Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Lill-Hugge

Fälla upp utombordaren eller ej?

Rekommendera Poster

Hej, hej!

Skall skaffa båt med utombordare fram i vår.

Vore tacksam om någon kunde svara på om man skall fälla upp motorn när den är förtöjd eller ej ? Tänkte närmast på att man förhindrar beväxtning på den om man fäller upp den.

/Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härom tvista de lärda!

Sök så hittar du massor med långdragna trådar ang detta. Behövs knappast en till... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Decoy, en smaksak eftersom beväxningen är lätt att tvätta bort under sommarens gång. Fördelen med att ha den nedfälld att det tar 1 minut extra för tjuven att ta propellern. (ungefär samma tid det tar att borsta rent motorn från alger)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle svara dig så här,jag är ingen expert ej heller ordningsman på forumet!Om du använder båten ofta spelar det nog ingen roll vilket du gör.om den används sällan skulle (jag) rekommendera nedfälld för att impellern inte skall torka,vid frysrisk ALLTID nedfälldFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid frysrisk, håller självklart med = nedfälld.

I övrigt uppfälld, mindre skit på motorn, vill någon ändå stjäla det ena eller andra så görs det oaktat uppe eller nere.

Har alltid min uppe (motorn vill säga Skäms)

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har lärt mig så ska man ta upp motorn beroende på om det är varmare i vattnet än i luften :/ Så i början på våren och sent på hösten låter man den var i då det ofta kan vara varmare i vattnet än luften

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ! Tack grabbar. Ja det fanns ju hur mycket som helst i frågan på detta fina forum.

Gott slut och Gott nytt År.

/Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hissar alltid upp den, vill inte ha en massa skit på den. Om jag skulle använda den när det är frysrisk så skulle jag alltid ha den nedfälld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...