Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
PrimeX

Krav på sugtömning i Tyskland ???

Rekommendera Poster

Läste Västpricken i går där Lennart Lundin skriver att det har införts krav på tömning av toa på land. Då vi ska till Tyskland och segla i sommar så blir man fundersam. Jag har sökt överallt på nätet om någon information om detta men hittar bara Lennarts artikel. Någon som vet vad som gäller.

Och ni som älskar att debattera toatömning i havet kontra land, skriv på någon annan tråd är ni snälla. Flört (Detta är ingen miljöfråga från min sida utan en teknisk/juridisk fråga)

Kan nämna att otroligt många Tyska båtar inte ens har holdingtank så en bra start vore väl att börja där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tank, är det inte speciellt märkvärdigt att monterar uttag för sugtömmning. Var tvungen att göra det själv pga att det inte gick att öppna bottenföringen när jag skulle tömma tanken på en tidigare båt. Det var visserligen ett äventyr att utföra jobbet, men det gick. Har man en tom tank är det betydligt enklare.

 

Låg nu på morgonen och funderade på de praktiska detaljerna att montera en toatank i min nyinköpta båt, som enbart har utsläpp direkt i havet. Att montera ett uttag för sugtömning är för mig inte en fråga om miljön, utan för att det är så enkelt att tömma tanken. Betydligt enklare att tömma skiten än att handpumpa ur den ute till havs.

 

När man söker på sugtömning via avancerad sökning på Gästhamnar här på MG får man 102 träffar och då finns det många marinor som inte är med för att de inte är några gästhamnar.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har  för tillfället inte tänkt borra hål i teakdäcket och placera någon snubbelanordning på däck utan är mer nyfiken på om Lennart  Lundin själv hittat på att det skulle vara nya regler i Tyskland eller om det finns någon verklighet.

Skulle så vara fallet så får vi väll lösa det då (någon suganordnings-öpning kommer inte finnas till denna sommar ialla fall)

Så frågan är fortfarande: är det nya krav i Tyskland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men jag har varit i tyskland flera gånger och inget har prata med mig om min toa system. Som vanligt jag tomma toa mitt i havet och jag har inga problem.

Om du har en olaglit system på ditt båt, de kan inte säjer någonting om du använda inte den.

Det är som dubbedäck, omdu använda de i ditt land de kan inte tvinga dig att byta de när du kommer till gransen. Så, jag var i frankrike med dubbe dack utan att policen sa någonting.

Din båt är godkänd i Sverige, och Europa, då........

Om du tumma toa mitt i hamnen, då, få du stora problem annars..........

La directive 94/25/CE du 16 juin 1994 (modifiée le 16 juin 2003) impose aux bateaux de plaisance équipés de toilettes d’être munis de réservoirs permettant de recueillir les déchets organiques, ou d’emplacement pour ces réservoirs. Cette directive est entrée en vigueur le 16 juin 1998.

 Det betyder att från 98 alla nya båtar ska ha en reserv tank. Men i praktik det är accepterad att båten har just en plats på tanken,

« Art. L. 341-13-1. – Les bateaux de plaisance équipés de toilettes, qui accèdent aux ports maritimes et fluviaux ainsi qu’aux zones de mouillages et d’équipement léger au sens de l’article L. 341-8 du code du tourisme doivent être munis de réservoirs permettant de recueillir les déchets organiques. Les bateaux ayant des réservoirs fixés à demeure doivent être équipés d’un raccord de vidange normalisé permettant leur connexion aux installations de réception.

 

« Ces dispositions s’appliquent au 1er janvier 2008 aux bateaux de plaisance mis sur le marché de l’Union européenne postérieurement à cette date.

Det betyder att från 1 january 2008 alla båtar som säljas ska ha en tank en normaliserad system för att tumma tanken.

Båtar byggt före 1 january 2008 få inget krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet bara att för att kunna Ce-märka en båt i Tyskland så får det ej finnas någon möjlighet att pumpa ur tanken i havet enl EU-lag vilket även borde gälla Sverige.

Tyvärr ger det inget svar på din fråga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också seglat tidigare i Tyskland, senast våren 2007 när vi hämtade vår båt från Hamburg men då fanns inga regler.

Bakgrunden till frågan är en artikel i Kryssasrklubbens tidskrift, Västpricken (nr 1 2009), där Lennart Lundin som representant för Eskader/långfärdskommite´ n, i en artikel skriver:

I Tyskland skall nu alla båtar vara utrustade med septitank för utsug på speciella pumpstationer. Det är totalförbjudet att tömma ut i havet. Nederländerna har installerat 400 pumpstationer och annars måste man bege sig minst 12 Nm i havet för att tömma

Lenart anger inga källor så det går inte att få detta verifierat. (min Tyska är för dålig för att söka runt på tyska myndigheters sidor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har lättare efter men misslyckas.

12mn det är ekonomiska gränsen, då ibland det kan vara mindre.( mellan två land).

Men tanken ska inte vara tätt, jag menar att det finns forfarande möjlighet att tomma tanket i havet.

Det ska inte vara ett problem i pratisken. Det finns toilett i hamn och om det behövers att gå till 12mn då du kan göra det, om du hittar inte en annat lösning.

Juridisk, du ska följer lagar som finns i landet, då om du tomma tanken 8 mn från landet riskera du ett böte.

Vad ska de göra för att lyckas att kontrollera att reglementet är respektera???? Det är en annat historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A´ propos dubbdäck så har jag visst blivit tvungen att byta till odubbade vid passerandet av gränsen mellan Svea och Tyska riket!

Det fanns ett antal verkstäder som hyrde ut däck för detta ändamål prexis vid Kielfärjan. Tyskarna hade tidigare god ordning på inpasserande i Tyska riket. I mobiltelefonens barndom ansågs t.ex telefonen i bilen var en sändarstation (med rätta) vilket medförde krav att visa cerifikat för användande av radiosändare. Jag betygade att detta var en telefon men detta förstods inte av gränsvakten som då löste det genom att hänga upp vår telefonlur i sin vaktkur tillsammans med en del andra dumma svenskars, danskars och norskars telefonlurar.Vi var då tvungna att ta samma väg tillbaka för att få igen vår lur! Tur för vakten att inte alla hade telefon i bilen. Hur skulle det se ut nuförtiden?

Man vet aldrig var myndigheterna strävar efter för ordningar. Bara att kolla hur andra gör, vilket kan bli lite eftersläpande. Just nu så gäller detta osv. Nu har vi dessbättre internet som ger oss nödig information. Förr var det mer Nordisk Familjebok eller likn. Inte så superaktuellt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad ska svara en jusrist, det finns olika svar säket.

Men för mig om det finns regel i europa och att du förjel dessa regel de kan inte tvinga dig att följer deras eget intern lag.

dubble däck ska inte byttas i tyskland sendan monteras i swiserland och demonteras igen i italie. Jag har läs att på det finns en regel, om du resa och gå genom flera lander i europa det är ditt landsregel som gäller. Telefon var special, varje land hade sin eget frekens, inte nu med EU.

Och jag följer det enkel regel.

På min båt jag har en tank, och kan navigera i Sweden då jag kan navigera overallt i EU utan problem.

Jag det finns ett stor problem, Sweden har inget register för att godkanna båtarna. Så vi seglar med båtarna som följer inte det international regel som säjer att varje båt must registreras för att vara säket att de är godkänd att segla. Båten som inte är registrerad är som en leksak på stranden och få inte segla. En registrering beviss visar att båten är CE marke, kan seglar till en vist gräns, båt nationatitet, ägare etc...

Där har jag mer problem i frankrike, var vi fick tråkiga frågor i varje hamn än toa.

Utan official papper du  kan inte bevissa att båten är din och massor att onödiga frågor kommer i varje hamn, som ta tid, vi har varit att ringa till Marseille för att få svenska fartyg registrering kontoret att pråta med tullen men de vi inte öra nåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...