Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Ballad_kopian

Flödesmätare till vatten finns det? istället för tankgivare

Rekommendera Poster

Hej

 

Planerar att använda mej av säck vatten tankar i min båt. och vill ändå ha koll på hur mkt vatten som man gör av med , hur mkt man använda av säckens totala kapacitet m.m. men det går ju inte att ha en tankgivare med flottör m.,m i en säck tank. eftersom den säckar ihop allt eftersom den tömms.

 

så jag vet att det finns flödesmätare  som är för bensin utombordare  m. m så borde det inte gå att köpa en sådan ny och använda i mitt tryckvatten system i båten. allstå sätta den efter alla tankar innan tryckvatten pumpen eller precis efter?  kanske inte spelar nån roll . bara den får mäta flödet igenom en slang som samman kopplar alla tankars vatten.

 

då kan man ju räkna ut lätt om flödesmätaren  den visar 100liter har gått igenom den så har man gjort av med det. och har man 300liter totalt så vet man ganska exakt vad som är kvar.

 

vad tror ni? eller vad använder man när man har säck tankar?

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flöd mätare finns, i jobbet jag användar en flöd givare en display som jag kalibrera själv den fonguera på 24v.

Det finns ett företag i sverige och de kan hjäpa dig, givare är rostfri.

Kolla på Gefran på web, annars jag är i jobbet och kan lämna mer info om du behover.

Jag har mäta under drift och det drag 0,040 ampere mer 24v. med en litet inverter 12/24v det skulle fongera.

priset har jag inte i minet.

Men det blir en kalkul varje gång att du ta vatten, och om du är inte hela tiden där för att kolla hur mycket de andra använda det blir fel.

Det best är att ta vatten varje gång du är i en hamn och med tiden du ska upskatta hur mycket du använda i en veckan. 100 till 200 liter, beroande om du koka patatis med vaten från havet och om du tväta dina caserol på samma set.

Att brusha tanderna ta inte så mycket vatten. Om du lyfta din säng och trycka på tanken du få också ett bra upskatning.

Men kolla på Gefran du få bra information med de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annat sak, pumpen som du välja har 8, 12 eller kanske 35 liter/mn.

Om du öppna kranen och fylla en hink som du vet är 10liter ( det finns med märke), då du kan vet hur mycket du drag son vatten/minute.

Det blir bara att vetta hur lång tid du har använda pumpen. För det du kan använda en electrik time räknare ( som på motoren) som kan sjäger hur lång tid pumpen har fongera, du kan koppla timer till pump power.

Det kan vara biligare, om du öppna inte hela tiden kranen helt, det gör inget, du kan räkna vatten som är kvar som en sort reserv. Förstå du vad jag menar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel mätmetod är *kommunicerande kärl*

citerar Nybyggarn i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=111872

Koppla en genomskinlig slang av matkvalitet till utloppet på tanken via ett T rör.
Led slangen upp till toppen av tanken och koppla den till inloppet eller luftningsslang på samma sett.
Fäst slangen någonstans synligt.
Fyll tanken med en tioliters hink.
Märk vattennivå på slangen efter varje hink.
Billigare vattenmätare finns inte
.

Vill man sen elektrifiera mätningen så sätter man, i höjd med vattentankarna, ett lagom långt vertikalt rör (stort nog att rymma en vanlig nivåmätares flottör) och kopplar underänden på röret till tankens botten och överänden till tankens topp, i med flottören i röret och vips så har en elektrisk nivåmätare.

 

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 december 2008 | 09:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

riktigt smart ju. gillar enkelt och smart.  kanon tips från er alla. så den ekla principen som beskrivs  av dej gunnar funkar även på vattensäckar?

har vattensäckar luftnings slang?

 

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båt att jag hade var 3 sack och de var kopplat med en kran system, då när vatten var tom vi visste att 100 liter hade gott och att det var kvar 200l etc..

När vi öppnade den sista tank, då vi visste att det var dax att tanka.

Det system gör att du ha kontroll på din vatten förbrukning eller hur.

Rör systemet är bra också men mer komplcerad och du måst tänka att regnera de då och då, batterier kan sammas där.

ch.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftningsslang behövs inte på vattensäcken då den fungerar på samma sätt som boxvinet. Påsen sjunker ihop lika mycket som vattnet man förbrukar. När allt vatten är slut är säcken helt tom på luft och vatten.

Se till att vattensäcken ligger mjukt i ett utrymme utan skarpa kanter som kan nöta på säcken. En vattensäck vi hade nöttes sönder och fyllde båten. När vi köpte en ny fick den ligga i en gammal segelsäck som tog den första stöten. Varje våg kan få säcken att nötas lite och med tiden går det hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej. då fattar jag. kommer ha 3st tankar så jag kan ju ha en kran på varje så att jag måste öppna en tank allt efter dom tar slut. då får man som sagt  en viss koll. iaf i 100liters intervall

har mejlat han som hade en säck tank till salu.

 

 

 

tack så hemkt mkt för era tips och erfarenhet. guld värt.

 

mvh Johannes

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning för vattensäckarna när det gäller anslutningen till in/utlopp. Det är en rätt tråkig historia med klämkoppling som kan läcka. När trycket vid t.ex påfyllning blir stort kan anslutningen börja läcka. Trycket från påfyllningshålet uppe vid däck blir ungefär 0,15-0,25 Bar, en inte helt försumbar tryckökning. Säcken blir spänd som en boll och trycker åt olika håll. Anslutningen är ofta i plast och rätt klen vilket kan medföra att vattnet börjar kissa ut vid påfyllningröret eller utloppet på säcken.

Vid ett par tillfällen fick vi trassel med vattensäcken i en Maxi 77:a. Vi hämtade en nyköpt båt i Åmål och seglade mot Göteborg. Efter att ha fyllt fullt i alla tankar påbörjades seglingen mot Götet. Efter nån timme upptäcktes vid kontroll ett antal liter vatten på durken. Då vi ju seglade i Vänern kunde vi inte avgöra (genom att smaka på vattnet) om det var läcka från tankar eller från hål i skrovet. Lite panik utbröt då vinden låg tråkigt emot och var rätt hård. Vända hade varit ett alternativ men vi ville ju också hem och hade begränsad tid. Vi öste och seglade på då Vänern trots allt är rätt begränsad. Väl i kvällshamn i Dalbyå kunde vi se att det var vattensäcken som hade släppt ut sitt vatten på 90 l.

Vid kontroll i hamnen såg vi att anslutningen inte hållit för trycket vid påfyllning utan öppnats i plastfolien med läcka som följd.

Vi fortsatte att använda den säcken men fick ha koll på påfyllningen och avbryta när säcken började bli full.

Efter en översegling till Kristiansand byttes säcken ut till en norsk dito som inte var så mycket bättre utan fick kollas vid varje påfyllning. Samma sak med den att den inte höll tätt vid påfyllningsanslutningen på säcken.

Det är en plastförskruvning som ska täta på IN/UTsidan av plastsäcken. Med den presskraft som muttern håller anslutningen på plats ska det täta mot plastfolien vid påfyllningsstosen.

Vad kontruktören inte har tänkt på är det relativt stort tryck som trots den lilla höjdskillnaden uppstår. Dvs däckspåfyllningshålet för vattnet ligger 2 m över vattensäcken=0,2 Bar. Det är alltså ett rätt högt tryck som påfyllningsstosen ska klara av.

När väl några liter vatten har förbrukats är allt lugnt. Trycket är nere i noll och allt frid och fröjd. Under förutsättning att inte läckan uppstod vid påfyllningen. Man fyller ju på tills vattnet rinner över vid påfyllningshålet på däck.Har läckan uppstått fortsätter det att läcka vid vågrörelser så länge säcken har nåt vatten i sig.

Jag förespråkar inte vattensäckar. Utveckling kan ha skett men kolla med tillverkaren om säcken med påfyllningsstos klarar påfyllning från däck=0,2 Bar c:a. Lägg gärna till en säkerhetsmarginal på 2 ggr dvs 0,4 Bar.

Det är trots allt rätt viktigt att ha vatten kvar i tankarna innan man kommit fram till nästa kran. Med tanke på det är inte vattensäcken oceanklassad som jag ser det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiggunderlagLiggunderlag är en sak som kan vara bra att han under vatten säckar.

För att inte ha för mycket tryck när du fylla dina säckar öppna du kranen. när kranen börja att rinna då du stoppa påfyllningen, och lämna kranen rinna färdig före att stänga den.

Då trycket blir killnade mellan top nivå i säckar och krannen, 0.1 bar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...