till förtöjning (i mitt fall törs jag dock påstå att den inte kommer gå upp då repet knappast kan sno sig så. Det var då jag såg haken som CO har och undrade om den var tillåten av försäkringsbolag/klubbar mm.

Jag blev väldigt förvånad när jag började läsa runt och förstod att ganska många bara använder knopar för att förtöja. I mitt fall vorde det mycket opraktiskt i och med att jag bara kör korta turer och dessutom måste ha exakt rätt längd för att undvika att hamna för långt ut eller ha för mycket slack (nära till grannbåten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

Vid bryggan använder jag mig av 4 fasta förtöjningar med splitsad ögla med kaus och schackel i ena ändan och förtöjer i båten med splitsade öglor. Snabbt och lätt, inga knopar behövs.

Jag lämnar de fasta förtöjningarna när jag åker ut över dagen och har med mig 4 lösa förtöjningar (plus ankare/ankarlina).

Håller med att det är ett antal knopar man bör lära sig.

Till en nybliven båtägare kan jag rekommendera Salta boken.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189564324

Bara 24 sidor Glad men mycket bra sammanfattande (bl.a. knopar)

Annars är ju förarintyg inte så dumt...

 



Senast ändrad av ulfa | 28 december 2008 | 19:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar loss från bojen för jag vill ju inte att någon ska trassla in sig i repen.
Om jag har förstått dig rätt så skulle jag kunna ersätta brandhaken med en schackel, vilket då skulle vara ett likvärdigt alternativ till brandhaken med skruvlåsning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte brukar vara för vindpinat eller mycket vågor så kan man ju även använda block och talga. Dvs en fästpunkt fram i båten, en där bak också drar man in båten till bryggan. Mellan de två kabinhakarna så kan man ha ett tunnare rep (flaggstångslina) så de sitter ihop när man kommer in efter turen...

Kräver dock att det finns lite utrymme till båtarna bredvid.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avråder bestämt från vanliga s.k brandkårshakar. Båten ligger inte säkert förtöjt med dem. Har senast i höstas sett en båt som lossat i förtöjningen då en hake lossnat genom att den vridits loss på nåt sätt. Haken såg fortfarande hel ut skall sägas. Merx är lite bökigare men är säkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JonBee, kan du förklara detta litet bättre (helst rita :-) )

tack

Sven



Senast ändrad av Groenling | 02 januari 2009 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...