Gå till innehåll
tisdag 22 april 2025
inka508

Bärbar dator i båten.

Rekommendera Poster

Hej !

Har kommit över en gammal bärbar dator av fabrikat CompaqContura, ca. 15 år gammal.

Har läst en del inlägg om hur man anväder Datorer som alternativ till konventionella Plottrar m m.

Är novis på detta område. Är det möjligt att ladda ner och via diskett köra ner programm för navigering samt ansluta antenn/givare ?  Hur gör man konkret isåfall ? Har uttag för 12 volt i båten via ciggutttag . Omvandlare finns att köpa har jag förstått. Räcker ett vanligt 12 voltsbatteri att dra runt datorn.

Vill bara ha lite support ifrågan. Annars får det bli konventionella instument.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några nackdelar med en laptop istället för en riktigt plotter:
- ljusstyrkan, glöm att se skärmen i fullt solljus.
- hållbarheten, en Laptop är gjord för torra kontor inomhus, betydligt kortare livslängd utsatt i en båt. Jag räknar iskallt med max 3 säsonger på min gamla Laptop.
- strömförbrukning, du bör gå för motor om du har LapTopen igång. De är inte speciellt strömsnåla.

Men det är onekligen ett billigt sätt att få till GPS-nav i båten.
Det första du behöver är en s k GPS-puck:
Om din dator har USB (tveksamt på en 15 år gammal): http://www.dustin.se/pd_5010084233.aspx
Om din dator har PS7 (runda hål för mus/tangentbord: http://www.dustin.se/pd_5010086774.aspx

Kartprogram. Jag köpte första versionen av Det levande sjökortet, knappt 1000 kr för hela öst eller västkusten.
Numera säljs sjökorten separat och är betydligt dyrare. (Sjöfartsverket fick på pälsen av övriga tillverkare att de var för billiga.)

Sök på Maringuden för tips om övriga program där sjökorten dock kostar pengar. (Där ohederliga personer kan ibland hitta kort via bittorrent-länkar på en berömd svensk site.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är datorn verkeligen 15 år gammal har jag svårt att tro att du kommer kunna köra något navigeringsprogram. Har nog inte tillräckligt med fart i processor för det och OM du nu skulle ha det så Kan jag inte tänka mig att hårddisken är tillräckligt stor för att få plats med kartorna/korten på. tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp nytt.

Ingen ide att fippla in nått nav-program på den burken. Som de andra i tråden har skrivit är en 15 år gammal dator äldre än stenålder.

Mitt råd är att köra med vanliga instrument.

Senast ändrad av -Danne- | 21 december 2008 | 16:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. För gammal. Troligtvis gammal 486:a. Inte tillräckligt med internminne på långa vägar och det går inte heller att uppgradera tillräckligt.

Men bra tänkt. Men en något yngre dator, säg upp till 7 år eller nåt, så hade det gått. En sån dator kan du få för under 1000 kronor i dagsläget, en GPS-puck för 400 kr och en batteriomvandlare för ett par 100 kr och kartprogrammet gratis, så kommer du under 2000 kr istället för att gå till dyra marina butiken. Jag använder själv en gammal laptop i båten med, som synes, utmärkt resultat.

God Jul! Tungan

post-29234-1394235721,3974_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den första pentiumprosessorn kom 1993, så det kan mycket väl vara en sådan.  Den hade en klockfrekvens på hela 60 Mhz att jämföra med dagens 2000 Mhz och uppåt.  Ett ramminne på 4 mb var standard och var väl utbyggbart till 8 mb om jag inte missminner mig.  Hårddisken var på max 512 mb, för man ansåg att det var den absoluta gränsen för hur stora hårddiskar kunde göras någonsin.  Så med den burken kommer du inte långt idag.  Alla, och jag menar verkligen alla program är för stora och krävande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saknas dock en viktig detalj i din set-up ovan: Sjökorten.

Kostar ganska mycket pengar om man inte hälsar på en landbaserad pirat Tungan. (förutsätter att ingen skannar och kalibrerar sina sjökort själv idag)

Men programmen kan man få gratis, tex SeaClear.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst kan det gå med en dator som platsar på Antikrundan. Själv har jag en dator som köptes beg 1998 den går i den svindlade farten av 133 Mhz (ligger som reserv).

Varför inte göra ett gratisprov. Installera Seaclear, hämta ett BSB demokort från Solteknik. Seaclear har ett läge för död räkning där kan du sätta fart på båten, nu kan du se om det rör sig eller hackar. I det röda fönstret ställer du kurs och fart.

http://sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD  http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm  http://forum.hamnen.se/navigation/1403-det-baesta-navigation-program.html

post-571-1394235721,8465_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...