Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
pgh73

Storskotskena???

Rekommendera Poster

Jag har sökt på nätet och läst i böcker men ej funnit info om storskotskena. Vilka fördelar har man av en storskotskena, och hur använder man den? Någon som kan ge mig kort beskrivning om denn?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat - helt fräckt! - rakt ur Granboken,
http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

Precis som genuans skotdrag och skotpunkt, är storseglets skotdrag och skotvagnens läge nära förknippade med varandra. Skotvagnen justeras nästan aldrig utan att även skotdraget ändras. Med hög skotvagn ska skotdraget vara lösare, och med låg hårdare.

Högre skotvagn ger större vinkel på skotet, och därmed mer twist.

Med vagnen längre ner mot lä drar skotet bommen mer rakt ner och akterliket blir stängt. Det är ett trim som passar när stor skotvinkel, och därmed mycket framåtdrivande kraft, i seglets nedre del önskas, utan att toppen för den skull övertwistar och ger bort kraft.

Det vanligaste grundtrimmet för bidevind är med vagnen i mitten, och ganska mycket twist. Med långt skot, det vill säga hög bom, blir vinkeländringen mindre när vagnen justeras. På båtar med hög bom är det därför inte ovanligt att vagnen ska vara, till och med ganska långt, upp i lovart.

På partialriggade båtar med stora storsegel ska vagnen ofta släppas ner under mitten redan i mellanvind, åtminstone om det går lite sjö. Det är krängning, rodertryck och logg som bäst talar om när trimmet är rätt. Vagnen får dock inte släppas ner så långt att VMG blir lidande, det går ju alltid att få båten att gå fortare om ingen hänsyn ska tas till höjdtagningen. Vinklarna till konkurrenternas båtar är det enklaste och tydligaste medlet för att kolla höjden. Finns inga båtar i närheten kan ett vindinstrument eller en enkel windex vara till hjälp.

Vid segling med fock kan vagnen också vara längre ner. Det mindre överlappet gör att focken kan skotas långt in, och därför inte behöver lika mycket hjälp från storen med att, för höjden skull, ändra vindens infallsvinkel som en genua. Storen kan då seglas rundare med öppnare skotvinkel, och därmed ge mer framåtdrivande kraft.

Travaren högt upp i lovart, löst skot.
Travaren i centrum, relativt hårt skot.
Travaren i centrum, löst skot.
Travaren i lä, hårt skot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det, det finns en det fina bilder i boken på vad man menar också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att det är okej att jag snor inlägget lite då det var så närliggande min egen fråga. Min fråga är precis tvärt om. Idag har vi en Maxi77:a som har storskotskena vilket jag tycker är kalas. Vi är nybörjarseglare men jag tycker ändå att jag tycker att jag har fått bra nytta av att kunna flytta skotpunkten för storen. Nu när vi tittar på lite större båt (vi är fyra i familjen hund) så ser vi att många större modeller saknar skotskena.

Det verkar finnas lite olika arrangemang för att ersätta skotskenan men jag kan inte riktigt föreställa mig hur de funkar. Funkar de lika bra? De ser ju inte ut att ha riktigt samma räckvidd. Är de lika enkla att hantera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är omständigare att hantera, funkar inte riktigt lika bra - men du slipper en skena tvärs över sittbrunnen. Man kan t ex istället för att vagna ner släppa på skotet och sätta an kicken, men vill man göra motsvarande till att vagna upp och sedan släppa på skotet och därmed twista seglet vet jag inte hur det skulle gå till utan skena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar. Jag kan delvis föreställa mig och gissar att man inte får riktigt samma effekt eftersom samtliga krafter på seglet ändå kommer från centrum av båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...