Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Contrast36

Fungerar Nexus trådlösa vindgivare?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska köpa nya instrument till båten. Funderar Nexus NX, en av fördelarna är att jag slipper dra kabel till vindgivaren då. Men efter att ha sökt här på forumet och sett hur dåligt de verkade ha fungerat förra året så tvekar jag. Hur fungerade de uppgraderade systemen i somras?

Alternativet är ju Tacktick då man slipper att dra kablar överhuvudtaget (?) men de är ju dyra.

En annan fråga som jag funderat på är vad är den stora skillnaden mellan Nexus NX och NX2? Om jag förstått det rätt så kan man koppla finns NMEA o PC inkopplings möjligheter på NX2. Är det andra skillnader?

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt Nexus NX som vi monterade i april i år ( mest för att det var intill omöjligt att dra kablar i vår mast ( som är fylld till hälften med någon underlig isolering) har fungerat hur bra som helst hela säsongen. En enda gång har instrumentet tappat kontakt med givaren.

Så trots att jag var skeptisk så måste jag erkänna att det fungerar jättebra!

Jag vet att nx2 har NMEA koppling, men i övrigt så är jag inte påläst på vilka skillnader NX resp nx2 har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ännu inte gjort investeringen...men om det är någon mer som har positivt att säga blir det nog till sommaren..

Jag håller med om att det är svårt att förstå vad skillnaden mellan NX och NX2 är...har ställt frågan till många men tycker inte att man kan få ett utömmande och enkelt svar. Kanske någon har detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Gjorde denna investering i Maj förra året....det blev Nexus NX ..

Vid montering och kalibrering av vindgivaren fick jag ingen kontakt med den...efter samtal med med supporten visade det sig att medföljande batteri var för dåligt, och behövde bytas....detta gjordes och har sedan fungerat problemfritt !

Jag kan i vart fall rekomendera den  / Johan

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har givaren batteri? Jag antar att den inte klarar av strömförsörjningen själv. Eller laddar den sitt batteri med vindsnurran?

Att klättra upp för batteribyte blir en höjdare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter ett litet batteri i vindinstrumentet som underhållsladdas av en solcell som är sitter ovanpå....

/ Johan

post-6544-1394235739,8676_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...