Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Decoy

Renovering Crescent 635

Rekommendera Poster

Lägger upp en tråd om den rullande renoveringen av min Crescent 635

Sommaren 2003 köpte jag båten och 2007 bestämde jag mig för att renovera hela skrovet. Även motorn och kapellet var i ett bedrövligt skick.  Av någon anledning tog jag inte så mkt kort under själva renoveringen men lite bilder finns kvar. Det som gjordes var bland annat:

- Slipade skrov och överdel rent och lackade 3 varv grund 4 varv klarlck.
- Nytt orginalkapell i marinblått ist för det gamla brandgula som såg ut som en skurtrasa
- Ny motor Suzuki -82 85 hk byttes mot en Mercury 175 hk -88. Mercan byttes -08 till en Marcury 135 hk -90.
- Ny styrwire av modernare snitt
- Nytt elsystem
- Nya batterier 3 x 75ah och ett 155ah gelebatteri som förbrukning ett 88 ah startbatt
- Ny innerbelysning
- Nya dynor
- Breddad och förstärkt akterspegel

Håll tillgodo

post-25974-1394235721,9264_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orange kapell, orange-brun hardtop, röd botten och blek motor. Inte fint

post-25974-1394235721,9926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla 3-cylindriga Sukan borta. Spana in  den hemmagjorda badstegen... lol

post-25974-1394235722,4196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täcker med skyddsplast invändigt inför lackering. Jag hade tyvärr ingenstanns att ta in båten för lack så det vart att sprutmåla utomhus i september. Gick dock bra.

post-25974-1394235722,4837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nylackad och med ny motor monterad. Motorns överdel skall plockas loss och renoveras inom kort. Botten är kvar att slipa ner och måla.

post-25974-1394235722,5418_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen och den svarta vattenlinjen är skyddstejpade och botten är nerslipad och färdiglackad.  Det enda jag behöll i lackväg är vattenlinjen som var i ok skick

Skurtrasan sitter på som skydd för regn



Senast ändrad av Decoy | 22 december 2008 | 10:28

post-25974-1394235722,6627_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relingslisten togs bort och istället för att köpa en ny (svindyrt) så vände jag den upp och ner så att den trista torkade sidan kom neråt och den finare blanda uppåt.

post-25974-1394235722,7254_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny instrumentpanel, hemmasnickrad och lackad. Ny ratt och styrning. Nya dynor.

post-25974-1394235722,7854_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya dynor uppsydda hos den lokala tapetserarverkstan. Blev aningen bättre

post-25974-1394235722,8373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora delen av renoveringen är klar och nya motorn hänger på.

post-25974-1394235722,9511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Total kostnad ca 100 000:- varav 30 000 på motor och massor med hundratals timmar.  Med största sannorlikhet förkortas livet med några år av diverse stress och frustration under renoveringen. Bland annat råkade jag lacka en hel sida på skrovet i fel nyans, såg det först när jag var klar... bara låta torka, slipa bort och lacka om. Då var det nära att Cressan fick smaka bensindunk och tändsticka...!Tyst

 

post-25974-1394235723,0082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt blått kapell som inte läcker vatten som ett såll!



Senast ändrad av Decoy | 22 december 2008 | 10:47

post-25974-1394235723,0629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har tidigare suttit en värmare i båten men det enda som skvallrade om det när jag köpte den var ett avgasutblås och en ventil nere vid durken. Nu har jag tillfälligt monterat en Eber B2 bensinvärmare och dragit ordentliga varmluftskanaler till tre ventiler; två bak under bordet och en i ruffen. Jag använde först 55mm luftledning men det blåste för mkt när värmaren gick så för att få behagligare värme drog jag om ledningarna med 100mm rör istället och det blev betydligt behagligare värme utan att det fläktar från ventilerna. En nackdel som är uppenbar är att ventiler och ledningar tar mer plats och en oväntad nackdel som jag inte räknat med är att ljudet från värmaren transporteras lättare ut genom ventilerna i de grova ledningarna = mer brus.

Se separat tråd om värmaren. Skall endast ha den tillfälligt.

post-25974-1394235723,2019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länge tyck att man sitter lite för lågt bak i båten, man sitter så lågt att man inte ser vattenytan ens i horisonten utan att sträcka på sig. Nu har jag höjt sofforna bak ca 17cm genom att tillverka ramar.  En fördel med att höja sofforna är att stuvurrymmet ökade markant.

Nere vid durken syns ventilerna för varmluften och längst bak monterad mot akterspegeln syns värmaren. Avgaserna går ut genom akterspegeln.

post-25974-1394235723,2661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toalett av enklare modell Cool Jag har en grabb som nu är 5 år och mest för hans skull fällde jag ner en 29cm stor diskho under förarstolen och drog en genomföring i skrovet just ovan vattenytan. Funkar även fint att använda när man ligger så till att man inte kan hänga över relingen och så slipper man köra iland tjejerna stup i kvarten....

post-25974-1394235723,3259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet i den gamla rostfria färskvattentanken hade börjat smaka och lukta pyton och tanken var monterad på ett sånt sätt att den inte gick att ta ur eller demontera så jag kapade upp ett hål stort nog att att rymma en 25-litersdunk. I dunken sänkte jag ner en liten pentrypump anpassad för endamålet och kopplade den till en kran med inbyggd brytare och genomströmningsregullator. Nu kan jag byta vattentank vid behov. mycket nöjd med resultatet även om 25 liter är i minsta laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterat tv-antenn och antennförstärkare samt uttag inne i ruffen.

post-25974-1394235723,4552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragit landström med uttag lite här och var samt en c-tek fastmonterad som håller batteribankarna toppladdade. Batterier och elsystem är förövrigt till stor del relästyrt numer. Den vida saken till höger är en sarg till den ena batteribanken.

post-25974-1394235723,5052_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båten finns ett kylfack med ett isolerat trälock. Jag provade under sommaren 08 att montera locket från en kylbox i trälocket för att få lite bättre kyla men peltier-elementet drar ca 3,5 ampere, ger för dålig kyla, fläktarna låter illa samt att det går oavbrutet = ingen bra lösning för mig som ligger ute 40-50 nätter/sommar. Dock höll den kylan när man låg på landström.

post-25974-1394235723,565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få bättre kylning har jag beställt ett kompressoraggregat av märket sotherm Classic Compact 2006 från Granec här i Luleå. Nu är bara frågan vart jag skall ha mytt kylskåp...

Alternativ 1 är i det befintliga kylfacket som är på ca 25 liter och toppmatat vilket hjälpter till att hålla kylan på plats. Nackdelen är dock att det inte har ngn avrinning och är rätt bökigt att komma åt att lyfta ur matvaror från. Det är oxå för grunt för att man skall kunna ställa 1,5 liters petflaskor utan dom måste ligga ner vilket gör att det lätt blir oreda där inne...

Alternativ 2 i nästa inlägg.

post-25974-1394235723,6259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det andra alternativet är detta skåp som jag egentligen inte använder. Måtten på skåpet är b21 x d60 x h75 = ca 85 liter. Rund skåpet finns en spalt på ca 45mm där plats för isolering finns. Ett problem är dock att få dörren tät. Skåpet är nog så stort och jag är inte säker på att min kompressor klarar att hålla det nog kallt utan att gå hela tiden.

post-25974-1394235723,6826_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket jobb!

Imponerande att se, du har verkligen jobbat på!

//Peter

ps. Tycker dock inte att mg är det bästa av alla forum att presentera projekt i, det finns andra som visar informationen på ett bättre och mer överskådligt sätt....Cool

Lägg in detta på något av de konkurrerande/kompletterande forum som finns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sagt och gjort!

Finns nu en identisk tråd på fendern.se dit jag nu flyttar. Slutar uppdatera denna tråd pgr av för kasst gränssnitt. Användarnamn på fendern - Ankarchefen

Ha det gött så ses vi i spat :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...