zappe 1 Postad 23 December , 2008 Vill dom inte sälja sina reservdelar, eller hur tänker dom? Eftersom jag blev tvungen att riva ur motor och drivaxel för att komma åt trimcylidrarna. (se tidigare länk volvo höjde priset 100%).Passade jag nu på att byta stödlager och tryckplatta. Tryckplattans fjädrar hade tappat lite av sin spänts och det gick att se slitage på dom. Kanske var det därifrån jag hört ett vinande ljud vid vissa varvtal? Nåväl, eftersom motorn är en Volvo Penta vände jag mig dit först och begärde prisuppgifter. Dom begärde 4500 kr för tryckplattan. Lite mycket tyckte jag och ringde en konkurrent och frågade samma sak. Dom imprterar från USA och ville ha 1800 kr för och som i alla fall jag tror samma platta. För dom som inte vet, tryckplattan sitter skruvad på svänhjulet och gör att det blir mjukare övergång när man växlar mellan neutral och fram eller back. Vad jag lärt mig på denna renovering är: köp allt som går att köpa från andra än Volvo Penta. Kan tillägga att även stödlager och tätningar blev mycket billigar att köpa i en välsorterad järnhandel. /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 December , 2008 Det var därför jag övergav Vp, då dom blev för dyra att hålla igång på senare år.. Reservdelar till Merc är nästan halva priset även på dieselarna. Yanmar har oxå vettigare reservdelskostnader, och föv så behöver man ju sällan byta eller laga något på en yanmar. !!!MVH REXCO!!! Fd Vp ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 23 December , 2008 Endast det bästa är gott nog... Håller med Zappe att det gäller att kolla runt vad olika firmor tar för reservdelarna. Blev det Hansen du handlade ifrån eller? Men att jämföra priser gäller ju för det mesta man skall handla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 24 December , 2008 Jag var inne i en Volvo Penta tillbehörsbutik och handlade en gång, EN gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 December , 2008 .....men jag har ju läst i en annan tråd att VPs motorer är så känsliga att man måste ha glykol som kommer från flaskor det står VP-glykol på...... Så då måste det väl vara reservdelar köpta hos VP oxå annars stannar säkert motorn..............eller är det inte sant, precis som att tomten inte finns. God Jul på er, efter helgen ska jag nog putsa min motor som är glad när den får omvårdnad och kärlek även om det är med reservdelar från skumma firmor som levererar utan orginal dekal på kartongen. Senast ändrad av oceanis | 24 december 2008 | 09:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 24 December , 2008 Vill inte försvara någon som tar ut hutlösa priser på reservdelar eftersom jag själv är emot sådant. Men en förklaring till höga priser kan vara att de har krav att i minst 10 år kunna leverera vilken reservdel som helst och till samtliga modeller och varianter trotts löpande förändringar. Väljer man lågrprisalterantiven så har de ett enormt begränsat sortiment och till väldigt få modeller. Men precis där man tjänar mest pengar, precis som att plocka russin ur kakan och gynnar ju knappast prisnivån för övriga reservdelar som ändå måste finnas. Att tillverka reservdelar långt efter de utgått som seritillverkade (fortfarande monteras i produkterna) kostar massor. Man måste hålla verktyg, instruktioner och maskiner i ordning samt ha ämnen för att kunna tillverka alla reservdelar, för ingen tror väll man kan gissa på förhand hur många reservdelar som kommer behövs under minst 10 år. Så därför kan en detalj som kostade 100 kr att tillverka för 10 år sedan och då tillverkades 10.000 st/år nu kosta 1000 kr om man måste ta fram 10 st/år (räknat i dagens prisnivå) Men tillkommer det en del som vill tjäna på att det är unika detaljer som man bara måste ha, kan säkert de 1000 kronorna dubblas ett par gånger till. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser