Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Bella440R

Veckans skämt?

Rekommendera Poster

Ja vem är tokig nog att köpa en likvärdig båt för 3.5 miljoner och åka ett par veckor om året?

Det handlar om ränta på kanske 300 papp om året att bara äga skutan sen tillkommer amorteringar,bränsle och underhåll.

med detta i åtanke är en vecka för 60 papp relativt billigt, men jag hoppar nog över ändå!

Men det finns nog de som har lite för mycket pengar som kan tänka sig en liten privat kryssning utan att behöva trassla med tamparna själv.

Senast ändrad av bergettoken | 22 december 2008 | 12:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rika turister från rika länder, USA, Japan, Ryssland som tycker att Sverige är exotiskt !!!

Folk som inte betalar med egna redan beskattade pengar, går det på firman så kostar det en fjärdedel. Har man utländska kunder på besök...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är jag väl galen. Men ifall jag hade dåligt med egen tid och tillräckligt med kulor skulle jag inte backa för att hyra båten i en vecka och verkligen få njuta av vår fantastiska skärgård. Vad tror ni det kostar att driva båt med skeppare i en vecka. Det blir väl några kronor över men inte blir det mycket. Så grattis till den som har råd att unna sig lyxen. god jul/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha för 60 papp så får man en bra lyxig krysning i Karibien eller liknande med en flytande stad med bra mycket mer aktiviteter och lyx än vad detta erbjuder iaf.. Så sett till d så är d inte billigt. Men d finns ju en kundkrets helt klart annars hade detta inte existerat överhuvudtaget. Dock är timtaxan rättså hög om man jämför med andra saker..

!!!MVH REXCO!!! Som nog hade valt medelhavet framför detta iaf...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Ja jag såg också den där annonsen. Någon som har förköpt sig kanske och behöver få in pengar för att ha råd att ha kvar båten? Det kanke inte är ett oävet pris, men att försöka klämma in 8-9 personer på en 43-fots båt resulterar nog i både missnöjda kunder och kapten.

Det intressanta är att han hävdar att det är 8-9 kojplatser ombord. Jag skulle vilja se vem som sover var när ett sällskap på 8 kapten skall sova ombord. Om jag inte är ute och cyklar helt så har en Storebro 430 2 2 2 kojer = 6.

Nej, men för ett sällskap på 4 så kan båten vara trevlig att hyra. Så kan skepparen ha en koj för sig själv.

Antar att bränslet ingår i priset, annars är det bara löjligt.

Det kan dock vara så att båten är charter-reggad för att få köpa billig diesel, och så annonserar ägaren ut den till charter för att ha rent mjöl i påsen om någon ifrågasätter dieselinköp och avdragna kostnader.

Senast ändrad av coolbeyron | 22 december 2008 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var VERKLIGEN ett skämt. Jag hyrde en 42 fots princess i sthlm för 16000 kr / vecka för tre år sedan

Jag hyrde en 56 fots lyxutrustad Rodman 56a i Barcelona förra året (saknades bara damerna, men dom kom senare..) för 14000/dag....

Det finns väl alltid ngn företagare, svag för en massa mahogny som vill hyra en Storebro för dom pengarna.... en idiotisk företagare isf... för han steker dåligt i den hursomhelst och standarden är sämre än en jänkare i 30 fotsklassen...

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 23 december 2008 | 00:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så har han båten som ingår i uthyrningsfirma för att kunna få skattefritt drivmedel och service.

Med pris på 60.000 kr/vecka riskerar han få samtal och om någon ändå är intresserad så blir det inga puckon som vill ut för att ha party och svina ner.

En vecka per år täcker drivmedel och service och resten av året kan han glida runt. Har han sedan tur så är det kompisens firma som hyr och allt är löst.

Hur svårt kan de va?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Black Pearl, Ingarö som jag länkade till ovan var uthyrd vissa delar av sommaren 2008, såg på siten att den kostar 48 000€ i veckan att hyra ink besättning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

60.000:- - skatter och avgifter så är vi nera på 30.000:- lön till skepparen lär väll landa på 20.000:- så då blir det 10.000:- kvar till båtkostnaden!
Fundeade för några år sedan att hyra en liten segelbåt, det skulle ramla loss på 15.000:- utan skeppare för en vecka (tvivlar på att jag skulle ha fått kvitto på den hyran)

en visserligen ganska ny Segelbåt i samma storlek går lös på 30.000:- för en vecka utan skeppare

dyrt JA, men så är det i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapar du ett eget företag så kan du första åren få göra avdrag för förluster du gör.

Dessutom kan del av intäkterna användas till driftskostnader och service.

En del av detta får man ta upp om man nyttjar båten för eget bruk men är svårt att bevisa andel.

Intäkterna kan även användas för reparationer vilket är bra och kan öka båtens värde.

osv.

Men det gäller bara om man har ett uthyrningsföretag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har väl knappast tänkt att betala moms, skatt och sociala på båthyran? Hade inte jag gjort i alla fall. Nä, 60 papp är 60 rätt ner i fickan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Succen fortsätter heheGuld.. Ja ibland undrar man om alla hästarna står parkerade eller om merparten är på lösdrift.. Säkert jätte skoj att frysa arslet av sig i en liten öppen nimbus mitt i vintern, till det otroligt låga rea priset på 30 000 rikstaler..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar inte ingå någon upptagningsvagn...? Annars hade det kanske varit intressant. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nimbusen är ju helt sanslös. Man får nästan lust och ringa och prata med honom bara på kul, se om man t.ex. kan få en liten rabatt.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst awiendha

Finns nog INGEN charterskeppare i Sverige idag som tjänar 20.000:- i veckan. Kanske om du hyr ut din egen båt och själv är skeppare, då kan du ju ta ut den lön du vill.

Runt 10-20% av uthyrningskostnaden brukar vara lönen till skepparen, 20.000:- i veckolön är en fantasisumma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...