Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
JesperPrytz

Miljöbovarna...

Rekommendera Poster

Volvo kör väl miljövänligt? Grannen har en Targa 31 me dubbla Volvo Penta D6 350hk st.. ska tydligen endast dra 1 liter var per distans..  känns ganska bra med endast 2 liter per distans för en så stor båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja? Händer det någonting på utvecklingsavdelningarna?? 

Vår 50 år gamla båt på 4 ton tar sig fram på 0,5 liter per distans. D.v.s. kring 3 liter per landmil. Inte är det ett särskilt effektivt sätt att ta sig fram på. Visst måste det gå att ha lägre förbrukning i modernare båtar? 

Å andra sidan kanske det inte är så intressant när det gäller fritidsbåtar vad de drar per distans. Det är nog intressantare  vad de drar per timme eller dag. Detta till skillnad från bruksbåtar som gör ett jobb.

Med en fritidsbåt så åker man normalt högst några timmar per dag, åsså planerar man utifrån det . Går det i 25 knop så åker man kanske 25-75 distans per dag (1-2 liter per distans och 25-150 liter per dag), Gör man 5 knop blir det 5-15 distans per dag (0,5-1 liter per distans och 2,5-15  liter per dag)   Det är ju semester och man är ute för att man tycker om att vara ute. Så är det i alla fall för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett intressant program på dumburken för ett tag sen där en professor i ämnet förspråkade att man skulle försöka hålla sin gamla bil vid liv så länge det bara gick.

Detta på grund av att själva tillverkningen av en ny bil släpper ut avsevärt mycket mer växthusgaser och annan skit än vad bilen i sig gör i drift under hela sin livstid, själv åkte han en gammal toyota pickup från tidigt 80-tal.

Borde väl vara likvärdigt för båtar, den största miljöboven kanske är den som köper en ny!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Hur mycket energi går det åt att tillverka och färdigställa ett vindkraftverk !?!?!?!?!

 

Rena bluffen kan jag säga !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljöbovarna hittar alltid argument för att fortsätta skita i miljön och döva sitt samvete. Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brodur det är väl snarare så att miljötalibanerna hittar på konstigare och mer extrema argument för sin sak var dag. Och vägrar lyssna på andra sidan eller ta någon debatt om saker och ting.


När det gäller båtar så uppfattar jag det som att mer har hänt när det gäller bensinförbrukning än på bilar de senaste 10 åren. Du kan åka en 30 fotare med modern diesel idag till samma förbrukning som en simpel styrpulpetare med tvåtaktare förr bara 10 år sedan.


Ang. koldioxidutsläppen så är det fler och fler forskare som ställer sig tveksamma till denna teori, det är fakta.

Och vill man ändå snabbt minska dessa utsläpp är det bara att titta på andra sidan östersjön. t ex består bilparkena i de baltiska länderna till mer än 50% av gamla importerade långmilare från tyskland, främst diesalar utan något som helst partikelfilter etc. för att inte tala om bilparken i Ryssland.

Visst kan vi Svenskar vara föregångare i miljöarbete, men åtminstone jag är inte beredd att gå till det extrema och försaka en stor det av min livsstil så länge knappt några andra länder är beredda att göra det.

En lösning som VERKLIGEN skulle ara effektiv men ingen politiker vågar genomföra är att ha en rullande åldersgräns på bil och båtmotorer, t ex 10 år.. det ni...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men ett vindkraftverk levererar ju en dj..la massa kilowatt under sin livstid, dela upp utsläppen för tillverkningen på antal kilowatt den kommer att leverera så tror iallafall inte jag att den ens är i närheten av vad ett kolkraftverk dyngar ur sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 2MW vindkraftverk som står i öppet hav som det är frågan om här ger ungefär halva märkeffekten under längre tid.

Man kan alltså enkelt räkna ut att man under verkets tekniska livslängd (25 år) får ut antal MWh: 2MWx0,5x25x8000.

200.000 MWh

 

Omräknat efter kWh-priset på elen man själv betalar blir det en summa på 250 milj under dessa 25 år.

Skulle det behövas t.ex el för 250 milj att tillverka ett vindelverk skulle detsamma kosta betydligt mer än dessa 250 milj kronor då det ju ingår mer än energi att tillverka saker. Dessutom kan vindkraftverket byggas med vindenergi om tillverkaren vill. Borträknat transporter givetvis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beakta följande enkla tanke expriment:

Om energin för att tillverka ett vindkraftverk kommer från ett vindkraftverk, hur blir det då da?



Senast ändrad av thomas_sundberg | 26 januari 2009 | 11:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålänge vindkraftverket får gå tillräckligt många år för att få energi att tillverka ett nytt kraftverk så fungerar det hela.

Men vindkraft har fortfarande sin inbyggda svaghet: Det fungerar som tillskott i ett elnät som bygger på vattenkraft och kärnkraft i botten. Enbart vindkraft blir lite osäkert när det inte blåser. Fast man kanske inte måste ha el hela tiden.... Kossorna får vänta några dar på att bli mjölkade och tunnelbanan får stå still, nyttigt att gå till jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore ju kass,då kan man ju bara läsa här på MG när det blåser uteFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkligaste av allt med vindkraften är att den skall byggas på platser där ingen bor. Varför byggs inte vindsnurrorna där folket bor och där vi redan har förstört utsikten. Några exempel: Globen, gamla skatteskrapan, Hammarby backen, Hötorgsskraporna o s v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är som med bilmotorer.....ju nyare motor dessto bättre avgasrening och mindre bränsleåtgång = mindre CO2 utsläpp. Volvos D serie är i frontlinjen, kör själv en D4 260 med fantastisk prestanda och låg bränsleförbrukning, ca 1,3 /distans marchfart 25 knop och 3,500 kg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att endel forskare skulle vara tveksamma till den globala uppvärmingen och att den är till största delen skapad av människan finns det väldigt lite tvivel om ... vart du har hört att det skulle vara fler forskare som blivit tveksamma till det skulle jag gärna veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om bensinpriset höjs till 200:- litern så tänker jag fortsätta att åka båt av princip. Att höja bensinpriserna tycker jag är fel. Drabbar fel personer. Däremot är det ju intressant när tillexempel Delta gör stora båtar som går att köra både fort och snålt. Tror inte det är så att motorbåtsägare struntar i miljön, utan den skulle det ju inte finnas någon andledning att överhuvudtaget ha båt. Vad det gäller temperaturökningar så är det väl bevisat att det beror på utsläpp mm. Men samtidigt har ju temperaturen pendlat i några miljoner år. Jämfört med senaste istiden är det väldigt varmt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo problemet är bara att det sker väldigt fort nu jämför med tidigare förändrigar... och det ger många olika problev för djur och natur. och så är det en väldigt stor förändrig i temp... 2-3 grader kanake inte låter så mycket... men efter som det är medeltemperaturen så är det en väldigt stor förändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...