henriklinder 0 Postad 24 December , 2008 Jo, jag är 197 lång och har tröttnat på att få ryggskott...;.). Det är två problem: dels att ståhöjden aldrig räcker till, dels att längden på sängar sällan räcker för att jag skall kunna ligga helt rak. Vilken båt skall jag köpa / hyra för att kunna stå rakt och sova gott i? jag har sett någonstans gamla maxi 120 är 2 meter i tak, stämmer det? Något annat tips. Bavaria? Beneteau? Hanse? Jag hittar inte data på ståhöjd någonstans!! Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 24 December , 2008 Motala express, Diana, Vilhelm Tham eller Juno ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 December , 2008 Det svaret gav väl vid handen att personen i fråga inte har någon som helst förståelse för problematiken. Är själv bara 1,92, men har under de 20 sista åren haft mycket ryggproblem. Jag seglade, under den tiden ryggen började ge sig till känna, en havsfidra. Dessvärre är väl det mesta här i världen byggd av och för pygmeer. Bytte från havsfidran till en L32;a. Det var ju betydligt högre i rufftaket - dock inte ståhöjd. Storfidran jag har idag är ett par cm högre i ruffen - fortfarande inte ståhöjd - för mig. Kojlängden har väl aldrig varit något problem för mig, fast jag ligger väldigt sällan utsträckt på rygg. Fast 5 cm kan ju ha en avgörande betydelse på marginalen. Vad kör du för bil, Henrik? Där känner jag ett större problem pga mina långa ben. Speciellt på jobbet, där pygmeerna har bestämt att varje yrkesgrupp skall ha sin bilmodell - oavsett längden - och det är omöjligt att få beslutsfattarna att tänka om. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 25 December , 2008 Känsligt det där. Sorry. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 25 December , 2008 Delpiha 33 kan du stå i, garanterat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 25 December , 2008 Tillhör pygmé-sorten -167 cm... har problemet åt andra hållet... för kort i många hänseenden... bara att konstatera att vår herre skapar oss lite olika, för att ha lite skôj själv... Skämt åsido... för står vad ni menar, min svärfar och svåger tillör långskånkarna (runt 190 cm) och har det problemet med kutrygg mm... svärfar har en jofa winth 555 med ett kapell där det för honom är bra ståhöjd... han sover aldrig i båten, så sängproblemet har han inte där... I vår båt har han heller inga problem med ståhöjden under kapell... det tror jag faktiskt inte du skulle haft heller... inte heller med sängproblemet... problemet där är snarare att det är en motorbåt, och du är en seglare... och i segelbåt har not t o m jag problem med ståhöjd i hytt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 December , 2008 Ståhöjd är ett sorgligt eftersatt kapitel när det gäller information om båtar. Hade själv väldigt svårt att hitta information om ståhöjd när vi letade efter vår förra båt för 7 år sedan. Liksom masthöjd som ofta inte finns med. Har du kollat på www.sailguide.com Där kan man göra en avancerad sökning med minimått på ruffhöjd. Tror att med din längd måste du ha en relativt ny båt alternativ en väldigt stor äldre. Linjetten som vi bygger har prioriterat snygga linjer så där klarar du inte ens ståhöjd i 40-fotaren Senast ändrad av ciaraud | 25 december 2008 | 13:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 December , 2008 Saxat från Sailguid; http://www.sailguide.com/Delphia_33.htm Ruffhöjd 1,95 m Kojlängd förpiken 2,05 m Inte så illa för min del. Dessvärre är båtlängden åt minstone 5 fot för lång enligt min åsikt, och priset ca 4 ggr för dyrt. Men det är ju upp till var och en. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 December , 2008 Först vill jag omgående skriva. Jag har inga svar eller förslag. Men jag känner med dig. Förr när vi senast letade båt var kriterierna, tillräcklig takhöjd och jag är bara 1,92. När vi äntligen hittade vår nya båt blev takhöjden 1,91 så problemet består. god fortsättning/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 25 December , 2008 Har för mig att Maxi 95 har ståhöjd runt 2 meter, samt långa kojer . En lite mindre båt med bra höjd är Olsson 88 , vet ej exakt mått men klart ok. Bavaria 37 an vet jag har bra ståhöjd , bekanta till oss äger en sådan ca 2 meter med långa kojer, du skrev tyvärr inte i vilken prisklass du letar båt i, men misströsta ej det finns båtar //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 25 December , 2008 Min full sympati betr. ditt problem. Är 194 och seglade över 10 år med Senorita. Har nu en Wasa 55: salongen med ca. 180..190 cm, och kojerna hela 2 m. Och man kan nog nöja sig med vad Herreshoff lär ha sagt: nere går man för att äta och sova, annars vistas man i sittbrunnen... Senast ändrad av jussi_h | 25 december 2008 | 20:31 Senast ändrad av jussi_h | 25 december 2008 | 20:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 December , 2008 Jag är knappt 1.70. I båten ser jag inte ut genom ventilerna utan måste häva mig upp på en kojkant om inte båten lutar vilket gör det möjligt att se på läsidan. Ändå känner jag ibland att jag får ont i ryggen av att leva nere i det trånga utrymmet som båten erbjuder. Troligen av krypandet i diverse skrymslen för åtgärdandet av det ena och det andra. Men för det mesta är det inga problem man tänker på direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 27 December , 2008 Är själv 197cm och kan stå ledigt i Delphia 33. Just uppgifter om ruffhöjd bör nog tas med en nypa salt. Håller med om att Ohlson 8:8 har fin ruffhöjd, seglade en sån många år på 80-talet. När vi seglade Express löste jag ståhöjdsproblematiken genom att stå på knä . Har nu köpt en Dehler 29 som för sin storlek erbjuder goda utrymmen, men framförallt finfina seglingsegenskaper! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 December , 2008 Diva 38 Amel de flesta modeller HallbergRassy Malö Najad Vaquez (eller hur det stavas) Nordhamn Det finns många med bra stå höjd i. Frågan är bara hur stor båt man vill ha och vad den får kosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 31 December , 2008 Precis, för att få ordentligt med ståhöjd måste du nog ha en nyare bo-båt av lite större format. Gick ner i en Hanse 400 på en mässa och där kan vi snacka om ståhöjd. Här själv 195 och hade oceaner med luft över huvudet. Min hoj har en rufhöjd av 180. Det låter deprimerande att ryggproblemen skall komma förr eller senare om man inte byter båt i tid(?). Det jag gör nu när jag känner av ryggen är att titta upp ur ruffluckshålet några minuter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 31 December , 2008 Har för mig att en båt som heter Sagitta 30 har enorm ståhöjd, över 2m. Även Vindö 40 skall väl ha bra ståhöjd? /Suz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 7 Januari , 2009 Har precis köpt en Aphrodite 40. Den har en ruffhöjd på 205 förutom i passagen till akterruffen där den är ca 175. Kojerna har jag inte mätt men dom är över 2 m iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 7 Januari , 2009 Bavaria vision serien har välldigt högt i tak. > 2m på alla vision modeller, var inne och titta i en v. 40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Januari , 2009 På sailguide har 58 båtar över 2 meter i takhöjd. Den sidan har blivit riktigt bra! Kan rekommendera den - igen! Hade själv en Vigg med 1.40-nåt i takhöjd under 10 år. Bodde tom i henne under 3 månader en sommar. På första året semester så blev jag trött i ryggen så efter den köpte jag en pall som jag sattt mig på så fort jag kom in. Eftersom båten var så liten nådde jag allt från pallen, lagade mat, letade i garderober mm. Efter det hade jag aldrig ryggproblem i den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser